Αν οι νέοι δεν αγοράζουν αυτοκίνητα, φταίει που δεν έχουν δίπλωμα; Και αν οι κατασκευαστές φτιάξουν αυτοκίνητα που δεν χρειάζονται δίπλωμα, είναι λύση; Ή μήπως δημιουργεί ακόμη ένα πρόβλημα;
Το μεγαλύτερο άγχος της αυτοκινητοβιομηχανίας σήμερα είναι το ότι οι νέοι, οι γεννημένοι μετά το 1990, και ειδικότερα από το 2000 και μετά, δεν φαίνεται να έχουν τον ίδιο πάθος, ή καημό να οδηγήσουν και ακόμη περισσότερο, ή λιγότερο, να αγοράσουν αυτοκίνητο.
Η λύση από τη Citroen ακούει στο όνομα Ami One, και έρχεται σε ένα πρωτότυπο που απαντά, κατά τη Citroen, στις ανάγκες τους. Έτσι το αυτοκίνητο είναι μικρό, σχεδόν 20 εκατοστά πιο μικρό από ένα Smart Fortwo. Έχει δύο θέσεις, δεν έχει κανένα υποσύστημα ψυχαγωγίας ή άλλα συστήματα που χρειάζεται να μάθει να τα χειρίζεται ο οδηγός. Στη θέση τους έχει μόνο μια επιφάνεια που ακουμπά κανείς το κινητό του και αυτό καθρεφτίζεται στο παρμπρίζ όπου και βλέπεις την οθόνη.
Με το «πρόβλημα» του κινητού λυμένο, η Citroen επεκτείνεται στο επόμενο. Αν οι νέοι δεν ενδιαφέρονται να αγοράσουν αυτοκίνητο, τότε σίγουρα δεν θα δώσουν και τα χρήματα να βγάλουν δίπλωμα. Αν δεν έχουν δίπλωμα, είναι ακόμη πιο απίθανο να αγοράσουν αυτοκίνητο, οπότε και η λύση είναι απλή: Το Ami One δεν θέλει δίπλωμα (στην Ευρώπη). Αρκεί να είσαι άνω των 16, και εφόσον είναι περιορισμένο σε μέγεθος και μέγιστη ταχύτητα (45 χλμ./ώρα) μπορεί να το οδηγήσει ο καθένας.
Είναι φυσικά ηλεκτρικό με αυτονομία 60 χιλιομέτρων, όσο περίπου χρειάζεται ένας νέος καθημερινά, ενώ η μικρή του μπαταρία το κάνει να φορτίζει σε λίγα λεπτά. ¶λλη μία τάση της εποχής που προτιμά την ταχεία φόρτιση από τη μεγάλη διάρκεια.
Πως είναι λύση όμως να γεμίσουν οι δρόμοι με νέους οδηγούς χωρίς δίπλωμα; Ακόμη και τα 45 χλμ./ώρα είναι πολλά, ειδικά για κάποιον που δεν ξέρει να οδηγεί. Μπορεί μια τέτοια λύση να φέρει πωλήσεις, είναι όμως ότι καλύτερο;
Εσείς πως θα νοιώθατε αν οδηγούσατε σε ένα δρόμο με άλλους οδηγούς γύρω σας χωρίς δίπλωμα; Τι θα λέγατε αν το δικό σας παιδί στα 16 του έπαιρνε ένα αυτοκίνητο και το οδηγούσε χωρίς δίπλωμα; Μήπως το πρόβλημα που λύνει η Citroen, δημιουργεί ένα άλλο, μεγαλύτερο; Τι λέτε;
"Αυτοκίνητα" αυτής της κατηγορίας κυκλοφορούν στη Γαλλία εδώ και πολλά χρόνια και ονομάζονται VSP (voiture sans permis). Για τους γεννημένους μετά το 1987 απαιτούνται κάποια θεωρητικά και πρακτικά μαθήματα σε σχολή, χωρίς όμως υποχρέωση εξετάσεων. Οι γεννημένοι πριν το 1987 δεν έχουν ούτε την υποχρέωση των μαθημάτων. Πάντως σε λίγα χρόνια δεν θα υπάρχει καν το πρόβλημα, καθώς στα αυτοκίνητα πόλης θα καταργηθούν τα χειριστήρια και ο οδηγός θα είναι απλός επιβάτης. Μάλιστα σε σχετική έρευνα της DARPA κατέληξαν ότι τα αυτοκίνητα θα πρέπει ή να είναι ουσιαστικά χειροκίνητα (με όλα τα βοηθήματα που μπορεί να έχει ο οδηγός) ή τελείως αυτόματα, καθώς οι ενδιάμεσες λύσεις καταλήγουν στον οδηγό να χαλαρώνει και να μην είναι προετοιμασμένος να αντιμετωπίσει κάτι έκτακτο.
Το δίπλωμα οδήγησης δεν είναι μόνο ένα μέσο για να αποδείξει κάποιος ότι ξέρει να οδηγεί, αλλά και για να αποδείξει ότι ξέρει τον ΚΟΚ και τους κανόνες κυκλοφορίας. Πως θα έχουμε οδηγούς, που δεν ξέρουν τον ΚΟΚ, δεν ξέρουν ποιος έχει προτεραιότητα, δεν ξέρουν τα σήματα κ.λ.π.;
Δύσκολο να εφαρμοστεί. Αν εμπλακείς σε δυστύχημα πώς θα αποδείξεις ότι είχες δεξιότητες να κυκλοφορείς στο δρόμο ανάμεσα σε άλλους?
"Αυτοκίνητα" αυτής της κατηγορίας κυκλοφορούν στη Γαλλία εδώ και πολλά χρόνια και ονομάζονται VSP (voiture sans permis). Για τους γεννημένους μετά το 1987 απαιτούνται κάποια θεωρητικά και πρακτικά μαθήματα σε σχολή, χωρίς όμως υποχρέωση εξετάσεων. Οι γεννημένοι πριν το 1987 δεν έχουν ούτε την υποχρέωση των μαθημάτων. Πάντως σε λίγα χρόνια δεν θα υπάρχει καν το πρόβλημα, καθώς στα αυτοκίνητα πόλης θα καταργηθούν τα χειριστήρια και ο οδηγός θα είναι απλός επιβάτης. Μάλιστα σε σχετική έρευνα της DARPA κατέληξαν ότι τα αυτοκίνητα θα πρέπει ή να είναι ουσιαστικά χειροκίνητα (με όλα τα βοηθήματα που μπορεί να έχει ο οδηγός) ή τελείως αυτόματα, καθώς οι ενδιάμεσες λύσεις καταλήγουν στον οδηγό να χαλαρώνει και να μην είναι προετοιμασμένος να αντιμετωπίσει κάτι έκτακτο.
Το δίπλωμα οδήγησης δεν είναι μόνο ένα μέσο για να αποδείξει κάποιος ότι ξέρει να οδηγεί, αλλά και για να αποδείξει ότι ξέρει τον ΚΟΚ και τους κανόνες κυκλοφορίας. Πως θα έχουμε οδηγούς, που δεν ξέρουν τον ΚΟΚ, δεν ξέρουν ποιος έχει προτεραιότητα, δεν ξέρουν τα σήματα κ.λ.π.;