- Το 80% των οδηγών κυκλοφορεί με φθαρμένα ή ξεφούσκωτα ελαστικά
- Με φθαρμένα ελαστικά θες 10 μέτρα παραπάνω για να σταματήσεις
- Με λάθος πίεση στα ελαστικά θέλεις 4 μέτρα παραπάνω
- 100 μέτρα παραπάνω θέλουν τα φθαρμένα ελαστικά για να σταματήσουν στο βρεγμένο από 120 χλμ./ώρα
Γιατί κυκλοφορείς με «σάπια» λάστιχα;
Τι φταίω εγώ ρε φίλε να μου την καρφώσεις από πίσω επειδή κυκλοφορείς με «σάπια» λάστιχα; Και αν δεν είμαι εγώ και είναι ένα παιδάκι που πετάχτηκε στο δρόμο; Θα το πατήσεις και θα φταις εσύ, επειδή κυκλοφορείς με τα φθαρμένα ελαστικά.
Αποδεδειγμένα, τα ακατάλληλα ελαστικά επηρεάζουν το φρενάρισμα, δραματικά προς το αρνητικό –μάλιστα, και αυτό το αποδεικνύουν οι μετρήσεις του AutoΤρίτη Test Center που θα διαβάσετε αναλυτικά παρακάτω.
Στην Ελλάδα το 80% των αυτοκινήτων που κυκλοφορούν έχουν ακατάλληλα -και επικίνδυνα- ελαστικά. Σε αυτοψία που κάναμε, μετρήσαμε την πίεση του αέρα των ελαστικών και την κατάσταση που βρισκόταν το πέλμα τους. Συγκεκριμένα το 60% των αυτοκινήτων που ελέγχθηκαν βρέθηκαν να έχουν πίεση χαμηλότερη από αυτή που ορίζει ο κατασκευαστής, ενώ το ποσοστό αυτών που οδηγούσαν με φθαρμένα ελαστικά, (βάθος πέλματος κάτω από 3 χλστ.), το οποίο έφτασε το 40%.
Με φθαρμένα ελαστικά φρενάρεις 10 μέτρα χειρότερα
Σε παλαιότερα τεστ που κάναμε, δοκιμάσαμε με το ίδιο αυτοκίνητο να φρενάρουμε με φθαρμένα, ημιφθαρμένα και καινούρια ελαστικά (ίδια μάρκα και τύπος) σε ταχύτητα ταξιδιού και πόλης.
Στο ταξίδι λοιπόν καταγράψαμε διαφορά 10 μέτρων! Για την ακρίβεια, στη δοκιμή μας φρενάροντας από τα 100 χλμ./ώρα με καινούρια ελαστικά, το αυτοκίνητο κοκκάλωσε στα 36,2 μέτρα, ενώ με φθαρμένα ελαστικά σταμάτησε στα 45,8 μέτρα. Σοκαριστικό, μιλάμε για απόσταση δύο αυτοκινήτων και βάλε (!).
Αντίστοιχα και στην πόλη οι διαφορές ήταν της τάξης του 10%. Πιο αναλυτικά, με 50 χλμ./ώρα τα καινούρια ελαστικά χρειάζονται 9,1 μέτρα, ενώ τα φθαρμένα 10,2 μέτρα. Μη το βλέπετε μικρό σαν νούμερο, σκεφτείτε πόσο διαφορά θα κάνει σε ένα μικροτρακάρισμα (π.χ. θα πρέπει να αλλάξεις ψυγείο, προφυλακτήρα, μετώπες κτλ).
Λάθος πίεση στα ελαστικά = 10% μεγαλύτερη απόσταση φρεναρίσματος
Παράλληλα η χαμηλή πίεση του αέρα επηρεάζει αρνητικά την αντίσταση κύλισης του ελαστικού με άμεση συνέπεια την επιβάρυνση της κατανάλωσης. Οι μετρήσεις μας με μειωμένη κατά 0,5 bar την πίεση του αέρα έδειξαν ότι θα χρειαστείτε 4 και πλέον γεμίσματα το χρόνο.
Στο βρεγμένο: Έως και 100 μέτρα μεγαλύτερο φρενάρισμα
Αν σας σόκαραν τα 10 μέτρα παραπάνω στο στεγνό που να δείτε και στο βρεγμένο. Εκεί η διαφορά καινούριου-φθαρμένου φτάνει ακόμα και τα 100 μέτρα! Το ίδιο ελαστικό (καινούριο) στο φρενάρισμα από τα 120 χλμ./ώρα χρειάστηκε 60,8 μέτρα, ενώ με πέλμα 1,6 χλστ. έκανε 158,8 μέτρα. Εδώ μάλιστα να θυμίσουμε ότι 1,6 χλστ. βάθος πέλματος είναι η «βάση» για να περάσει ένα όχημα ΚΤΕΟ, άρα από 1,6 χλστ. και κάτω πρέπει να γίνει αντικατάσταση των ελαστικών.
Μετά από όλα τα παραπάνω νούμερα, δεν έχεις να σχολιάσεις κάτι παραπάνω… Και για να μη σκεφτεί κάποιος έξυπνος ότι είμαστε στην Ελλάδα και δεν βρέχει συχνά, ο κίνδυνος αυτός πολλαπλασιάζεται το καλοκαίρι, καθώς ειδικά, οι υψηλές θερμοκρασίες αποτελούν μεγάλο «εχθρό» των ελαστικών, καθώς η υψηλή θερμοκρασία «γυαλίζει» τα πάντα στο δρόμο και καθώς δεν έχουμε και τους καλύτερους δρόμους από τη ζέστη η άσφαλτος «ξερνάει» την πίσσα.
Ήξερες ότι είσαι μια κινητή απειλή, επειδή θέλεις να κρατήσεις τα λάστιχά σου κανά δίμηνο παραπάνω; Στην τελική τιμέτρα προτείνετε να παρει η τροχαία, για όσους κυκλοφορούν αδιαφορώντας για την ασφάλεια των άλλων οδηγών?