- Γίνεται ήδη με τους φορτιστές & σε πολλά σούπερ μάρκετ φορτίζεις δωρεάν
- Στο εξωτερικό έχουν αντλίες βενζίνης στα περισσότερα σούπερ μάρκετ
- Συνήθως έχουν πιο ανταγωνιστικές τιμές
- Ελάχιστα παραδείγματα στην Ελλάδα, δεν πέτυχαν
Θα ήταν καλύτερα αν είχαμε και στην χώρα μας καύσιμα στα σούπερ μάρκετ;
Εσύ θα έβαζες βενζίνη στο σούπερ μάρκετ; Ή μήπως η μάρκα που έχει άμεση αναφορά είτε στο διυλιστήριο, είτε στην εταιρεία εξόρυξης, είναι αυτό που εμπιστεύεσαι; Και τελικά θα είχε διαφορά στην τιμή; Στην ποιότητα;
Η αγορά καυσίμων στην Ελλάδα διαφέρει από την υπόλοιπη Ευρώπη σε αρκετούς τομείς, όμως η μεγαλύτερη διαφορά είναι η απουσία πρατηρίων στα σούπερ μάρκετ. Για την ακρίβεια, η ελληνική αγορά έχει αντισταθεί σθεναρά στην δημιουργία πρατηρίων στα σούπερ μάρκετ, αν και δεν είναι σαφές αν σε αυτή την αντίσταση συμμετέχουν οι καταναλωτές ή όχι.
Όπως και να έχει, οι τιμές των πρατηρίων διαμορφώνονται χωρίς τα σούπερ μάρκετ, κάτι που συγκριτικά με το τι συμβαίνει σε άλλες χώρες, πιθανότατα έχει αρνητικές επιπτώσεις για τον καταναλωτή. Βλέπεις, όταν μια μεγάλη αλυσίδα σούπερ μάρκετ έχει και μια μεγάλη αλυσίδα πρατηρίων, και όταν το καύσιμο γίνεται μέσο προσέλκυσης καταναλωτών στο σούπερ μάρκετ και για τα υπόλοιπα ψώνια τους, η τιμή των καυσίμων πέφτει. Γίνεται κράχτης, όχι αυτοσκοπός.
Κάπως έτσι άλλωστε λειτουργούν οι φορτιστές για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα που συναντάμε σε πολλά σούπερ μάρκετ ή πολυκαταστήματα. Σε πολλές περιπτώσεις μάλιστα η φόρτιση είναι δωρεάν, με αποτέλεσμα πολλοί κάτοχοι ηλεκτρικών να προτιμούν αυτά τα καταστήματα ή ακόμα και να περνούν συχνότερα από αυτά για να φορτίσουν και επί τη ευκαιρία να μπουν να ψωνίσουν κάτι.
Το παράδειγμα της Μ. Βρετανίας είναι χαρακτηριστικό. Οι τιμές των καυσίμων διαμορφώνονται από τον σκληρό ανταγωνισμό των αλυσίδων σούπερ μάρκετ. Τα άλλα πρατήρια, με διάφορα σήματα, γνωστά και άγνωστα, είναι πάντα ακριβότερα. Το αποτέλεσμα είναι να υπάρχει διέξοδος σε φθηνότερο καύσιμο, αρκεί κανείς να μπει στον κόπο να πάει σε ένα πρατήριο σούπερ μάρκετ, που συνήθως είναι εκτός του στενού αστικού ιστού.
Μαζί με την τιμή όμως υπάρχει και το ζήτημα της ποιότητας. Τα πρατήρια με σήματα διυλιστηρίων και εταιρειών εξόρυξης διαφημίζουν πως τα καύσιμά τους παρέχουν πρόσθετα που αυτά των σούπερ μάρκετ δεν έχουν. Αν και όλα τα καύσιμα προέρχονται συχνά από τα ίδια διυλιστήρια, κάτι που ισχύει και στην Ελλάδα, τα χημικά αυτά προστίθενται στα πρατήρια. Τουλάχιστον για την Μ. Βρετανία αυτοί οι ισχυρισμοί δεν έχουν επαληθευτεί παρά το μάρκετινγκ των εταιρειών, όπως όμως και να έχει τα καύσιμα των σούπερ μάρκετ δεν είναι χειρότερα σε ποιότητα.
Ειδικά για την Ελλάδα όμως, τα πρατήρια σούπερ μάρκετ ίσως να έλυναν το πρόβλημα της νοθείας και της κλοπής, δηλαδή της «λάθος» ποσότητας παράδοσης στον πελάτη. Το πρόσφατο παράδειγμα αλυσίδας σούπερ μάρκετ της Μ. Βρετανία, όπου μία αντλία, σε ένα πρατήριο βρέθηκε να παραδίδει 5% λιγότερο καύσιμο από αυτό που πλήρωσε ο πελάτης, είναι ενδεικτικό. Η άδεια καυσίμων «πάγωσε» για ένα μήνα. Για όλα τα πρατήρια της αλυσίδας, σε ολόκληρη τη χώρα. Τα σούπερ μάρκετ χάνουν όλα τους τα πρατήρια ακόμη και σε ένα τέτοιο μικρό παράπτωμα. Οπότε η νοθεία και η κλοπή είναι εμφανώς αδιανόητα πράγματα.
Κάτι τέτοιο, εφόσον φυσικά εφαρμοζόταν και στην Ελλάδα, θα είχε θετικό αντίκτυπο στην αγορά. Αν επίσης τα πρατήρια των σούπερ μάρκετ έμεναν σχετικά εκτός αστικού ιστού, αφήνοντας ζωτικό χώρο στα άλλα, θα μπορούσαν όλοι να συμβιώσουν.
Είναι όμως λύση; Είναι τα πρατήρια στα σούπερ μάρκετ κάτι που θα ωφελούσε; Εσύ θα τα προτιμούσες;