Είναι η κατάσταση όπως έχει γίνει σήμερα αυτό που θα πρέπει να συνηθίσουμε και για το μέλλον; 60% SUV, 30% χάτσμπακ και 10% σεντάν; Ή μήπως έχουν ελπίδα απέναντι στα SUV τα υπόλοιπα;
Θα ξαναπάρουν τα πάνω τους μικρά & μικρομεσαία; Yπάρχει ελπίδα για τα σεντάν;
Αν ρωτήσεις κάποιον με SUV γιατί πήρε SUV αντί για οτιδήποτε άλλο με συμβατικό σχήμα, θα ακούσεις τα γνωστά: ψηλό, βλέπεις, χωράς, άνετο, βολικό, χρηστικό. Σαφώς, υπάρχει λόγος που τα SUV είναι δημοφιλή. Όμως τα SUV έχουν και πολλά αρνητικά.
Είναι ακριβά, τόσο στην παραγωγή και κυρίως στην αγορά. Ένα μικρό SUV κοστίζει περισσότερο από ένα μικρομεσαίο, ενώ ένα μικρομεσαίο SUV έχει παραπάνω από ένα μεσαίο σεντάν. Για αυτό που πουλάνε, τα SUV είναι ακριβά. Όταν «πατάει» σε μικρό και είναι ακριβότερο από μικρομεσαίο, δεν θέλει και πολύ να δεις ότι είναι ασύμφορο.
Ακριβό ναι, ασύμφορο όμως; Βλέπεις παρότι στα μέτρα ενός μικρού, και παρότι κάνει χρήση των ίδιων μηχανικών, το B-SUV είναι τελικά πιο ψηλό, πιο άνετο, πιο βολικό, πιο χρηστικό. Αυτό πληρώνεις. Θα το άφηνες για ένα χάτσμπακ μικρομεσαίο, επειδή είναι πιο «μεγάλο» στα μηχανικά του, στο πάτωμα και τελικά ίσως και στους χώρους (πλην ύψους);
Εκτός από ακριβά, είναι και ενεργοβόρα. Καίνε, πως το λένε. Δεν υπάρχει τρόπος, και δεν θα υπάρξει ποτέ τρόπος ένα SUV να έχει το ίδιο χαμηλές αεροδυναμικές αντιστάσεις όσο ένα συμβατικό. Ακόμη και αν μιλάμε για το πιο φθηνό χάτσμπακ, πάλι καλύτερο είναι από ένα SUV. Και με τη χρήση ενέργειας, χημικής, ηλεκτρικής ή συνδυασμού, να είναι το νούμερο ένα ζητούμενο, με τεράστια προσπάθεια να μειωθεί, η αεροδυναμική, όσο «βασική» ιδέα και να είναι, είναι πολύ σημαντική.
Τέλος το τρίτο βασικό τους μειονέκτημα είναι η οδήγηση. Ναι, καμία σχέση με το πως ήταν όταν η κατηγορία ακόμη λεγόταν «εκτός δρόμου οχήματα» που στην άσφαλτο πατούσαν σαν τρακτέρ. Ναι, πέρασε η εποχή που κυλούσαν σαν γεωργικά μηχανήματα. Πέρασαν και τα χρόνια που έστριβαν μόνο με «λίγα» στη στροφή, και άφηναν και το περιεχόμενο του στομαχιού των επιβατών στην άσφαλτο αν ανεβοκατέβαινες κανένα βουνό. Σαφώς τα SUV σήμερα είναι όσο ασφάλτινα γίνεται. Όμως συνήθως δεν είναι το ίδιο καλά όσο τα «χαμηλά».
Είναι όμως αυτά αρκετά για να ελπίζουν οι άλλες κατηγορίες; Τα SUV κερδίζουν έδαφος κάθε χρόνο από το 2002 παγκοσμίως, και πλέον η κατάσταση δεν δείχνει να αλλάζει. Ίσως με νέες κατηγορίες οχημάτων, ψηλών αλλά όχι SUV, όπως είναι σήμερα το Peugeot 408, το πράγμα να αλλάξει πάλι, όμως τα συμβατικά χάτσμπακ και σεντάν, τι ελπίδα έχουν να βρεθούν πάλι στην κορυφή των πωλήσεων; Τι λες; Υπάρχει περίπτωση;