Οι θάνατοι από τροχαία το 2022 αυξήθηκαν στην Ευρωπαϊκή Ένωση με αποτέλεσμα το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Ασφάλειας Μεταφορών να προτείνει πέντε νέα μέτρα που θα μπορούσαν να μειώσουν τα τροχαία δυστυχήματα!
Αυξήθηκαν οι θάνατοι από τροχαία στην Ευρώπη
Σύμφωνα με τα νεότερα στοιχεία που δόθηκαν στη δημοσιότητα από την ΕΕ, κατά τη διάρκεια του 2022 σημειώθηκαν 20.600 θάνατοι από τροχαία στη «Γηραιά Ήπειρο», αριθμός ο οποίος να και ήταν κατά 10% μειωμένος σε σχέση με το 2019, το τελευταίο έτος πριν από την πανδημία, παρουσιάστηκε αυξημένος κατά 3% σε σχέση με το 2021!
Ως εκ τούτου το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Ασφάλειας Μεταφορών (ETSC) συνιστά πέντε μέτρα που η ΕΕ και οι ευρωπαϊκές κυβερνήσεις θα πρέπει να εξετάσουν για να βοηθήσουν στην επίτευξη του στόχου της μείωσης κατά το ήμισυ των θανάτων και των σοβαρών τραυματισμών από τροχαία έως το 2030. Πάμε να δούμε ποια είναι αυτά.
Ενισχυμένοι έλεγχοι σε σημαντικές παραβάσεις
Η αποτελεσματική τήρηση της υπάρχουσας νομοθεσίας για την οδική κυκλοφορία είναι το πρώτο που προτείνει το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Ασφάλειας Μεταφορών. Υπογραμμίζει πως πρέπει να ενισχυθούν οι διαδικασίες διασφάλισης της συμμόρφωσης των οδηγών με το νόμο κυρίως για σημαντικές παραβάσεις όπως η οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ, οι οποίες τα τελευταία χρόνια έχουν μειωθεί σε πολλές χώρες. Το ίδιο προτείνεται και για παραβάσεις όπως το όριο ταχύτητας, τη χρήση ζώνης ασφαλείας και την απόσπαση προσοχής από smartphone.
Περισσότερες επενδύσεις για ασφάλεια ποδηλατών και πεζών
Τα τελευταία χρόνια, τα ποσοστά της ποδηλασίας και του περπατήματος έχουν αρχίσει να αυξάνονται σε πολλές χώρες. Ωστόσο, οι θάνατοι μεταξύ αυτών των ομάδων παρέμειναν στάσιμοι ή αυξήθηκαν, ενώ οι θάνατοι άλλων ομάδων, όπως οι χρήστες αυτοκινήτων, μειώθηκαν. Έτσι προτείνεται να υπάρξουν μεγαλύτερες επενδύσεις σε υποδομές όπως για παράδειγμα ενιαία δίκτυα χωριστών ποδηλατοδρόμων για μεγαλύτερη ασφάλεια των ποδηλατών. Η ΕΕ απαιτεί από τις μεγαλύτερες πόλεις να δεσμευτούν για την ανάπτυξη Σχεδίων Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας, αλλά υπογραμμίζει πως πρέπει να γίνουν περισσότερα για να διασφαλιστεί η παρακολούθηση αυτών των σχεδίων από τις τοπικές κυβερνήσεις.
Αλλαγές στις άδειες οδήγησης με φόντο τους νέους οδηγούς
Σύμφωνα με έρευνα, ο κίνδυνος τροχαίου για τους νέους οδηγούς είναι υψηλότερος, καθώς ένας στους πέντε τρακάρει μέσα στους πρώτους έξι μήνες από τη στιγμή που παίρνει το δίπλωμα και οδηγάει μόνος του. Την ίδια ώρα η Ευρωπαϊκή Επιτροπή πρόκειται να δημοσιεύσει επικαιροποιημένους κανόνες για τις άδειες οδήγησης τον επόμενο μήνα. Έτσι το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Ασφάλειας Μεταφορών, ζητά να υπάρξουν νέοι νόμοι που να αφορούν την οδήγηση των άπειρων οδηγών και συγκεκριμένα τον πρώτο χρόνο που θα έχουν στα χέρια τους το δίπλωμα να οδηγούν υπό τη συνοδεία έμπειρου και μεγαλύτερου οδηγού. Αυτό προτείνει να γίνεται κυρίως κατά την νυχτερινή οδήγηση, όταν με το αυτοκίνητο αναμένεται να μετακινηθεί παρέα νεαρών, αλλά και μετά την κατανάλωση οποιασδήποτε ποσότητας αλκοόλ.
Αλλαγές στα όρια ταχύτητας και 30 χλμ./ώρα στις αστικές περιοχές
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή πρότεινε στα κράτη μέλη της ΕΕ να μειώσουν τα όρια ταχύτητας ως τρόπο σωτηρίας ζωών και μείωσης της κατανάλωσης καυσίμου και των εκπομπών ρύπων. Ωστόσο το ETSC λέει πως πρέπει να γίνουν πολλά περισσότερα για να αντιμετωπιστεί η υπερβολική ταχύτητα, που συνδέεται άμεσα με την αυξημένη συχνότητα και τη σοβαρότητα των ατυχημάτων. Αναγνωρίζει κάποιες από τις κινήσεις που έχουν γίνει, όπως αυτή της Ολλανδίας που έχει μειώσει το όριο ταχύτητας στους αυτοκινητόδρομους στα 100 χλμ./ώρα και της Ισπανίας, η οποία έχει ορίσει τα 30 χλμ./ώρα ως ανώτατο όριο στις αστικές περιοχές, αλλά υπογραμμίζει πως πρέπει να γίνουν πολλά ακόμη. Μάλιστα αναφέρει πως η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα μπορούσε να βοηθήσει κάνοντας επίσημες συστάσεις σχετικά με την κατάλληλη ταχύτητα για όλους τους τύπους δρόμων.
Επανεξέταση κάποιων τεχνολογιών ασφλειας των ΙΧ
Τέλος, το ETSC καταπιάνεται με κάποιες από τις νέες τεχνολογίες ασφάλειας οχημάτων, που το 2019 η ΕΕ συμφώνησε να εισαχθούν στα αυτοκίνητα. Για αυτές αναφέρει πως τα τελικά τεχνικά πρότυπα που συμφωνήθηκαν έκτοτε περιλαμβάνουν τα έξυπνα συστήματα υποβοήθησης ταχύτητας που βασίζονται σε ενοχλητικά ηχητικά σήματα και είναι πιθανό να απενεργοποιηθούν. Τα συστήματα προειδοποίησης απόσπασης προσοχής του οδηγού που ενδέχεται να μην ανιχνεύουν τις πιο κοινές μορφές απόσπασης της προσοχής, όπως αυτές από τα κινητά τηλέφωνα και τα συστήματα ενημέρωσης και ψυχαγωγίας και τις συσκευές καταγραφής δεδομένων συμβάντων (μαύρα κουτιά), οι οποίες είναι άχρηστες για τους ερευνητές ασφάλειας. Το ETSC ζητά να επανεξεταστούν επειγόντως οι τεχνικές απαιτήσεις και για τα τρία συστήματα.
Το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Ασφάλειας Μεταφορών εκπέμπει SOS και λέει:
- Αυξήθηκαν οι θάνατοι από τροχαία στην Ευρώπη το 2022 σε σχέση με το 2021.
- Αλλαγές στα όρια ταχύτητας και 30 χλμ./ώρα στις αστικές περιοχές.
- Οι νέοι οδηγοί να οδηγούν με συνοδεία για 1 έτος.
- Να επανεξεταστούν κάποιες τεχνολογίες ασφάλειας των ΙΧ.
Εσύ τι λες πρέπει να μειωθούν τα όρια ταχύτητας; Συμφωνείς με τις πέντε προτάσεις;