Αν η χώρα με την μεγαλύτερη παραγωγή πετρελαίου στην Ευρώπη μπορεί να σταματήσει πρώτη να αγοράζει τα αυτοκίνητα που το καταναλώνουν, γιατί να μην μπορεί η Ελλάδα που δεν παράγει σταγόνα καυσίμου; Τι κάνει η Νορβηγία και πως θα τη μιμηθούμε;
Η Νορβηγία είναι πλούσια χώρα. Πολύ πλούσια. Και είναι πλούσια γιατί έχει την τύχη να αντλεί πετρέλαιο και φυσικό αέριο από το έδαφός της. Και από αυτό το πετρέλαιο μπορεί και διατηρεί τον πλούτο της. Ακούγεται παράλογο λοιπόν να είναι η πρώτη χώρα στην Ευρώπη που προσπαθεί να εξαφανίσει τον υπΆαριθμό ένα καταναλωτή ορυκτών καυσίμων, το αυτοκίνητο. Θα έλεγε κανείς πως είναι οικονομική αυτοκτονία.
Και όμως, η Νορβηγία το κάνει, παρότι έχει να χάσει. Εμείς λοιπόν, που δεν έχουμε να χάσουμε τίποτα, γιατί επιμένουμε να δίνουμε τα λεφτά μας στους Νορβηγούς αγοράζοντας το πετρέλαιό τους για να το καίμε ως καύσιμο στα αυτοκίνητά μας.
Το 2018 έκλεισε με πάνω από το 50% των ταξινομήσεων στη Νορβηγία να είναι ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Μια βόλτα στην πρωτεύουσα Όσλο, κάνει εμφανές το επίτευγμα. Tesla, Leaf, Zoe, και ένα σωρό άλλα μοντέλα με ηλεκτροκίνηση, κάνουν τους δρόμους να δείχνουν βαρετοί. Τα περισσότερα αυτοκίνητα είναι ίδια. Σιγά το πρόβλημα.
Το Όσλο, όπως και η υπόλοιπη χώρα, έχουν ένα πολύ μεγάλο δίκτυο φόρτισης. Όλα τα κτήρια έχουν παροχές. Οι δρόμοι έχουν παροχές. Πριζώνεις, φορτίζεις και χρεώνεσαι μέσω εφαρμογής στο κινητό σου. Από το 2025 και μετά, σε λιγότερο από 6 χρόνια, η Νορβηγία θα απαγορεύσει την πώληση μη ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Και τέλος.
Πως το έκανε; Οι περισσότεροι θα πουν «η Νορβηγία είναι πλούσια», όμως αυτό δεν είναι μέρος της εξίσωσης. Το παν είναι η πολιτική βούληση. Έτσι τα τελευταία 10 χρόνια οι κυβερνήσεις διαδοχικά συμφώνησαν να τηρήσουν την ίδια ατζέντα. Δηλαδή μηδέν φορολογία και εκπτώσεις για την απόκτηση ηλεκτρικού. Κατόπιν επενδυτικές πρωτοβουλίες για τη δημιουργία δικτύου. Η κυβερνητική συνέπεια και ο σαφής στόχος έκανε την αλλαγή. Μέσα σε μόλις δέκα χρόνια η Νορβηγία μεταμόρφωσε τους δρόμους της.
Η Ελλάδα γιατί δεν μπορεί να κάνει το ίδιο; Να θέσει μηδενικό φόρο (εισαγωγής, ΦΠΑ και τέλος ταξινόμησης), να δώσει πριμ καλύπτοντας μέρος του κόστους αγοράς (από τους φόρους στα υπόλοιπα αυτοκίνητα) και να προκαλέσει ιδιώτες να επενδύσουν στην κατασκευή υποδομών. Στο δημόσιο θα στοίχιζε ελάχιστα, σε βάθος χρόνου, με τη μείωση εισαγωγών καυσίμου και την ανάπτυξη της σχετικής επιχειρηματικότητας θα άξιζε δισεκατομμύρια.
Τι λέτε λοιπόν; Είναι που η Νορβηγία είναι πλούσια και τα έχει καταφέρει; Κι αν όχι, τότε γιατί δεν μπορεί η Ελλάδα; Μήπως είναι ώρα η ηλεκτροκίνηση να γίνει εθνικός στόχος; Για οικονομία, ανάπτυξη και οικολογία; Τι λέτε; Μπορεί να ακολουθήσει η Ελλάδα το παράδειγμα της Νορβηγίας;
Για την ΕΛΛΑΔΑ μιλαμε της μιζας και του λαδωματος που εαν αρρωστησεις και δεν εχεις λεφτα εχεις πεθανεις.Για την Ελλαδα μιλαμε που παραγει ρευμα ακομα με λιγνιτη,που δεν εχει λυσει ακομα το προβλημα των σκουπιδιων και περιμενετε να δωσει κινητρα στον Ελληνα των 600 ευρω να παρει αμαξι των 30000+ χιλαδων ευρω την στιγμη που δεν εχει να φαει κουνια που σας κουναγε.Ημουνα νιος και γερασα το κρατος μπου.... ητανε και μπου... θα μεινει ολοι κοιτανε να φανε κανενας απο τα βοδια που μας κυβερνανε δεν κοιταξε να φτιαξει ενα σωστο κρατος που να εξυπερετει τον πολιτη,και οχι να τον πηδαει.
η νορβηγια ειναι νορβηγια τελεία. η ελλαδα δεν εχει υποδομη για ηλεκτρικο αυτοκινητο και δεν θα εχει για πολλα χρονια ακομη. αν γινει χρηση ηλεκτρικου αυτοκινητου στην ελλαδα θα γινει αο τους εχοντες δυνατοτητα φορτησης σε κλειστο γκαραζ. παραλληλα εδω οι κυβερνησεις εχουν μαδησει το αυτοκινητο που να βρεθουν τα περιθωρια για απαλλαγη απο φορους και κινητρα αποκτησης ηλεκτρικου αυτοκινητου. εδω τα παντα αλλαζουν σε μια νυχτα οτι και να εξαγγειλουν δεν υπαρχει εμπιστοσυνη ειδικα στο θεμα αυτοκινητου, ο ελληνας εχει πικραν πειρα αλλα το κακο ειναι οτι ξεχνα ευκολα. τελικα το ντιζελ τι εγινε βρε παιδια, στην γερμανια εχει ανοδο στην αγορα της με 41% εναντι 51% στην βενζινη και το υπολοιπο ποσοστο στα ηλεκτρικα. τελικα μαζι θα πεθανουν τα ντιζελ και τα βενζινοκινητα αλλα αργει το εργο ακομη ειδικα στην ελλαδα.
Η σύγκριση δεν είναι δίκαιη. Στη Νορβηγία σχεδόν το 100% της ηλεκτροπαραγωγής είναι από ανανεώσιμες πηγές, ενώ στην Ελλάδα μόνο το 1/3 (κυρίως από υδατοπτώσεις, και στις δύο περιπτώσεις). Η Νορβηγία μπορεί να είναι μεγάλος παραγωγός υδρογονανθράκων αλλά σαν εξαγωγέας στη διεθνή αγορά, όχι σαν χρήστης. Ούτε οι υποδομές είναι συγκρίσιμες, ούτε η κοινωνική ευαισθησία, ούτε τέλος η κρατική δυνατότητα για χρηματοδότηση ηλεκτρικών αυτοκινήτων.
Άλλα τα οικονομικά μεγέθη της Νορβηγίας και άλλα της Ελλάδας. Δεν έχουμε τους ίδιους μισθούς και φορολογία σε μισθούς/αυτοκίνητα, δεν μπορεί ο μέσος Έλληνας να αλλάζει συχνά αυτοκίνητο. Εδώ δεν τα φέρνουμε βόλτα με τα καθημερινά έξοδα. Το καλύτερο θα ήταν να φτιάξουν όλες οι αυτοκινητοβιομηχανίες κιτ μετατροπής των συμβατικών αυτοκινήτων σε ηλεκτρικά (δύσκολο αλλα όχι αδύνατο, είναι που θέλουν να πουλάνε αυτοκίνητα οι εταιρίες), γιατί να φέρουν όλο το οικονομικό βάρος της μετάβασης σε ηλεκτρικά οι καταναλωτές; Τι θα γίνουν όλα αυτα τα σκαριά που κυκλοφορούν; Σκουπίδια; Παλιοσίδερα; Ας κερδίσουν κάτι λιγότερο και οι βιομηχανίες αυτοκινήτων και ας φτιάξουν κιτ μετατροπής.....
Η Νορβηγία απλούστατα επιδοτεί βαριά την χρήση EVs μέσω των εσόδων που έχει από τους υδρογονανθρακες. Επί της ουσίας εξάγει "βρώμικη ενέργεια" και εισάγει καθαρά οχήματα.
Για την ΕΛΛΑΔΑ μιλαμε της μιζας και του λαδωματος που εαν αρρωστησεις και δεν εχεις λεφτα εχεις πεθανεις.Για την Ελλαδα μιλαμε που παραγει ρευμα ακομα με λιγνιτη,που δεν εχει λυσει ακομα το προβλημα των σκουπιδιων και περιμενετε να δωσει κινητρα στον Ελληνα των 600 ευρω να παρει αμαξι των 30000+ χιλαδων ευρω την στιγμη που δεν εχει να φαει κουνια που σας κουναγε.Ημουνα νιος και γερασα το κρατος μπου.... ητανε και μπου... θα μεινει ολοι κοιτανε να φανε κανενας απο τα βοδια που μας κυβερνανε δεν κοιταξε να φτιαξει ενα σωστο κρατος που να εξυπερετει τον πολιτη,και οχι να τον πηδαει.
η νορβηγια ειναι νορβηγια τελεία. η ελλαδα δεν εχει υποδομη για ηλεκτρικο αυτοκινητο και δεν θα εχει για πολλα χρονια ακομη. αν γινει χρηση ηλεκτρικου αυτοκινητου στην ελλαδα θα γινει αο τους εχοντες δυνατοτητα φορτησης σε κλειστο γκαραζ. παραλληλα εδω οι κυβερνησεις εχουν μαδησει το αυτοκινητο που να βρεθουν τα περιθωρια για απαλλαγη απο φορους και κινητρα αποκτησης ηλεκτρικου αυτοκινητου. εδω τα παντα αλλαζουν σε μια νυχτα οτι και να εξαγγειλουν δεν υπαρχει εμπιστοσυνη ειδικα στο θεμα αυτοκινητου, ο ελληνας εχει πικραν πειρα αλλα το κακο ειναι οτι ξεχνα ευκολα. τελικα το ντιζελ τι εγινε βρε παιδια, στην γερμανια εχει ανοδο στην αγορα της με 41% εναντι 51% στην βενζινη και το υπολοιπο ποσοστο στα ηλεκτρικα. τελικα μαζι θα πεθανουν τα ντιζελ και τα βενζινοκινητα αλλα αργει το εργο ακομη ειδικα στην ελλαδα.
Για πείτε μας και πόσος είναι ο μέσος μισθός στην Νορβηγία...
Η σύγκριση δεν είναι δίκαιη. Στη Νορβηγία σχεδόν το 100% της ηλεκτροπαραγωγής είναι από ανανεώσιμες πηγές, ενώ στην Ελλάδα μόνο το 1/3 (κυρίως από υδατοπτώσεις, και στις δύο περιπτώσεις). Η Νορβηγία μπορεί να είναι μεγάλος παραγωγός υδρογονανθράκων αλλά σαν εξαγωγέας στη διεθνή αγορά, όχι σαν χρήστης. Ούτε οι υποδομές είναι συγκρίσιμες, ούτε η κοινωνική ευαισθησία, ούτε τέλος η κρατική δυνατότητα για χρηματοδότηση ηλεκτρικών αυτοκινήτων.
Άλλα τα οικονομικά μεγέθη της Νορβηγίας και άλλα της Ελλάδας. Δεν έχουμε τους ίδιους μισθούς και φορολογία σε μισθούς/αυτοκίνητα, δεν μπορεί ο μέσος Έλληνας να αλλάζει συχνά αυτοκίνητο. Εδώ δεν τα φέρνουμε βόλτα με τα καθημερινά έξοδα. Το καλύτερο θα ήταν να φτιάξουν όλες οι αυτοκινητοβιομηχανίες κιτ μετατροπής των συμβατικών αυτοκινήτων σε ηλεκτρικά (δύσκολο αλλα όχι αδύνατο, είναι που θέλουν να πουλάνε αυτοκίνητα οι εταιρίες), γιατί να φέρουν όλο το οικονομικό βάρος της μετάβασης σε ηλεκτρικά οι καταναλωτές; Τι θα γίνουν όλα αυτα τα σκαριά που κυκλοφορούν; Σκουπίδια; Παλιοσίδερα; Ας κερδίσουν κάτι λιγότερο και οι βιομηχανίες αυτοκινήτων και ας φτιάξουν κιτ μετατροπής.....
Η Νορβηγία απλούστατα επιδοτεί βαριά την χρήση EVs μέσω των εσόδων που έχει από τους υδρογονανθρακες. Επί της ουσίας εξάγει "βρώμικη ενέργεια" και εισάγει καθαρά οχήματα.