Έχεις πολλούς λόγους για να μην αγοράσεις diesel μοντέλο! Ειδικά τώρα που χάνει όσα πλεονεκτήματα είχε στο παρελθόν και υπάρχουν τα σύγχρονα υβριδικά μοντέλα που τα αντικαθιστούν επάξια. Βέβαια, υπάρχουν και εκείνοι που το έχουν σαν Θεό. Εσύ ποιας σχολής είσαι;
Γιατί να μην πάρεις diesel
Φαινόταν από καιρό πως η φάση με το diesel έχει ημερομηνία λήξης, μιας και μαζευόντουσαν πολλά σύννεφα γύρω του (βασικά αυτό ισχύει και κυριολεκτικά). Αν υπήρχε ένας λόγος που ακόμα «άντεχε» ήταν το χαμηλότερο κόστος καυσίμου, παρόλο που και γι αυτό υπήρχαν οι αντίπαλες φωνές, που υποστήριζαν ότι στο τελικό ταμείο θα τα πληρώσεις σε μελλοντικές ζημιές. Τι ισχύει όμως σήμερα; Η θέση του είναι πιο δύσκολη από ποτέ και υπάρχουν σοβαροί λόγοι γι αυτό.
Ακριβότερα από τα αντίστοιχα υβριδικά
Αντίπαλος των diesel πλέον είναι τα υβριδικά. Όπως είδαμε στο μεγάλο μας test, τα υβριδικά καίνε τα μισά στην πόλη, ενώ και στο ταξίδι έχουν περίπου ίδια κατανάλωση. Μάλιστα τα diesel μοντέλα είναι πλέον και πιο ακριβά από τα αντίστοιχα υβριδικά. Συνεπώς με υψηλότερη κατανάλωση και μεγαλύτερο κόστος αγοράς, τότε είναι πλέον και ασύμφορα.
Προδιαγεγραμμένο το τέλος λόγω απαγορεύσεων και υγείας
Η κλιματική αλλαγή και η ατμοσφαιρική ρύπανση είναι άμεσα συνδεδεμένες με την υπερβολική χρήση του diesel. Το diesel χαρακτηρίζεται ως «βρόμικο» καύσιμο και έχει συνδεθεί με θανάτους ανθρώπων. Γι αυτό το λόγο η Ευρωπαϊκή Ένωση επέβαλλε πιο αυστηρές νόρμες, τις οποίες είναι εξαιρετικά δύσκολο (η κοστίζει πολύ) να τις πιάσουν τα diesel. Παράλληλα αρκετές πόλεις έχουν αποφασίσει την σταδιακή απαγόρευση κυκλοφορίας στα αστικά κέντρα, ενώ ακόμα περισσότερες αναμένεται να ακολουθήσουν στο μέλλον.
Stop στην εξέλιξη νέων κινητήρων
Οι αυστηρότερες νόρμες όπως προαναφέραμε αποτελούν αγκάθι για το diesel και αυτό γιατί είναι τεράστιο το κόστος που απαιτείται για την εξέλιξή τους. Έτσι οι περισσότερες εταιρείες αποφάσισαν να σταματήσουν την εξέλιξη των νέων μοτέρ γιατί απλά δεν τους συμφέρει. Ήδη όπως έχετε παρατηρήσει όλο και λιγοστεύουν τα diesel μοντέλα στην αγορά. Για παράδειγμα Toyota, Honda και Nissan, σταμάτησαν να έχουν diesel μοντέλα, ενώ και στις υπόλοιπες εταιρείες πλέον συναντάμε όλο και λιγότερες επιλογές. Τα diesel μοτέρ πλέον είναι παλιάς τεχνολογίας που τους κάνουν «λίφτινγκ» μέχρι να παραδώσουν πνεύμα.
Ok, θα πεις κανείς. Μπορεί να ακρίβυνε, να το διώχνουν από τα κέντρα των πόλεων, ωστόσο δεν κινούνται όλοι σε μεγάλα αστικά κέντρα και στην επαρχία το diesel διαπρέπει, τόσο στα επιβατικά αυτοκίνητα όσο και στα ελαφριά επαγγελματικά. Επιπλέον, υπάρχουν και εκείνοι που προτιμούν το diesel, έναντι της βενζίνης, ακόμα και με τα σημερινά δεδομένα που βρίσκει αρκετούς -αν όχι όλους- απέναντί του. Και κάπως έτσι διαμορφώνεται μια «σχολή» με fans υπέρ του diesel, που προβάλλουν λόγους για να το... αγαπήσεις. Ας δούμε και αυτή την προοπτική...
Μικρή κατανάλωση στον αυτοκινητόδρομο
Το diesel συνεχίζει να συμφέρει τους «χιλιομετροφάγους» που κάνουν πολλά ταξίδια (πάνω από 15.000 χλμ. το χρόνο). Επιπλέον, σε συνθήκες ταξιδιού τα αυτοκίνητα που εφοδιάζονται με πετρελαιοκινητήρα μπορούν να κινούνται με αξιοπρεπείς ταχύτητες λειτουργώντας με λιγότερες στροφές ανά λεπτό, συγκριτικά με μοτέρ βενζίνης ή υβριδικές υλοποιήσεις, και με την κατανάλωση στον υπολογιστή ταξιδίου να κινείται σε χαμηλά επίπεδα, ανάλογα πάντα με το αυτοκίνητο και το βάρος-όγκο του.
Πολλή ροπή από χαμηλά, καλές επιδόσεις
Τι χρειάζεται να κάνουμε συχνά σε ένα ταξίδι; Προσπέραση με ασφάλεια. Και αυτό είναι κάτι που το diesel μπορεί να προσφέρει απλόχερα λόγω της πλούσιας ροπής από χαμηλά, ακόμα και σε κινητήρες μικρού κυβισμού. Βέβαια, το φάσμα λειτουργίας των diesel μοτέρ δεν είναι το ίδιο με των βενζινοκινητήρων (σ.σ. αυτό που λένε ότι «ψοφάνε» στα ψηλά). Έχοντας αυτό ως δεδομένο, ακόμα και σε αστικές συνθήκες τα diesel έχουν καλές επιδόσεις αφού δίνουν αίσθηση αυτοκινήτων με περισσότερα άλογα σε εκκινήσεις και προσπεράσεις, δίνοντας μια ευχάριστη αίσθηση στον οδηγό.
Μεγαλύτερη αντοχή σε χρόνο & χιλιόμετρα το diesel
Βάσει της εξέλιξης που έχει συμβεί όλα αυτά τα χρόνια στα diesel μοτέρ, αλλά και των θεμελιωδών κανόνων λειτουργίας του, οι πετρελαιοκινητήρες έχουν μεγαλύτερη αντοχή στο χρόνο και για πολλά περισσότερα χιλιόμετρα. Αυτός είναι μάλιστα ένας από τους λόγους που το έχουν επιλέξει οι επαγγελματίες αυτοκινητιστές (κοινώς τα ταξί), καθώς επίσης και ο κλάδος των μεταφορών και των ελεύθερων επαγγελματιών. Βέβαια, αυτό τείνει να αλλάξει τον τελευταίο καιρό μιας και σε αυτά τα χωράφια μπαίνουν τα εναλλακτικά καύσιμα (υγραέριο, φυσικό αέριο) και τα ηλεκτρικά.
Τεχνολογίες για λιγότερους ρύπους & χωρίς... ντουμάνια
Πέρα από την μεγαλύτερη αντοχή στο χρόνο και την πιο αραιή συντήρηση που χρειάζονται οι πετρελαιοκινητήρες, στην πορεία των ετών έχουν αναπτυχθεί συστήματα και τεχνολογίες για να μη ρυπαίνουν όπως παλιότερα τα diesel, αλλά και να μη βγάζουν... ντουμάνια. Από τις πιέσεις που δέχθηκαν οι εταιρείες με τις νόρμες (π.χ. Euro5, Euro6 κ.ο.κ.) εξελίχθηκαν οι καταλύτες, προστέθηκε το φίλτρο DPF, τα αυτοκίνητα εφοδιάστηκαν με σύστημα επιλεκτικής καταλυτικής αναγωγή (SCR-AdΒlue) ενώ βελτιστοποιήθηκαν οι διαδικασίες στις επιμέρους λειτουργίες του θερμικού κινητήρα πετρελαίου για όσο το δυνατόν λιγότερους ρύπους. Παρόλα αυτά, το πρόβλημα με τα οξείδια του αζώτου (NOx), που είναι από τους κύριους συντελεστές για το νέφος στις μεγαλουπόλεις, το οποίο προκαλεί αρκετές ασθένειες που σχετίζονται με το αναπνευστικό, αλλά και για το φαινόμενο της όξινης βροχής.
Και κάπου εδώ το πράγμα μπερδεύει και δημιουργούνται δύο αντίπαλα στρατόπεδα. Αλήθεια, εσύ σε ποια σχολή ανήκεις; Είσαι από αυτούς που σιχαίνονται ή που λατρεύουν και δεν αλλάζουν με τίποτα το diesel;