Γιατί «ξεψυχάει» το diesel;
- Πριν 10 χρόνια τα μισά αυτοκίνητα ήταν diesel, σήμερα είναι κάτω από 15% των πωλήσεων
- Το diesel αποδεδειγμένα μολύνει το περιβάλλον & άρα βλάπτει την υγεία
- Ακριβή & μάλλον ασύμφορη τεχνολογία να γίνουν τα diesel… «καθαρά»
- Βενζίνη, υβριδικά & ηλεκτρικά εξελίσσονται και πλέον καίνε λιγότερο
Πριν 10 χρόνια τα μισά αυτοκίνητα ήταν diesel, σήμερα είναι κάτω από 15% των πωλήσεων
Στις αρχές της προηγούμενης δεκαετίας, όταν και επιτράπηκε η χρήση των diesel αυτοκινήτων στις μεγάλες πόλεις, όλοι έτρεξαν να τα αγοράσουν. Και όχι άδικα, αφού οι κυβερνήσεις ανά την Ευρώπη άρχισαν να το προμοτάρουν λόγω των χαμηλών φόρων, αλλά και την μεγάλη οικονομία που πρόσφερε. Ωστόσο όλα άλλαξαν όταν ήρθε το Dieselgate!
Το Dieselgate ξεσκέπασε τις «ανορθογραφίες» μεταξύ των δηλωμένων και των πραγματικών εκπομπών σωματιδίων. Μέσα σε λίγους μήνες το diesel έγινε μία λέξη απαγορευμένη. Τα μεγάλα αστικά κέντρα δήλωσαν ότι σύντομα θα «εξαφανίσουν» τα πετρελαιοκίνητα από τους δρόμους τους και οι αυτοκινητοβιομηχανίες ότι θα μειώσουν τις επενδύσεις τους ή θα τα κόψουν εντελώς.
Το ίδιο μαρτυρούν και οι αριθμοί, αφού τα τελευταία χρόνια οι πωλήσεις των diesel αυτοκινήτων έχουν συνεχόμενη πτώση. Το 2012 το μερίδιο τους στις πωλήσεις στην Ευρώπη άγγιζε το 50,8%, ενώ το 2017 έπεσε στο 42% και το 2019 «βυθίστηκε» στο 25,6%. Την περασμένη χρονιά στη χώρα μας, τα πετρελαιοκίνητα ήταν κάτω του 15% του συνόλου των πωλήσεων.
Το diesel αποδεδειγμένα μολύνει το περιβάλλον & άρα βλάπτει την υγεία
Δεν υπάρχει άλλος τρόπος να το πούμε - το diesel θεωρείται ένα «βρώμικο» καύσιμο. Ο μόνος τρόπος με τον οποίο εξακολουθεί να είναι βιώσιμο είναι η χρήση ολοένα και πιο πολύπλοκων τεχνολογιών για τη σύλληψη της αιθάλης και τη μείωση των NOx (πχ. AdBlue). Αλλά ακόμα και αυτές οι τεχνολογίες για να λειτουργήσουν πραγματικά, θα πρέπει να θυσιαστούν η απόδοση και η οικονομία.
Ιατρικές έρευνες έχουν δείξει ότι τα τοξικά αέρια που εκπέμπουν συνδέονται με επιπτώσεις στην υγεία σε σχεδόν κάθε μέρος του ανθρώπινου σώματος και σε όλες τις ηλικιακές ομάδες (από τα αγέννητα παιδιά μέχρι τους ηλικιωμένους). Δεν είναι τυχαίο άλλωστε πως όλο και λιγότεροι αγοραστές το προτιμούν.
Ακριβή & μάλλον ασύμφορη τεχνολογία να γίνουν τα diesel… «καθαρά»
Υπάρχουν διάφορες μέθοδοι καθαρισμού των ρύπων πετρελαιοκινητήρων, αλλά η μόνη πραγματικά αποτελεσματική είναι η τεχνολογία SCR, η οποία χρησιμοποιεί ένα πρόσθετο με βάση την αμμωνία που ονομάζεται AdBlue. Μερικές φορές το AdBlue χρησιμοποιείται με άλλες τεχνολογίες καθαρισμού. Ωστόσο το πρόβλημα δεν λύνεται απόλυτα, αφού τα AdBlue είναι δαπανηρά και για να δουλέψουν σε ορισμένα αυτοκίνητα χρειάζονται μια τεράστια ποσότητα από πρόσθετα. Παράλληλα είναι πιο αποτελεσματικό σε ταξίδια μεγάλων αποστάσεων παρά σε διαδρομές μέσα στην πόλη.
Όσον αφορά τα σωματίδια, τα ειδικά φίλτρα τα αποθηκεύουν σε πολύ μεγάλο ποσοστό, αλλά στη συνέχεια χρειάζονται χρόνο οδήγησης με ταχύτητα για να τα «αδειάσουν».
Βενζίνη, υβριδικά & ηλεκτρικά εξελίσσονται και πλέον καίνε λιγότερο
Κάποτε το μεγάλο πλεονέκτημα του diesel έναντι της βενζίνης ήταν η οικονομία του καυσίμου και η μακροζωία. Πλέον δεν ισχύει σε μεγάλο βαθμό, αφού οι βενζινοκινητήρες μπορούν να φτάσουν πολλά χρόνια ζωής (έχοντας βασική συντήρηση), ενώ υπάρχει μεγάλη ποικιλία σε απόδοση και οικονομία καυσίμου. Σε γενικές γραμμές οι πετρελαιοκινητήρες τους ξεπερνούν, αλλά αν μπουν στην εξίσωση τα υβριδικά τότε η πλάστιγγα γέρνει στο μέρος της βενζίνης.
Τέλος, δεν υπάρχει κάτι που να κάνουν τα diesel και να μην κάνουν τα ηλεκτρικά. Οικονομία και επιδόσεις; Απλά ρίξε μία ματιά στα ηλεκτρικά μοντέλα που έχουμε δοκιμάσει. Επιπλέον δεν καίνε καύσιμο, επομένως δεν υπάρχουν εκπομπές αερίων ρύπων. Επίσης οι ηλεκτρικοί κινητήρες είναι πολύ απλοί, αποτελούμενοι από λίγα μέρη, με αποτέλεσμα να μην χρειάζονται συχνά συντήρηση. Το μόνο ζήτημα - για την ώρα, είναι η βελτίωση της ισχύος και της εμβέλειας της μπαταρίας. Ωστόσο τα ηλεκτρικά εξελίσσονται με ταχύτατους ρυθμούς .