- Όλοι το κάνουμε γιατί έτσι μάθαμε, χωρίς να γνωρίζουμε το λόγο
- Στην πραγματικότητα είναι επικίνδυνο να λειτουργεί ο κινητήρας
- Υπαρκτός κίνδυνος έκρηξης από θερμοκρασίες, ή σπινθήρα
- Ακόμα και ο στατικός ηλεκτρισμός είναι επικίνδυνος
Όλοι το κάνουμε γιατί έτσι μάθαμε, χωρίς να γνωρίζουμε το λόγο
Η αλήθεια είναι πως λίγο πολύ το κάνουμε όλοι, όποτε πάμε στο βενζινάδικο τραβάμε χειρόφρενο και σβήνουμε τον κινητήρα πριν μπει η μάνικα στο αυτοκίνητο. Αλλοι το μάθαμε από τους γονείς μας, που τους βλέπαμε να το κάνουν κάθε φορά που πήγαιναν για «γέμισμα», ενώ άλλοι αναγκάζονται να το κάνουν γιατί τους το ζητούν (ορθώς) οι υπάλληλοι του βενζινάδικου.
Στην πραγματικότητα είναι επικίνδυνο να λειτουργεί ο κινητήρας
Υπάρχει όμως πραγματικός λόγος να σβήνουμε το μοτέρ πριν ξεκινήσει ο ανεφοδιασμός; Η απάντηση είναι πως πρέπει για λόγους ασφαλείας, καθώς υπάρχουν πολλοί τρόποι που θα μπορούσε να γίνει ανάφλεξη του καυσίμου και σοβαρό ατύχημα.
Αρχικά έχουμε τον καταλύτη, που ανεβάζει πολύ υψηλές θερμοκρασίες και παρότι εξαιρετικά σπάνιο, υπάρχει πιθανότητα οι αναθυμιάσεις του καυσίμου να αυταναφλεγούν από τη θερμότητα του καταλύτη στο κάτω μέρος του οχήματος. Οπότε, ακόμα και τα 1-2 λεπτά σβηστού κινητήρα μειώνουν τις πιθανότητες, καθώς η θερμοκρασία σε καταλύτη και εξάτμιση πέφτουν σημαντικά. Επίσης, ένα ελαττωματικό ή βραχυκυκλωμένο μπουζί μπορεί να στέλνει άκαυστες βενζίνες στον καταλύτη και την εξάτμιση, ανεβάζοντας τη θερμοκρασία τους.
Υπαρκτός κίνδυνος έκρηξης από θερμοκρασίες, ή σπινθήρα
Εκτός από τα καυτά μέρη της εξάτμισης κάτω από το αυτοκίνητο, υπάρχουν και άλλοι κίνδυνοι. Ένας τέτοιος είναι οι συσκευές που μπορεί να φορτίζουν στη θύρα USB ή στον αναπτήρα, οι οποίες μπορεί να είναι ελαττωματικές και να έχουν διαρροή ρεύματος μη ορατή στο γυμνό μάτι. Γυρίζοντας το κλειδί της μίζας κόβεται το ρεύμα σε αυτές τις συσκευές, με μεγαλύτερη ασφάλεια.
Ακόμα και ο στατικός ηλεκτρισμός είναι επικίνδυνος
Έχουμε αναφερθεί σε προηγούμενο άρθρο μας στον στατικό ηλεκτρισμό στο αυτοκίνητο. Η τριβή των ρούχων μας με τα καλύμματα των καθισμάτων όταν πάμε να βγούμε από το αυτοκίνητο προκαλούν στατικό ηλεκτρικό με αποτέλεσμα να νιώθουμε ένα μικρό τίναγμα όταν αγγίζουμε το αυτοκίνητο. Αυτό το τίναγμα καλό είναι να μη συμβεί κοντά στην τάπα καυσίμου του αυτοκινήτου, ειδικά όταν αυτή είναι ανοιχτή και ανεφοδιάζεται το αυτοκίνητο. Ο πιο ασφαλής τρόπος, είναι όταν βγαίνει κάποιος από το αυτοκίνητό του να αποφορτίζεται αγγίζοντας την μεταλλική πλευρά της πόρτας του οδηγού και μετά να προχωρά προς την τάπα καυσίμου.
Οι πιθανότητες έκρηξης ενός αυτοκινήτου κατά τον ανεφοδιασμό του είναι μόλις μια στο ένα δισεκατομμύριο, ωστόσο και πάλι είναι αρκετή για να τραβήξει την προσοχή μας και να είμαστε περισσότερο προσεκτικοί στο βενζινάδικο. Για αυτό το λόγο, ακολουθούμε τους κανονισμούς, σβήνουμε τον κινητήρα και σε καμία περίπτωση δεν καπνίζουμε.