Ειδική άδεια οδήγησης για supercars, μετά από συγκεκριμένη εκπαίδευση, θα εφαρμόσει η Αυστραλία σε μια προσπάθεια για την ενίσχυση της οδικής ασφάλειας, που θα ισχύσει από τον επόμενο χρόνο. Με τόσα τροχαία που συμβαίνουν με υπεραυτοκίνητα και στην χώρα μας, μήπως θα έπρεπε να το σκεφτούμε και εμείς;
Κατηγορία οχήματος Α, Β, Γ, Δ, Ε και... U
Η κατηγορία U στην Αυστραλία θα ορίζει όλα τα οχήματα υψηλών επιδόσεων, ή αλλιώς «υπεραυτοκίνητα». Υπεραυτοκίνητο θεωρείται οποιοδήποτε όχημα έχει παραπάνω από 370 άλογα ανά 1.000 κιλά οχήματος.
Αυτό σημαίνει πως περίπου 270 οδηγοί στην Αυστραλία θα κληθούν να ξαναδώσουν εξετάσεις για κατηγορία U, καθώς το μέτρο θα γίνει υποχρεωτικό από την 1η Δεκεμβρίου 2024. Θα πρέπει να ολοκληρώσουν ορισμένα υποχρεωτικά σεμινάρια ώστε να μάθουν για την διαχείριση των ρίσκων, την χρήση των προηγμένων συστημάτων ελέγχου του αυτοκινήτου, καθώς και την ασφαλή λειτουργία όλων των σπορ αυτοκινήτων.
Η κυβέρνηση της Νοτίου Αυστραλίας όμως δεν σταματάει εκεί. Υιοθετεί επιπρόσθετα μέτρα που θα απαγορεύουν στους οδηγούς να απενεργοποιούν συγκεκριμένα οδηγικά βοηθήματα, όπως το σύστημα ελέγχου ευστάθιας και πρόσφυσης (traction control). Επίσης εάν ανιχνευτεί ότι οι οδηγοί ενεργοποίησαν τη sport ρύθμιση στα υπεραυτοκίνητά τους μέσα σε κατοικημένη περιοχή, θα αντιμετωπίζουν υψηλότερες ποινές. Δεδομένο είναι πως θα υπάρξουν «παραθυράκια», που θα προβλέπουν την απενεργοποίηση των συστημάτων σε περιπτώσεις που το όχημα δεν πρέπει να έχει αυτά τα βοηθήματα (π.χ. αν το όχημα έχει «κολλήσει»). Στόχος είναι να επιτευχθεί μια ισορροπία ανάμεσα στην ασφαλή αλλά και διασκεδαστική οδήγηση.
Μήπως ήρθε η ώρα να το υιοθετήσουμε κι εμείς αυτό το σύστημα;
Ανατρέχοντας στο πρόσφατο παρελθόν θυμόμαστε τόσο την σύγκρουση του Mad Clip στη Βουλιαγμένη Αττικής τον Σεπτέμβριο του 2021 με την μοιραία Porsche 911, όσο και το δυστύχημα του Τζώρτζη Μονογυιού ο οποίος έχασε την ζωή του και αυτός στην παραλιακή λεωφόρο τον Ιανουάριο του 2022 οδηγώντας την καινούργια του Ferrari, την οποία είχε παραλάβει λίγες ώρες πριν και έκανε ουσιαστικά την πρώτη βόλτα. Και στις δύο περιπτώσεις, ενδεχομένως να είχαν αποφευχθεί τα χειρότερα, στην περίπτωση που οι αδικοχαμένοι οδηγοί είχαν αναγκαστεί να περάσουν από κάποια εκπαίδευση για να διαχειρίζονται την μεγάλη ιπποδύναμη και την sport οδηγική συμπεριφορά των supercars, τα οποία έχουν όλο το τεχνολογικό και μηχανολογικό υπόβαθρο να κινηθούν πολύ γρήγορα, υπό τις διαταγές πάντα του οδηγού.
Μήπως τελικά πρέπει να ακολουθήσουμε το παράδειγμα της Αυστραλίας για να γλιτώσουμε ανθρώπινες ζωές;