Η διαφορά; Ότι ανέστησε το περιστροφικό Wankel μοτέρ!
Τι είναι ένα αυτοκίνητο που κινείται με ηλεκτρική ενέργεια μόνο; Ηλεκρικό. Και ένα που καίει βενζίνη; Συμβατικό. Και αν τα κάνει και τα δύο; Υβριδικό. Αν όμως ο βενζινοκινητήρας δεν κινεί τους τροχούς, τότε τι είναι; Το Mazda MX-30 R-EV.
Και αν όλα αυτά δεν είναι αρκετά για σου κινήσουν την περιέργεια, τότε βάλε στην εξίσωση και τον ειδικό του βενζινοκινητήρα: Wankel! Δηλαδή περιστροφικός, όπως αυτός που μάθαμε από τα RX-7 και RX-8!
Η Mazda δεν είναι πρώτη φορά που κάνει κάτι διαφορετικά από τους άλλους. Στην περίπτωση του MX-30, αφού πρώτα το είδαμε ως αμιγώς ηλεκτρικό, τώρα το λανσάρει και υβριδικό. Ή μάλλον περίπου. Ή όχι ακριβώς.
Βλέπεις το R-EV έχει κινητήρα εσωτερικής καύσης, αλλά αυτός δεν κινεί τους τροχούς. Δεν υπάρχει άξονας μετάδοσης, κιβώτιο ταχυτήτων, δεν υπάρχει σύνδεση του μοτέρ με τους τροχούς όπως σε όλα τα υβριδικά. Το μοτέρ του R-EV είναι γεννήτρια.
Αυτή την λογική την έχουμε δει ξανά, με το όνομα Range-Extender, σε άλλα αυτοκίνητα και οχήματα. Πολλά ηλεκτρικά λεωφορεία έχουν κινητήρα για γεννήτρια, αν ξεμείνουν από ρεύμα. Και τα τρόλει της Αθήνας, ηλεκτρικά (χωρίς μπαταρία) με ένα μοτέρ για γεννήτρια αν χάσουν επαφή οι κεραίες τους.
Το ΜΧ-30 πάει ένα βήμα παρακάτω. O κινητήρας του είναι Wankel, έχει έναν ρότορα και 830 κυβικά και με ένα ντεπόζιτο (και μικρότερη μπαταρία) το νέο MX-30 πάει 600 χιλιόμετρα. Ούτε να φορτίσεις, ούτε τίποτα.
Με αυτή τη λογική, το MX-30 προσφέρει την ίδια εμπειρία με ένα υβριδικό, δηλαδή γεμίζεις βενζίνη και πας, χωρίς άγχος φόρτισης. Όμως έχει όλα τα θετικά του ηλεκτρικού. Πολλή δύναμη (170 άλογα) και ροπή παντού και πάντα, και γενικά κινείται και συμπεριφέρεται ως ηλεκτρικό (που είναι).
Φυσικά χάνει αυτονομία όταν κινείται με το μοτέρ σβηστό, μόλις 80 χλμ. αλλά είναι υπεραρκετά για την πόλη και εκεί που η κίνηση μόνο με ρεύμα είναι σαφώς καλύτερη λύση.
Για όσους η ηλεκτροκίνηση ακούγεται ακόμη ως ασθένεια της αυτοκίνησης, μπορεί ένα νέο ηλεκτρικό να είναι τόσο καλοδεχούμενο όσο ένα σπυρί στη μύτη, όμως η Mazda, με τον κινητήρα Wankel δημιουργεί ελπίδες.
Ελπίδες πως αν η τεχνολογία υπάρχει, πιο ζωντανή από ποτέ, τίποτε δε σταματά τη Mazda από το να την προχωρήσει και σε ένα σπορ μοντέλο, ένα RX-7/8 με περιστροφικό μοτέρ. Φυσικά δεν υπάρχει ίχνος υπόνοιας για κάτι τέτοιο, αλλά η ελπίδα πεθαίνει τελευταία.
Τι λες λοιπόν; Μήπως η Mazda το κάνει καλύτερα απ'όλους; Και τελικά, μήπως όταν υπάρχει ένας Wankel κάτω από το καπό, γίνεται η ηλεκτροκίνηση λίγο πιο γλυκιά;