Πέφτει η τιμή της βενζίνης και τρέχεις να «στοκάρεις» για να `χεις για καιρό; Μάλλον δεν είναι και τόσο καλή ιδέα τελικά!
Στο ντεπόζιτο κρατάει πολύ λιγότερο απ`όσο νομίζεις!
Κάποιοι δεν έχουν ιδέα, ενώ άλλοι γνωρίζουν ότι μετά από καιρό η βενζίνη… ξεθυμαίνει. Αλλά ως εκεί. Ελάχιστοι γνωρίζουν πόσο καιρό διατηρείται η βενζίνη σε «άψογη» κατάσταση, χωρίς να χάνει τις ιδιότητές της.
Η ημερομηνία «λήξης» της βενζίνης λοιπόν εξαρτάται από το που βρίσκεται αποθηκευμένη. Από τις δεξαμενές του διυλιστηρίου, ειδικά μπιτόνια, μέχρι το ντεπόζιτο του αυτοκινήτου, η διάρκεια αλλάζει σημαντικά. Επίσης, άλλοι παράγοντες είναι η «αγνότητα» του καυσίμου, αλλά και οι καιρικές συνθήκες. Πάμε να τα δούμε αναλυτικά.
Αποθηκευμένη σε ειδικά μπιτόνια μπορεί να αντέξει από 6 μήνες έως 1 χρόνο.
Ενώ η βενζίνη προέρχεται από το πετρέλαιο, το οποίο μπορεί να αντέξει για εκατομμύρια χρόνια, όταν διυλίζεται σε βενζίνη, προστίθενται διάφορα πρόσθετα, από βελτιωτικά καύσης που βελτιώνουν τη λειτουργία του κινητήρα, μέχρι αιθανόλη (βιοκαύσιμα) η οποία μειώνει τους ρύπους. Αυτά τα πρόσθετα, καθιστούν τη βενζίνη πιο ευαίσθητη στην υγρασία, το οξυγόνο και τη ζέστη.
Έτσι λοιπόν, όταν αφήνουμε βενζίνη για μήνες στο ρεζερβουάρ, προφανώς χάνει πολλές από τις ιδιότητές της, αλλάζει το ιξώδες της, εξατμίζεται ένα μεγάλο μέρος της, ενώ είναι αρκετά πιθανό να αναπτυχθούν και μικροοργανισμοί σε αυτή. Το χρώμα της αλλάζει (σκουραίνει), διαχωρίζονται τα μέρη της και σε κάποιες περιπτώσεις μπορεί να δημιουργηθεί μια κολλώδης ουσία, σαν βλέννα.
Από τα παραπάνω μπορεί κανείς να καταλάβει ότι με τέτοια βενζίνη, ένα αυτοκίνητο θα δυσκολευτεί να πάρει μπροστά, θα έχει μειωμένη απόδοση, θα δουλεύει με πειράκια και θα βγάζει λιγότερα χιλιόμετρα, ενώ οι μικροοργανισμοί και η βλέννη μπορούν να διαβρώσουν και να «φράξουν» από τα σωληνάκια, μέχρι το φίλτρο, τους ψεκαστήρες και την τρόμπα καυσίμου. Ακόμα, η οξείδωση στο καύσιμο, μπορεί να προκαλέσει οξείδωση και στα μεταλλικά και λαστιχένια μέρη του κινητήρα, με αποτέλεσμα μια βαρβάτη ζημιά.
Πόσο καιρό αντέχει χωρίς να «χαλάσει»
Προφανώς αυτό διαφέρει από τις συνθήκες αποθήκευσής της. Για παράδειγμα, αν βρίσκεται σε ένα ντεπόζιτο αυτοκινήτου που είναι εκτεθειμένο στις καιρικές συνθήκες (ζέστη, βροχή, υγρασία) και ανάλογα και την «στεγανότητα» του ντεπόζιτου, μπορεί σε μόλις 1 μήνα να έχει χάσει πολλές από τις ιδιότητές της.
Αντιθέτως, αν είναι αποθηκευμένη σε ειδικά μπιτόνια, με την ειδική σήμανση για εύφλεκτα υγρά, εφόσον αυτά έχουν καθαριστεί πολύ καλά και βρίσκονται σε σκιερό μέρος χωρίς υγρασία, τότε μπορεί να αντέξει από 6 μήνες έως 1 χρόνο.
Τέλος, όσοι αναρωτιούνται γιατί δεν «χαλάει» στα διυλιστήρια, εκεί οι δεξαμενές είναι ειδικά κατασκευασμένες ώστε να υπάρχουν οι ιδανικές συνθήκες, ενώ όπως αναφέραμε νωρίτερα, τα ειδικά πρόσθετα, αναμιγνύονται με αυτή λίγο πριν την διάθεσή της στην αγορά.