Η Toyota τα λέει έξω από τα δόντια για τα ηλεκτρικά, και δείχνει το δρόμο που θα ακολουθήσει ή ίδια προβάλλοντας δύο μονοπάτια. Εσύ συμφωνείς; Και αν ναι, ποιο δρόμο διαλέγεις;
Όταν ο αντιπρόεδρος της Toyota Βορείου Αμερικής λέει πως δεν γίνεται ηλεκτρικό που να είναι και φθηνό και με μεγάλη μπαταρία, τότε ακούμε. Το ερώτημα είναι όμως τι διαλέγουμε;
Ο Κούπερ Έρικσεν είναι ο αντιπρόεδρος της ιαπωνικής μάρκας στη μεγαλύτερη αγορά της. Σε μία αγορά που τα ηλεκτρικά καλπάζουν και η μάρκα μόλις ξεκινάει την παρουσία της με το BZ4X, όλοι αναρωτιούνται πως γίνεται ο κολοσσός της αυτοκίνησης να είναι τόσο πίσω. Όμως η Toyota έχει άλλη απάντηση.
Η Toyota δεν έχει την ανάγκη άλλων κατασκευαστών να πέσει με τα μούτρα σε ότι ηλεκτρική τεχνολογία, καλή, κακή ή μέτρια, ώστε να μηδενίσει τους ρύπους της. Η Toyota έχει υβριδική όλη της τη γκάμα εδώ και χρόνια, οπότε από ρύπους δεν πάσχει. Και έτσι πάει με το πάσο της και δίνει έμφαση στις λεπτομέρειες.
Όταν λοιπόν θέλει να κάνει τη δική της τοποθέτηση στα ηλεκτρικά, η Toyota, δια στόματος Έρικσεν ρίχνει τη «βόμβα» της. Και φθηνά και με μεγάλη μπαταρία δεν γίνεται. Και αυτή τη στιγμή στην Αμερική, αλλά και στην Ευρώπη, και ειδικά σε αγορές όπως η Ελλάδα, αν τα ηλεκτρικά πρέπει να «πιάσουν», το βασικότερο πρόβλημα είναι η τιμή. Όχι η αυτονομία.
Μια ματιά στα σχόλια της στήλης είναι αρκετή να καταλάβει κανείς πως όσο ονειρικά και να είναι τα ηλεκτρικά, αν δεν είναι φθηνά ώστε να μπορούμε να τα αγοράσουμε, η εμμονή να γίνει και η Ελλάδα μια ηλεκτροκίνητη χώρα θα είναι τόσο ρεαλιστική όσο και αν θέλαμε ο κάθε Έλληνας να οδηγεί και μία Lamborghini.
H λογική λοιπόν της Toyota λέει πως για τη μάρκα πρώτη σημασία έχει το να είναι προσιτή. Η θυσία θα γίνει στο μέγεθος της μπαταρίας με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την αυτονομία. Και εδώ υπάρχει το πιο βασικό επιχείρημα.
Γιατί, αν οι κυβερνήσεις και οι επενδύσεις γίνουν ώστε η φόρτιση να είναι γρήγορη, συχνή, και προσβάσιμη (δηλαδή όπου βρεθείς και σταθείς), το ζήτημα της αυτονομίας λύνεται, χωρίς να το πληρώσει ο αγοραστής του αυτοκινήτου. Το πληρώνουν οι κυβερνήσεις και οι επενδυτές, και εισπράττουν σε βάθος χρόνου.
Το να φορτώσεις αυτοκίνητα με μεγάλες μπαταρίες είναι σα να κάνεις τη χάρη σε όλους και να πληρώνεις για την έλλειψη δικτύου φόρτισης από την τσέπη σου. Η λογική της Toyota θα ρίξει στην αγορά φθηνότερα ηλεκτρικά, που θα πρέπει να κριθούν με βάση τη φιλοσοφία της μάρκας, και την απαίτησή της, που θα πρέπει να είναι και απαίτηση όλων, τα ηλεκτρικά να είναι φθηνά στην αγορά, και η πολιτεία θα πρέπει να κάνει τη δουλειά της να βρει τρόπο να τα φορτίζουμε ώστε να φτάνουμε όπου θέλουμε.
Τι λες; Συμφωνείς; Είναι το φθηνό ηλεκτρικό με μικρή μπαταρία η λύση; Ή προτιμάς να πληρώσεις πολύ παραπάνω για αυτονομία; Ή μήπως, δεν θέλεις ούτε να ακούσεις για ηλεκτρικά σε αυτή τη φάση και επιμένεις στα κλασικά (βενζίνη, diesel κ.λπ.);