Τι πρέπει να θυσιάσουμε για να έχουμε ηλεκτρικά αυτοκίνητα όσο προσιτά όσο τα συμβατικά; Αξίζει;
Φθηνά ηλεκτρικά αλλά με τι τίμημα;
Το ακριβότερο μέρος ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου είναι οι μπαταρίες του. Όμως είναι και το σημαντικότερο, σε ότι έχει να κάνει την απόδοση, την αυτονομία, την αξιοπιστία και την ταχύτητα φόρτισης. Ποιο από όλα αυτά θυσιάζεις για χαμηλότερη τιμή;
Κάθε φορά που ακούς τις λέξεις «φθηνό ηλεκτρικό αυτοκίνητο», αυτό που κάνει τη διαφορά στην τιμή είναι βασικά οι μπαταρίες. Φυσικά ένα αυτοκίνητο με έμφαση στην τιμή, θα έχει και άλλες περικοπές στον εξοπλισμό, ενώ δεν περιμένεις να είναι και ότι πιο γρήγορο στην άσφαλτο.
Όμως η μπαταρία και η τεχνολογία της είναι αυτό που καθορίζει όχι μόνο την τιμή, αλλά και την λειτουργία του αυτοκινήτου. Οι βασικές προτεραιότητες για τη μπαταρία είναι η αυτονομία που παρέχει στο μικρότερο δυνατό όγκο και βάρος, η μακροζωία της, και η ταχύτητα φόρτισης.
Νέα μοντέλα που στοχεύουν στο κάτω άκρο της αγοράς, με τιμές μεταξύ 10 και 20.000 ευρώ, φέρνουν στην αυτοκινητοβιομηχανία τις μπαταρίες ιόντων νατρίου (ΝΙΒ). Με βασικό τους προτέρημα το ότι δεν χρειάζονται λίθιο και άλλες σπάνιες γαίες, τη στιγμή που το νάτριο είναι φθηνό και βρίσκεται παντού, έχουν μια σειρά από μειονεκτήματα.
Στον ίδιο όγκο/βάρος με τις μπαταρίες λιθίου, έχουν τη μισή χωρητικότητα ενέργειας. Που σημαίνει πως μιλάμε για χαμηλότερη αυτονομία και χαμηλότερη απόδοση ισχύος, χωρίς όμως μείωση στο βάρος. Που σημαίνει πιο αργά αυτοκίνητα, με μικρότερη αυτονομία, αλλά με όλα τα αρνητικά που φέρνει το μεγάλο βάρος στα φρένα, τα λάστιχα, τις επιδόσεις και την ενεργητική ασφάλεια.
Ακόμη μεγαλύτερο είναι το πρόβλημα στη διάρκεια ζωής των μπαταριών ΝΙΒ, που αντέχουν λιγότερους, ίσως και τους μισούς κύκλους φόρτισης-εκφόρτισης. Που σημαίνει χαμηλότερη διάρκεια εγγύησης και μετά είσαι μόνος.
Τέλος, είναι σημαντικά πιο αργές στη φόρτιση. Αυτό είναι και το μεγαλύτερο πρόβλημα στην καθημερινή χρήση, αφού αυτά τα αυτοκίνητα παρά την ικανή αυτονομία τους στα χαρτιά, στην πράξη θα είναι σπάνια πλήρως φορτισμένα, και άρα μιλάμε για μικρότερες μετακινήσεις.
Αν όμως τελικά η τιμή είναι αυτό που πρέπει πρώτα απΆόλα να μειωθεί για να δούμε τα ηλεκτρικά να γίνονται πιο δημοφιλή, πρέπει να γίνουν κάποιες θυσίες. Εσύ τι είναι αυτό που μπορεί να ανεχτείς προκειμένου να έχεις φθηνότερο ηλεκτρικό; Η αυτονομία, η διάρκεια ζωής, ή η ταχύτητα φόρτισης; Τι λες;