Χάνει λάδια ή τα «καίει»; Δείτε τώρα, πότε πρόκειται για φυσιολογική κατανάλωση και πότε για βλάβη και ποιες είναι οι σημαντικότερες αιτίες.
Πότε είναι φυσιολογική η κατανάλωση λιπαντικού;
Ίσως να έχετε παρατηρήσει ότι λίγο πριν τη συμπλήρωση των χιλιομέτρων για
αλλαγή λιπαντικού (συνήθως
10.000-15.000 χλμ), η στάθμη λαδιού έχει μειωθεί. Μπορεί να χρειαστεί
να συμπληρώνετε μικρή ποσότητα λαδιού ανά τακτά χρονικά διαστήματα, αλλά κάτι τέτοιο είναι απόλυτα φυσιολογικό
. Η μικρή και σταθερή απώλεια λιπαντικού, δεδομένων των συνθηκών θερμοκρασίας και πίεσης στις οποίες δρα, δεν υποδηλώνει ότι ο κινητήρας χρήζει επισκευής. Γιατί είναι όμως φυσιολογική; Πως εξαφανίζεται η ποσότητα λιπαντικού; Αρχικά, δεν υπάρχει κινητήρας του οποίου τα κινούμενα μέρη να είναι 100% στεγανοποιημένα. Επιπλέον, στα τοιχώματα των κυλίνδρων υπάρχει το λιπαντικό φιλμ, το οποίο καταπονείται από την υψηλή θερμοκρασία εντός του θαλάμου καύσης, με αποτέλεσμα να «καίγεται» και μαζί με τα καυσαέρια να περνά στο περιβάλλον. Όσον αφορά τους υπερτροφοδοτούμενους κινητήρες, θα πρέπει να αναφέρουμε ότι η
κατανάλωση λιπαντικού έχει έναν ακόμα λόγο να θεωρείται φυσιολογική μιας και
το λάδι αναλαμβάνει και τη λίπανση της τουρμπίνας. Μέχρι ποιο σημείο, όμως, μπορεί να θεωρηθεί
φυσιολογική η κατανάλωση λιπαντικού; Ενδεικτικά, υπάρχουν κατασκευαστές που αναφέρουν ότι
η κατανάλωση μέχρι και 500ml/1.000 χλμ.
μπορεί να θεωρηθεί φυσιολογική σε σύγχρονους υπερτροφοδοτούμενους κινητήρες, ενώ ανατρέχοντας στο «εγχειρίδιο χρήσης» μπορείτε να δείτε το
όριο φυσιολογικής κατανάλωσης για το όχημά σας.
Υπερβολική κατανάλωση και απώλεια λαδιού
Μπορεί η
φυσιολογική κατανάλωση λιπαντικού να είναι ένα φαινόμενο που συμβαίνει
σε κάθε κινητήρα εσωτερικής καύσης, αλλά θα πρέπει να τη διαχωρίσουμε από την
υπερβολική κατανάλωση και την απώλεια λαδιού, που είναι «σημάδια» φθοράς και χρήζουν άμεσης επισκευής. Όταν η ποσότητα λιπαντικού που «καίγεται» ξεπερνά κατά πολύ τα φυσιολογικά όρια του κατασκευαστή, βρισκόμαστε στην πρώτη κατηγορία, δηλαδή την
υπερβολική κατανάλωση λιπαντικού. Σε αυτή την περίπτωση πρέπει να επισκεφτούμε το συνεργείο, διαφορετικά η κατάσταση ενδεχομένως να χειροτερέψει και η «ζωή» του κινητήρα να φτάσει στο τέλος της. Η δεύτερη αιτία «εξαφάνισης» του
λιπαντικού είναι η
διαρροή. Σε αυτή την περίπτωση, το λιπαντικό δεν «καίγεται» στον θάλαμο καύσης, αλλά διαφεύγει από ένα σημείο του κινητήρα στο οποίο
δεν υπάρχει σωστή στεγανοποίηση.
Συχνότερες αιτίες υπερβολικής κατανάλωσης λιπαντικού
Μία από τις συχνότερες «αστοχίες» που οδηγούν στην
υπερβολική κατανάλωση λιπαντικού στους κινητήρες εσωτερικής καύσης σχετίζεται με τις βαλβίδες, και πιο συγκεκριμένα με τις
«τσιμούχες» στεγανοποίησης. Με το πέρασμα του καιρού φθείρονται και το λιπαντικό περνά είτε στην εισαγωγή, με αποτέλεσμα στη συνέχεια να καίγεται στον θάλαμο καύσης, ή κατευθύνεται κατευθείαν στην εξαγωγή και διαφεύγει στο περιβάλλον. Επίσης, τα
λάδια χαμηλής ποιότητας δεν έχουν την απαραίτητη «αντοχή» σε συνθήκες υψηλής πίεσης και θερμοκρασίας, κάτι που σημαίνει πως αφενός δε λιπαίνουν σωστά τον κινητήρα και αφετέρου καίγονται ταχύτερα συμβάλλοντας στην αύξηση της κατανάλωσης. Aλλη μία αιτία, ίσως η συχνότερη, είναι
η απώλειας λαδιού λόγω της φθοράς των ελατηρίων του εμβόλου. Ο λόγος της ύπαρξης τους είναι να εμποδίζουν την είσοδο του λιπαντικού στον θάλαμο καύσης, ενώ σε περίπτωση αστοχίας κάτι τέτοιο δεν είναι εφικτό. Έτσι, το λάδι καίγεται μαζί με το καύσιμο μείγμα.
Μήπως χάνει λάδια;
Η δεύτερη κατηγορία «εξαφάνισης» των λιπαντικών, όπως ήδη αναφέραμε, είναι η
διαρροή. Ποια είναι, όμως, τα σημεία στα οποία παρατηρείται πιο συχνά αυτό το φαινόμενο; Αρκετά πιθανό είναι να προέρχεται από κάποιο ράγισμα του κάρτερ λαδιού, μετά από σύγκρουση. Επίσης, στη βάση του κάρτερ βρίσκεται η βίδα αποστράγγισης και είναι μία αρκετά
συχνή αιτία διαρροής, ειδικά μετά από
αλλαγή λιπαντικού. Επίσης, συχνά παρατηρείται
απώλεια λαδιού από το φίλτρο,
λόγω λάθους τύπου ή αστοχίας κατά τη σύσφιξη. Τέλος, η συμπλήρωση περισσότερου λιπαντικού από αυτό που πρέπει (υπερπλήρωση) μπορεί να προκαλέσει από
διαρροή λιπαντικού μέχρι και καταστροφή κάποιας φλάντζας στεγανοποίησης, συνεπώς είναι μία διαδικασία που απαιτεί αρκετή προσοχή.
Εκτός από την ποιότητα παίζει ρόλο και η ποσότητα
Πέρα από την ποιότητα, απαραίτητη είναι και η σωστή ποσότητα λιπαντικού μέσα στον κινητήρα. Φροντίστε να ελέγχετε ανά τακτά διαστήματα τη στάθμη λαδιού και να συμπληρώνετε εάν κάτι τέτοιο είναι απαραίτητο. Παράλληλα, πλέον γνωρίζετε ότι η μικρή και σταθερή απώλεια λιπαντικού δεν «μαρτυρά» πιθανή βλάβη του κινητήρα. Παρόλα αυτά, σε περίπτωση υπερβολικής απώλειας θα πρέπει χωρίς δεύτερη σκέψη να επισκεφθείτε το συνεργείο ώστε να προλάβετε τα χειρότερα. Σημάδια όπως η αυξημένη κατανάλωση, η μείωση της απόδοσης και ο έντονος μπλε καπνός από την εξάτμιση προειδοποιούν ότι το λιπαντικό έχει εισχωρήσει στον θάλαμο καύσης και να είστε σίγουροι ότι δεν έχει καμία «δουλειά» εκεί!
Ξέρετε ότι
- Η λύση της χρήσης πιο παχύρρευστων λιπαντικών δεν διορθώνει το πρόβλημα της υψηλής κατανάλωσης. Απλά το «κουκουλώνει»!
- Η ένδειξη στη ράβδο στάθμης λαδιού πρέπει πάντοτε να βρίσκεται στη μέγιστη τιμή της. Ελέγξτε συχνά και συμπληρώστε όσο χρειάζεται.
- Ο μπλε καπνός στην εξάτμιση μαρτυρά ότι το λιπαντικό καίγεται στον θάλαμο καύσης. Επισκεφθείτε άμεσα το συνεργείο για διάγνωση.
- Στην πλειονότητα των αυτοκινήτων, μεταξύ των ενδείξεων MIN και MAX υπάρχει επαρκής όγκος για συμπλήρωση ενός λίτρου λιπαντικού. Θυμηθείτε ότι η υπερβολική ποσότητα λαδιού στον κινητήρα είναι εξίσου επιζήμια με την ελλιπή.
Αν σου άρεσε: Κοινοποίησέ το »
Σχολίασέ το, στη σελίδα μας στο Facebook »