Το φίλτρο σωματιδίων ντίζελ ή αλλιώς DPF είναι ένα σημαντικό μέρος του συστήματος εξάτμισης του πετρελαιοκίνητου αυτοκινήτου που συμβάλλει στη μείωση εκπομπών ρύπων. Μάθε για αυτό!
Είναι γνωστό πως όλος ο χώρος της αυτοκινητοβιομηχανίας, αλλά και οι αγοραστές αυτοκινήτων, κινούνται προς την κατεύθυνση να γίνουν πιο φιλικοί προς το περιβάλλον, όπως άλλωστε αποτυπώνεται και στην αύξηση της δημοτικότητας των υβριδικών και ηλεκτρικών αυτοκίνητων.
Την ίδια ώρα, το ντίζελ είναι το καύσιμο που δέχεται ολοένα και περισσότερη κριτική, αποτελώντας για την πλειοψηφία το πιο ρυπογόνο καύσιμο. Οι πωλήσεις πετρελαιοκίνητων αυτοκινήτων μειώνονται σταθερά και οι ολοένα και πιο αυστηροί κανονισμοί εκπομπών ρύπων έχουν αναγκάσει τους κατασκευαστές αυτοκινήτων να εισαγάγουν διάφορες λύσεις για τη μείωση της ποσότητας των επιβλαβών ρύπων που προέρχονται από τα καυσαέρια ντίζελ. Μία από αυτές τις λύσεις, ίσως και η πιο γνωστή είναι το φίλτρο κατακράτησης μικροσωματιδίων ντίζελ ή αλλιώς DPF (Diesel particulate filter) όπως το γνωρίζουν οι περισσότεροι.
Τι είναι το DPF;
Όλα τα αυτοκίνητα με κινητήρες πετρελαίου μετά το 2009 κατασκευάζονται σύμφωνα με την οδηγία Euro 5 της Ε.Ε και διαθέτουν απαραίτητα το φίλτρο κατακράτησης σωματιδίων της καύσης του ντίζελ, το γνωστό DPF. Σημειώνεται όμως ότι υπάρχουν και αυτοκίνητα που είχαν φίλτρο σωματιδίων ήδη πριν την υποχρεωτική οδηγία.
Το DPF είναι μέρος του συστήματος εξάτμισης ενός κινητήρα ντίζελ και χρησιμοποιείται για τη συλλογή αιθάλης και άλλων σωματιδίων που παράγονται όταν το πετρέλαιο καίγεται αναποτελεσματικά από τον κινητήρα. Η αναποτελεσματική καύση μπορεί να συμβεί επειδή ένα αυτοκίνητο ντίζελ είναι παλιό, χρειάζεται σέρβις ή σε πολλές περιπτώσεις κινείται για μικρή απόσταση με χαμηλή ταχύτητα και ο κινητήρας δεν προλαβαίνει να ζεσταθεί, όντας λιγότερος αποδοτικός.
Το φίλτρο σωματιδίων ντίζελ λειτουργεί με παρόμοιο τρόπο με έναν καταλύτη, παγιδεύοντας τους ρύπους μέσα σε αυτό καθώς περνούν τα καυσαέρια. Το πιο κοινό υλικό που χρησιμοποιείται σε ένα DPF ονομάζεται κορδιερίτης, είναι ένα κεραμικό υλικό που είναι αποτελεσματικό στην απορρόφηση αιθάλης και άλλων ιζημάτων που βρίσκονται συνήθως στα καυσαέρια ντίζελ. Το κόστος του κορδιερίτη είναι πιο φθηνό σε σύγκριση με ορισμένα από τα άλλα υλικά που βρίσκονται στα συστήματα φιλτραρίσματος καυσαερίων.
Συνέχεια του άρθρου >>>
Αναγέννηση
Όπως κάθε φίλτρο, έτσι και το DPF πρέπει σε τακτά διαστήματα να καθαρίζεται, να αδειάζει εν προκειμένω, για να συνεχίσει να λειτουργεί. Στο DPF αυτή η διαδικασία λέγεται αναγέννηση. Κατά τη διάρκεια της αναγέννησης καίγονται τα κατακρατηθέντα σωματίδια με πολύ υψηλή θερμοκρασία, αφήνοντας στο φίλτρο μια μικρή ποσότητα στάχτης.
Η παθητική αναγέννηση γίνεται αυτόματα όταν το αυτοκίνητο ταξιδεύει στον αυτοκινητόδρομο σχετικά γρήγορα και αναπτύσσεται υψηλή θερμοκρασία στην εξάτμιση. Επειδή όμως τα αυτοκίνητα δεν ταξιδεύουν μόνο στις Εθνικές οδούς και μάλιστα γρήγορα, τα εργοστάσια έχουν προβλέψει να υπάρχει και ενεργή αναγέννηση του φίλτρου DPF από τον εγκέφαλο, που αναλαμβάνει αυτόματα να κάνει τη διαδικασία αναγέννησης.
Όταν το φίλτρο κατακρατήσει σωματίδια σε ποσοστό 45% της χωρητικότητάς του ο εγκέφαλος δίνει εντολή στα μπεκ να ψεκάσουν περισσότερο πετρέλαιο ώστε να ανέβει η θερμοκρασία στην εξάτμιση για να αρχίσει η αναγέννηση. Αν κατά την διαδικασία της ενεργής αναγέννησης το αυτοκίνητο σταματήσει να κινείται χωρίς να έχει ολοκληρωθεί η διαδικασία, ανάβει το προειδοποιητικό λαμπάκι στο ταμπλό το οποίο δείχνει ότι το φίλτρο είναι μερικώς μπλοκαρισμένο. Το συγκεκριμένο λαμπάκι σβήνει μετά από οδήγηση στον αυτοκινητόδρομο για περίπου 10 λεπτά με ταχύτητα 70 χιλιομέτρων.
Είναι πιθανό κατά την διάρκεια της ενεργούς αναγέννησης να ξεκινήσουν το/τα βεντιλατέρ, να αυξηθούν οι στροφές του κινητήρα ή να απενεργοποιηθεί το σύστημα Start/Stop. Επίσης είναι πιθανό να αυξηθεί η κατανάλωση ή να μυρίσει άσχημα η εξάτμιση ακόμα και να αλλάξει ο ήχος της μηχανής.
Αν αγνοήσετε το αναμμένο ενδεικτικό λαμπάκι του DPF και συνεχίσετε να οδηγείτε με σχετικά χαμηλή ταχύτητα και με Start/ Stop στην πόλη ή το λαμπάκι συνεχίσει να αναβοσβήνει, παρά τη διαδικασία της αναγέννησης του φίλτρου DPF, τότε θα πρέπει να επισκεφτείτε το συντομότερο δυνατό κάποιο συνεργείο καθώς ελλοχεύει ο κίνδυνος μεγαλύτερης ζημιάς.
Φίλτρο συγκράτησης μικροσωματιδίων ντίζελ ή αλλιώς DPF!
- Συλλέγει την αιθάλη και άλλα σωματίδια από τη λειτουργία των ντίζελ κινητήρων!
- Είναι μέρος του συστήματος εξάτμισης.
- Μπορεί να αναγεννηθεί.
Εσύ γνωρίζεις για το Diesel Particulate Filter ή πιο απλά φίλτρο DPF;