Λάστιχα που «παράγουν ρεύμα». Πως θα σας φαινόταν;
Λάστιχα που «παράγουν ρεύμα»
8.732 Επισκέψεις στο άρθρο (17/2/2020)
Πόσο διαφορετικό μπορεί να είναι ένα λάστιχο για ηλεκτρικό αυτοκίνητο;
Μήπως το παραξηλώνουμε με όλες αυτές τις διαφορές, όλες αυτές τις ριζικές αλλαγές, όλες αυτές τις τελείως περίεργες αλλαγές που έρχονται στην αυτοκίνηση με τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα; Και όταν μιλάμε ακόμη και για διαφορετικά λάστιχα, μήπως η υπερβολή είναι μεγάλη; Ή όχι;
Πόσο διαφορετικό μπορεί να είναι ένα λάστιχο για ηλεκτρικό σε σχέση με ένα λάστιχο για συμβατικό αυτοκίνητο; Υποτυπωδώς θα είναι και τα δύο κυκλικά και μαύρα. Όμως εδώ προστίθενται και κάποια άλλα στοιχεία.
Στην ηλεκτροκίνηση υπάρχουν δύο ζητούμενα. Χαμηλή κατανάλωση ενέργειας για μεγάλη αυτονομία, και μηδενική ρύποι ή άλλου είδους επιβάρυνση του περιβάλλοντος. Στον πρώτο τομέα τα λάστιχα παίζουν σημαντικό ρόλο.
Από τη μία είναι το σημείο επαφής με τον δρόμο και έτσι θέλεις τη μεγαλύτερη πρόσφυση με τη λιγότερη δυνατή αντίσταση στην κύλιση. Ακόμη και η αεροδυναμική των ελαστικών παίζει το ρόλο της. Όμως τα λάστιχα «κοστίζουν» σε ενέργεια και λόγω των συστημάτων που πλέον περιμένουμε να έχουν ενσωματωμένα, όπως ο έλεγχος πίεσης, που θέλει την δική του πηγή ενέργειας για να λειτουργήσει.
Ένα λάστιχο για ηλεκτρικά οχήματα πρέπει να «καίει» λίγο, να ακούγεται ελάχιστα (είναι πλέον το μόνο πράγμα που ακούγεται κατά την κύλιση, άρα ενοχλεί), και να αντέχει τη ροπή. Αυτό το τελευταίο ακούγεται περίεργο, όμως τα συμβατικά λάστιχα απλά δεν αντέχουν.
Η Goodyear παρουσίασε σε πρωτότυπη μορφή δύο «ηλεκτρικά» ελαστικά. Ένα «νορμάλ» που επιπλέον έχει ενσωματωμένους αισθητήρες πίεσης και ένα πολύ προχωρημένο, ένα ζωντανό λάστιχο με βρύα (μικρά φυτά) που απορροφούν ρύπους και παράγουν ρεύμα αρκετό για να λειτουργήσουν οι αισθητήρες πίεσης.
Μπορεί το δεύτερο να είναι όντως υπερβολικό, το πρώτο όμως γίνεται πλέον ανάγκη για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα που είναι βέβαιο ότι θα φοράνε μία τελείως νέα γενιά ελαστικών.
Υπερβολή; Αν όχι ως ιδέα ίσως το κόστος. Μια αλλαγή ελαστικών θα κοστίζει μια μικρή περιουσία, κάτι που ενισχύει ακόμη περισσότερο ένα νέο μοντέλο απόκτησης αυτοκινήτου, αφού αν απλά το αγοράσεις, δεν θα προλαβαίνεις να πληρώνεις.
Χρειάζονται όλα αυτά ή κάνουμε τα πράγματα πολύπλοκα; Μήπως ακόμη και οι απαιτήσεις στα ελαστικά για περισσότερη ροπή είναι απλά υπερβολικές; Και τελικά ποιος θα πληρώνει για όλα αυτά όταν τα πράγματα γίνουν ηλεκτροκίνητα;
...σίγουρα ότι πιο 'πολύπλοκο', κ.τ.λ. κατασκευαστικά μειώνει την αντοχή στο χρόνο... 'ίσως' αυξάνει το κόστος συντήρησης, κ.τ.λ. δεν παύει όμως οι τεχνολογικές καινοτομίες να μην σταματάνε... οι αισθητήρες πίεσης δεν έχουν μεγάλη ανάγκη για ρεύμα ώστε να λειτουργήσουν όπως πρέπει... αν τα ελαστικά αυτού του τύπου έχουν μία λογική τιμή, κ.τ.λ. τότε καλώς ας μπορούν να φορτώσουν τους αισθητήρες πίεσης... σε διαφορετική περίπτωση...
Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα συνήθως σκοπεύουν σε δύο ακραίες κατηγορίες. Είτε με έμφαση στις επιδόσεις οπότε και τα λάστιχά τους θα πρέπει να είναι ανάλογα, είτε με έμφαση στην οικονομία και την αυτονομία, οπότε εκεί χρειάζονται λάστιχα στενά, μεγάλης διαμέτρου και χαμηλής αντίστασης κύλισης. Το αν θα παράγουν και ρεύμα για τους αισθητήρες πίεσης είναι μάλλον στοιχείο εντυπωσιασμού, καθώς οι αισθητήρες αυτοί χρειάζονται πλέον ελάχιστο ρεύμα για να λειτουργήσουν. Αν το ρεύμα που θα παρήγαγαν θα ήταν κάπως σημαντικό, αυτή η ίδια η διαδικασία παραγωγής του θα επιβράδυνε το ελαστικό αντίστοιχα, καθώς δεν υπάρχει παραγωγή ρεύματος χωρίς δαπάνη ενέργειας, οπότε τελικά το όλο σύστημα δεν θα είχε νόημα. Ένα πλεονέκτημα όμως που μπορούν να έχουν τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι τα "λεία" πλαϊνά τροχών για τη μείωσης των αεροδυναμικών απωλειών τους, καθώς με την ανάκτηση ενέργειας η ανάγκη ψύξης των φρένων μειώνεται κατά πολύ.
...σίγουρα ότι πιο 'πολύπλοκο', κ.τ.λ. κατασκευαστικά μειώνει την αντοχή στο χρόνο... 'ίσως' αυξάνει το κόστος συντήρησης, κ.τ.λ. δεν παύει όμως οι τεχνολογικές καινοτομίες να μην σταματάνε... οι αισθητήρες πίεσης δεν έχουν μεγάλη ανάγκη για ρεύμα ώστε να λειτουργήσουν όπως πρέπει... αν τα ελαστικά αυτού του τύπου έχουν μία λογική τιμή, κ.τ.λ. τότε καλώς ας μπορούν να φορτώσουν τους αισθητήρες πίεσης... σε διαφορετική περίπτωση...
Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα συνήθως σκοπεύουν σε δύο ακραίες κατηγορίες. Είτε με έμφαση στις επιδόσεις οπότε και τα λάστιχά τους θα πρέπει να είναι ανάλογα, είτε με έμφαση στην οικονομία και την αυτονομία, οπότε εκεί χρειάζονται λάστιχα στενά, μεγάλης διαμέτρου και χαμηλής αντίστασης κύλισης. Το αν θα παράγουν και ρεύμα για τους αισθητήρες πίεσης είναι μάλλον στοιχείο εντυπωσιασμού, καθώς οι αισθητήρες αυτοί χρειάζονται πλέον ελάχιστο ρεύμα για να λειτουργήσουν. Αν το ρεύμα που θα παρήγαγαν θα ήταν κάπως σημαντικό, αυτή η ίδια η διαδικασία παραγωγής του θα επιβράδυνε το ελαστικό αντίστοιχα, καθώς δεν υπάρχει παραγωγή ρεύματος χωρίς δαπάνη ενέργειας, οπότε τελικά το όλο σύστημα δεν θα είχε νόημα. Ένα πλεονέκτημα όμως που μπορούν να έχουν τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι τα "λεία" πλαϊνά τροχών για τη μείωσης των αεροδυναμικών απωλειών τους, καθώς με την ανάκτηση ενέργειας η ανάγκη ψύξης των φρένων μειώνεται κατά πολύ.