- Τον δρόμο τον άνοιξε η Tesla.
- Τώρα το «βαφτίσανε» minimal.
- Η σχεδίαση εσωτερικού με ελάχιστα στοιχεία, έγινε μόδα.
- Οι εταιρείες όμως γλιτώνουν πολλά λεφτά.
Πρώτα η Tesla, τώρα η Volvo φέρνει καμπίνες με απλά μια οθόνη!
Όποιος έχει μπει σε ένα Tesla έχει προσέξει πόσο διαφέρει από οποιοδήποτε άλλο αυτοκίνητο. Μια οθόνη στο κέντρο, και ελεύθερες επιφάνειες παντού. Κλινικό, μινιμάλ ή όπως αλλιώς θες να το πεις, η σχεδίαση αυτή δημιούργησε μια μόδα, όμως όσο και να θέλει να δείξει πως πρόκειται για «φιλοσοφία» σχεδιασμού, δεν μπορεί τελικά να κρύψει τη φτήνια της.
Και πάλι, όποιος έχει μπει σε ένα Tesla μπορεί να δει και αυτό. Πέρα από την λιτή, απλή, απέριττη σχεδίαση, είναι εμφανές πως το σαλόνι αυτό δεν κοστίζει. Πως η Tesla βρήκε στο μινιμάλ τη λύση που έψαχνε για χαμηλό κόστος. Και αυτό φαίνεται. Και φαίνεται και σε όλα τα άλλα μοντέλα που αποφάσισαν να το αντιγράψουν.
Το νέο ηλεκτρικό Volvo ΕΧ30 είναι ένα από αυτά. Οι Σουηδοί θέλουν (και καλά) να δώσουν μια χροιά «IKEA» στο μοντέλο τους, και παρά την κραυγαλέα ομοιότητα με το Model 3 της Tesla, μιλάνε για σκανδιναβική σχεδίαση, και πόσο πρωτότυπο είναι το σαλόνι αυτό. Και υπάρχει αλήθεια σε αυτό τον ισχυρισμό, και δεν τίθεται θέμα πως η Tesla, παρότι πρώτη στη σχεδίαση αυτή, άντλησε έμπνευση από την σκανδιναβική σχολή, και πως τέλος πάντων, η Volvo μπορεί ως «σκανδιναβική» μάρκα (στην καταγωγή τουλάχιστον), να κάνει χρήση της ίδιας σχεδίασης χωρίς να κατηγορηθεί πως αντιγράφει την Tesla, αφού της «ανήκει» η σκανδιναβική φιλοσοφία.
Και πράγματι, το εσωτερικό του EX30 είναι κομψό, λιτό, απέριττο, και πιθανώς λειτουργικό, ή όσο λειτουργικό μπορεί να είναι ένα εσωτερικό χωρίς κανένα φυσικό κουμπί, μια εμπειρία που στοίχισε στη VW σε πωλήσεις της σειράς ID. αλλά και την καρατόμηση του επικεφαλής της ηλεκτρικής γκάμας, πριν το αναγκαίο facelift που επανέφερε τα κουμπιά.
Όμως όπως και τα μοντέλα της Tesla, έτσι και το EX30 εκτός από μινιμάλ, «φωνάζει» και φτηνό. Αν δεις το εσωτερικό ενός VW Up ή ενός Citroen C1, ξέρεις πως μειώνεται το κόστος στην καμπίνα. Συμμετρία (ώστε να μην χρειάζονται δεξιοτίμονες και αριστεροτίμονες εκδόσεις), όλα τα ηλεκτρικά στο κέντρο (ώστε να μην χρειάζονται διακλαδώσεις στην πλεξούδα), απουσία κινούμενων τμημάτων. Εντάξει, η Volvo έχει κάνει μία προσπάθεια (παραπάνω από την Tesla) στα υλικά και την συναρμογή, και έχει δώσει τόνους τέτοιους που θα τραβήξουν το ενδιαφέρον από το απόλυτο μινιμάλ.
Κρύβεται όμως η φτήνια; Μπορεί μια φτηνή καμπίνα να γαρνιριστεί με παχιά λόγια περί φιλοσοφίας σχεδίασης, ή ακόμη και με κάποια πιο premium υλικά, και να κρύψει το γεγονός ότι τελικά παρόλη την τεχνολογία και το ντιζάιν, δεν είναι βασικά μινιμάλ αλλά φτηνή; Τι λέτε;