Ένα για όλες τις εποχές! Υπάρχει ένα ελαστικό που να είναι κατάλληλο για όλες τις εποχές; Παρόλο που στην Ελλάδα τα θερινά ελαστικά είναι τα πιο δημοφιλή, για μερικές κατηγορίες οδηγών και οχημάτων (βλ. μικρά SUV) τα παντός καιρού ελαστικά είναι η πιο ενδεδειγμένη επιλογή. Τα δοκιμάσαμε και σας λέμε τι να προσέξετε κατά την αγορά.
Τα ελαστικά για όλες τις εποχές είναι ένα καινούριο προϊόν στον κόσμο των ελαστικών. Την αρχή έκανε η Michelin παίρνοντας ένα μεγάλο μέρος της πίτας των πωλήσεων επί ευρωπαϊκού εδάφους, πλέον όμως και οι υπόλοιποι κατασκευαστές έχουν μία αντίστοιχη πρόταση.
Στην ελληνική αγορά, τα ελαστικά τεσσάρων εποχών δεν είναι βέβαια τόσο διαδεδομένα όσο τα θερινά ελαστικά, ωστόσο για μερικές κατηγορίες οχημάτων (βλ. SUV) ή οδηγών (π.χ. αυτών που κατοικούν σε ορεινές περιοχές της χώρας μας) αποτελούν μία επιλογή με πολλά πλεονεκτήματα.
Το πρώτο και σημαντικότερο είναι ότι δεν χρειάζεται να καταφεύγεις σε αλλαγή ελαστικών δύο φορές το χρόνο (μία το χειμώνα και μία την άνοιξη). Το δεύτερο είναι ότι αποφεύγεις το πονοκέφαλο του πού θα αποθηκεύσεις την τετράδα που θα βγάλεις, ενώ τρίτον γλιτώνεις και σε χρήμα καθώς δεν χρειάζεται να έχεις ένα set ζάντες ακόμη. Με λίγα λόγια, τα φοράς και ξένοιασες…
Φυσικά, για να τα φορέσεις και να… ξενοιάσεις, πρέπει τα ελαστικά της κατηγορίας αυτής να ανταποκρίνονται σε ασφάλεια σε όλες τις συνθήκες καιρού και οδοστρώματος, όπως υπόσχεται το όνομά τους. Παρακάτω λοιπόν, κάναμε αυτό ακριβώς! Τα υποβάλλαμε σε τεστ φρεναρίσματος, handling, slalom, πρόσφυσης και ου τω καθεξής (βλ. αναλυτικά παρακάτω) φυσικά σε ειδικές πίστες μέτρησης. Φανταστείτε πως για τις δοκιμές στο χιόνι ταξιδέψαμε μήνα Αύγουστο μέχρι τη Νέα Ζηλανδία και σε υψόμετρο 1.650 μέτρων, ενώ για τις υπόλοιπες δοκιμασίες (στεγνό και βρεγμένο οδόστρωμα) παραμείναμε στην Γηραιά Ήπειρο. Όσο για το τεστ της χιλιομετρικής απόδοσης του κάθε ελαστικού, εδώ συνεργαστήκαμε με την Dekra, οι οποίοι έκαναν 10.000 χιλιόμετρα με το κάθε λάστιχο για να βγάλουν την ετυμηγορία τους…
Παραπάνω και πιο συγκεκριμένα στις εικόνες θα βρείτε τα αναλυτικά αποτελέσματα για τους 10 από την αρχική μας 25άδα οι οποίοι κατάφεραν να περάσουν το τεστ φρεναρίσματος σε βρεγμένο και στεγνό οδόστρωμα ώστε να συνεχίσουν παρακάτω.
Υπόμνημα: Στους πίνακες των δοκιμασιών, τα ελαστικά που θεωρούμε πως πέτυχαν καλή επίδοση και περνούν, παίρνουν πράσινο χρώμα. Οι μέτριες επιδόσεις χρωματίστηκαν με κίτρινο και οι κακές με κόκκινες. Επίσης, στους πίνακες θα βρείτε με μπλε απόχρωση την απόδοση ενός χειμερινού κι ενός θερινού ελαστικού αναφοράς, ώστε να κάνετε μια καλύτερη σύγκριση των all season ελαστικών που δοκιμάσαμε.
Πως έγινε το τεστ ελαστικών
Αρχικά, επιλέξαμε 25 ελαστικά, τα οποία υποβάλαμε σε τεστ φρεναρίσματος. Στη δεύτερη φάση της δοκιμής συνέχισαν μόνο τα 10 ελαστικά που πέρασαν το τεστ αυτό. Οι δοκιμές στο χιόνι έγιναν σε ειδική πίστα στην Νέα Ζηλανδία, ενώ οι δοκιμές στο στεγνό και βρεγμένο οδόστρωμα έγιναν σε ειδική πίστα δοκιμών στη Γερμανία. Για τα στοιχεία που αφορούν τη χιλιομετρική απόδοση των ελαστικών συνεργαστήκαμε με την Dekra.
Συμπέρασμα
Η δοκιμή φρεναρίσματος που διεξήγαμε έδειξε πως τα ελαστικά για όλες τις εποχές αποτελούν μια καλή οικονομική εναλλακτική για επιβατικά, αλλά και μικρά crossover οχήματα. Τις καλύτερες επιδόσεις πέτυχαν τα ελαστικά των Goodyear, Michelin και Continental. Όσοι, λοιπόν, δεν επιθυμούν να αλλάζουν λάστιχα ανά εποχή, η συγκεκριμένη κατηγορία ελαστικών αποτελεί μια καλή επιλογή.
Ξέρετε ότι;
Τα ελαστικά για όλες τις εποχές κερδίζουν συνεχώς έδαφος σε πωλήσεις. Το 2011 πουλήθηκαν (στη Γερμανία) 6 εκ. κομμάτια, το 2014 10,4 εκ. κομμάτια, το 2017 13,8 εκ., ενώ η πρόβλεψη για το 2022 είναι τα 22 εκ. κομμάτια.
Από που και ως που ξεκίνησε πρώτη η Michelin τα 4 εποχών. Η Michelin βγάζει τα τελευταία 3 χρόνια και η Goodyear βγάζει 33 χρόνια. Μην συγκρίνεται τα δυο ελαστικά γιατί το Goodyear έχει μακρά ιστορία στα συγκεκριμένα ελαστικά πανευρωπαϊκά και αποδεδειγμένα είναι άριστα σε όλες τις καιρικές συνθήκες.
Γιατι απουσιαζει η Bridgestone και ποσο αξιοπιστο θεωρειτε ενα τεστ στο οποιο απουσιαζει ενας βασικος παικτης και ταυτοχρονα δεν αναφερετε καν διασταση ελαστικου παρα μονο μια γενικη κατηγορια αυτοκινητων.
Από που και ως που ξεκίνησε πρώτη η Michelin τα 4 εποχών. Η Michelin βγάζει τα τελευταία 3 χρόνια και η Goodyear βγάζει 33 χρόνια. Μην συγκρίνεται τα δυο ελαστικά γιατί το Goodyear έχει μακρά ιστορία στα συγκεκριμένα ελαστικά πανευρωπαϊκά και αποδεδειγμένα είναι άριστα σε όλες τις καιρικές συνθήκες.
Γιατι απουσιαζει η Bridgestone και ποσο αξιοπιστο θεωρειτε ενα τεστ στο οποιο απουσιαζει ενας βασικος παικτης και ταυτοχρονα δεν αναφερετε καν διασταση ελαστικου παρα μονο μια γενικη κατηγορια αυτοκινητων.
Οκ