Γιατί αυτοκινητοβιομηχανίες και εταιρείες ηλεκτρισμού έχουν στήσει καυγά για την ηλεκτροκίνηση; Ποιο είναι το βασικό πρόβλημα και πως επηρεάζει τους οδηγούς;
Ηλεκτρικά αυτοκίνητα και εταιρείες ηλεκτρισμού θα έλεγε κανείς ότι ταιριάζουν σαν κομμάτια από πάζλ. Πως γεννήθηκε ο ένας για τον άλλον. Ποιός είναι όμως ο λόγος που αυτοκινητοβιομηχανία και εταιρείες ηλεκτρισμού τσακώνονται με φόντο την ηλεκτροκίνηση;
Με πρώτη ματιά, η ηλεκτροκίνηση θα φέρει κατανάλωση στις εταιρείες ηλεκτρισμού, κάτι που κάθε εταιρεία που παράγει ένα προϊόν, ή αγαθό, σε πρώτη ανάγνωση θεωρεί θεμιτό. Όμως η ηλεκτροκίνηση έχει τα δικά της χαρακτηριστικά.
Από την πλευρά των εταιρειών ηλεκτρισμού, η ηλεκτροκίνηση θα ρίξει στο δίκτυο μαζική ζήτηση ισχύος τις ώρες που τα αυτοκίνητα θα ετοιμάζονται για την πρωινή διαδρομή προς τη δουλειά και την απογευματινή επιστροφή στο σπίτι. Τυπικά η χρήση του αυτοκινήτου είναι κάτω από 25% της συνολικής του ζωής, με τον μέσο όρο να είναι πιο κοντά στο 10%. Που σημαίνει πως το μέσο αυτοκίνητο δεν κινείται στο 90% της ζωής του, ή στο 90% της διάρκειας της ημέρας.
Όμως η παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας δεν γίνεται αλά καρτ. Οι εταιρείες προγραμματίζουν μια βασική παραγωγή και έχουν εφεδρείες που «ρίχνουν» στο δίκτυο όταν αυξάνεται η ζήτηση. Όταν η ζήτηση πέφτει, πολύ απλά η ενέργεια πάει χαμένη. Τα ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα θα αυξήσουν πολύ την απόσταση μεταξύ αυξημένης ζήτησης και βασικής παραγωγής, πιέζοντας τις εταιρείες ηλεκτρισμού να ανεβάσουν τη βασική παραγωγή και έτσι να «πετάνε» ακόμη περισσότερη ενέργεια, καθότι δεν είναι εύκολο να φτιαχτούν εφεδρείες.
Οι εταιρείες λοιπόν ζητούν από τις αυτοκινητοβιομηχανίες, από κοινού να δημιουργήσουν προγράμματα όπου ο καταναλωτής δεσμεύεται να επιστρέφει στο δίκτυο την ενέργεια των μπαταριών του αυτοκινήτου του όταν αυτό κάθεται, ώστε να μπορεί αυτή η ενέργεια να χρησιμοποιείται ως εφεδρεία. Η Nissan πρωτοπορεί με συνεργασίες με τις μεγάλες Γαλλικές και Ιταλικές εταιρείες ηλεκτρισμού και συμμετέχει σε αυτή την πρωτοβουλία που θα έχει οφέλη για το περιβάλλον, αλλά και για την τσέπη των καταναλωτών.
Οι Γερμανοί όμως αντιστέκονται. Οι αυτοκινητοβιομηχανίες, μέσω του δικού τους συνασπισμού, επιμένουν πως κάτι τέτοιο θα ζημιώσει τους καταναλωτές αφού θα μειώσει τη ζωή των μπαταριών, θα αυξήσει το κόστος των εγγυήσεων και την απαξίωση των μεταχειρισμένων μοντέλων, με άμεσο αντίκτυπο στην τιμή αγοράς καινούργιου.
Ενώ η μάχη μαίνεται στις πολιτικές ισορροπίες, με τους Γερμανούς να κυριαρχούν στην αυτοκινητοβιομηχανία, και τους Γάλλους και Ιταλούς στην παραγωγή ηλεκτρισμού, οι αποφάσεις αναμένεται να παρθούν κατόπιν ισχυρών πιέσεων, από την Ευρωπαϊκή Ένωση για το πως τελικά θα λειτουργεί η ηλεκτροκίνηση.
Εσείς όμως τι λέτε; Συμφωνείτε με τις περιβαλλοντολογικές ανησυχίες των εταιρειών παραγωγής ενέργειας; Σας αρέσει η ιδέα ουσιαστικά να μην πληρώνετε για φόρτιση εφόσον επιστρέφετε το ρεύμα στο δίκτυο όποτε το χρειάζεται το δίκτυο αλλά όχι το αυτοκίνητό σας; Ή λέτε πως έχουν δίκιο οι αυτοκινητοβιομηχανίες και φοβάστε για τις εγγυήσεις και τη μακροζωία των μπαταριών; Τι λέτε;
Εγώ δεν ξέρω τι λέει η ΔΕΗ και η κάθε εταιρεία παραγωγής ή εμπορίας ρεύματος. Αν και όποτε πάρω ηλεκτρικό, το θέλω ανα πάσα στιγμή φορτισμένο κι έτοιμο.Όσο για το πως θα ανταπεξέλθουν στην αυξημένη ζήτηση, έχουν αρκετά χρόνια μπροστά τους για να το σκεφτούν και να το αντιμετωπίσουν. Θα έλεγα κι άλλα ειδικά για την ΔΕΗ που έχει το θράσος μετα από τόσες δεκαετίες μονοπώλιο να ζητάει κάτι τέτοιο, αλλά ας όψεται...
Οι παραγωγοί ρεύματος δεν έχουν πρόβλημα με τη νυκτερινή φόρτιση των ηλεκτρικών αυτοκινήτων, αφού θα επιτρέπει σε κάποιες από τις υπάρχουσες μονάδες τους να μη δουλεύουν σε χαμηλό φορτίο ή και να σβήνουν το βράδυ (κάτι που τις καταπονεί) και ταυτόχρονα να βγάζουν τα έξοδά τους. Από την άλλη πλευρά, το μεγάλο πρόβλημα των παραγωγών είναι οι αιχμές (τυπικά μετά το μεσημέρι και νωρίς το βράδυ) που τους υποχρεώνει να κατασκευάζουν και να συντηρούν μονάδες μόνο και μόνο γι' αυτόν τον λόγο. Αυτό λοιπόν που θα ήθελαν, είναι να αξιοποιήσουν τις μπαταρίες των ηλεκτρικών οχημάτων (εφόσον φυσικά είναι παρκαρισμένα και στην "πρίζα" τις ώρες των αιχμών), για να καλύψουν την αυξημένη ζήτηση χωρίς να χρειαστεί να επενδύσουν σε νέες μονάδες ηλεκτροπαραγωγής. Το θέμα είναι ποιος θα επιβαρυνθεί το μεγαλύτερο κόστος των αμφίδρομων φορτιστών και κυρίως τις επιπτώσεις στη ζωή των μπαταριών από τους αυξημένους κύκλους φόρτισης-εκφόρτισης. Και φυσικά θα πρέπει να υπάρχει πρόβλεψη για ενδεχόμενη χρήση του αυτοκινήτου ενώ θα βρίσκεται με μισογεμάτη (ή μισοάδεια!) τη μπαταρία.
Εγώ δεν ξέρω τι λέει η ΔΕΗ και η κάθε εταιρεία παραγωγής ή εμπορίας ρεύματος. Αν και όποτε πάρω ηλεκτρικό, το θέλω ανα πάσα στιγμή φορτισμένο κι έτοιμο.Όσο για το πως θα ανταπεξέλθουν στην αυξημένη ζήτηση, έχουν αρκετά χρόνια μπροστά τους για να το σκεφτούν και να το αντιμετωπίσουν. Θα έλεγα κι άλλα ειδικά για την ΔΕΗ που έχει το θράσος μετα από τόσες δεκαετίες μονοπώλιο να ζητάει κάτι τέτοιο, αλλά ας όψεται...
Οι παραγωγοί ρεύματος δεν έχουν πρόβλημα με τη νυκτερινή φόρτιση των ηλεκτρικών αυτοκινήτων, αφού θα επιτρέπει σε κάποιες από τις υπάρχουσες μονάδες τους να μη δουλεύουν σε χαμηλό φορτίο ή και να σβήνουν το βράδυ (κάτι που τις καταπονεί) και ταυτόχρονα να βγάζουν τα έξοδά τους. Από την άλλη πλευρά, το μεγάλο πρόβλημα των παραγωγών είναι οι αιχμές (τυπικά μετά το μεσημέρι και νωρίς το βράδυ) που τους υποχρεώνει να κατασκευάζουν και να συντηρούν μονάδες μόνο και μόνο γι' αυτόν τον λόγο. Αυτό λοιπόν που θα ήθελαν, είναι να αξιοποιήσουν τις μπαταρίες των ηλεκτρικών οχημάτων (εφόσον φυσικά είναι παρκαρισμένα και στην "πρίζα" τις ώρες των αιχμών), για να καλύψουν την αυξημένη ζήτηση χωρίς να χρειαστεί να επενδύσουν σε νέες μονάδες ηλεκτροπαραγωγής. Το θέμα είναι ποιος θα επιβαρυνθεί το μεγαλύτερο κόστος των αμφίδρομων φορτιστών και κυρίως τις επιπτώσεις στη ζωή των μπαταριών από τους αυξημένους κύκλους φόρτισης-εκφόρτισης. Και φυσικά θα πρέπει να υπάρχει πρόβλεψη για ενδεχόμενη χρήση του αυτοκινήτου ενώ θα βρίσκεται με μισογεμάτη (ή μισοάδεια!) τη μπαταρία.