Mazda Skyactiv-X: Μοτέρ βενζίνης που «καίει» σαν diesel
13.668 Επισκέψεις στο άρθρο (7/12/2019)
Ο βενζινοκινητήρας Skyactiv-X της Mazda συνδυάζει τις επιδόσεις της βενζίνης με την οικονομία καυσίμου και την τεχνολογία του diesel και όλα αυτά με εκπομπές ρύπων εντός των νέων αυστηρών ορίων. Ποια δύο μοντέλα της ιαπωνικής φίρμας εφοδιάζονται με τον πρωτοποριακό κινητήρα;
Οι μηχανικοί ονειρεύονται να συνδυάσουν τις επιδόσεις και το χαρακτήρα ενός κινητήρα βενζίνης με την απόδοση και την οικονομία ενός κινητήρα πετρελαίου, κάτι το οποίο κατάφερε η Mazda με τον νεότερο κινητήρα Skyactiv-X. Ο νέος, καινοτόμος τετρακύλινδρος κινητήρας Skyactiv-X χωρητικότητας 2,0 λίτρων της ιαπωνικής φίρμας εφοδιάζει δύο μοντέλα της γκάμας, τα οποία προσφέρονται στην ελληνική αγορά, τα Mazda3 και CX-30. Ας δούμε όμως λίγo πιο αναλυτικά τις τεχνολογίες που διαθέτει το «καμάρι» της Mazda...
Στο τεχνολογικό κομμάτι, ο Skyactiv-X είναι κινητήρας βενζίνης ο οποίος αν και διαθέτει μπουζί, αυτό χρησιμοποιείται κυρίως για τον έλεγχο της καύσης μέσω συμπίεσης. Ας το εξετάσουμε λιγάκι αυτό. Το πρόβλημα με τους κινητήρες εν γένει του είδους, είναι ότι η καύση μέσω συμπίεσης μπορεί να συμβεί σε ένα μικρό εύρος στροφών και φορτίων αλλά και η μετάβαση μεταξύ καύσης λόγω συμπίεσης και καύσης λόγω μπουζί είναι πολύ πολύ δύσκολο να υλοποιηθεί. Η Mazda λοιπόν ελέγχει την καύση μέσω μπουζί και ονομάζει αυτήν την τεχνοτροπία SPCCI (Spark Controlled Compressed Ignition). Αυτό που συμβαίνει είναι το εξής: Καθώς το έμβολο ανεβαίνει στο ΑΝΣ (Ανώτερο Νεκρό Σημείο) υπάρχει ένα φτωχό μείγμα μέσα στον κύλινδρο. Δίπλα από το μπουζί υπάρχει ένα υψηλής πίεσης μπεκ που ψεκάζει μια μικρή ποσότητα βενζίνης. Την στιγμή του ψεκασμού το μπουζί δίνει σπινθήρα και δημιουργείται ένα μέτωπο φλόγας που κινείται προς τα κάτω. Φανταστείτε ότι είναι σαν να υπάρχουν δύο έμβολα τα οποία πιέζουν το μείγμα από κάτω και από πάνω. Αυτό αυξάνει πολύ την συμπίεση και τελικά ξεκινάει η καύση και στο υπόλοιπο φτωχό μείγμα. Με αυτόν τον τρόπο είναι εφικτή η καύση λόγω συμπίεσης σε μεγάλο εύρος στροφών και φορτίων.
Εκτός της παράλληλης χρήσης δύο τεχνοτροπιών για την επίτευξης της μέγιστης απόδοσης, ο ιαπωνικός κινητήρας είναι εξοπλισμένος και με ένα ήπιο υβριδικό σύστημα 24 Volt, το οποίο η μάρκα ονομάζει Mazda M Hybrid. Το σύστημα αποτελείται από έναν ηλεκτροκινητήρα και μια μπαταρία ιόντων λιθίου, που συνεπικουρεί τη λειτουργία του θερμικού κινητήρα, βοηθώντας στη μείωση της κατανάλωσης καυσίμου και των εκπομπών ρύπων χάρη στην ανάκτηση ενέργειας που προσφέρει ενώ το αυτοκίνητο επιβραδύνει.
Κλείνουμε με τις επιδόσεις του ιαπωνικού κινητήρα που αποδίδει 180 ίππους στις 6.000 σ.α.λ. με 224 Nm ροπής διαθέσιμα στις 3.000 σ.α.λ.. Σύμφωνα με τη Mazda, ο νέος κινητήρας επιτυγχάνει στο «3άρι» μικτή κατανάλωση μεταξύ 4,5 και 5,5 λτ./100 χλμ. με εκπομπές ρύπων CO2 100-125 γρ./χλμ., ενώ στο CX-30 κυμαίνεται μεταξύ 4,6-5,6 λτ./100 χλμ. με εκπομπές CO2 105-128 γρ./χλμ.. Συγκριτικά, εκπέμπει 5% έως 10% λιγότερο CO2 από έναν βενζινοκινητήρα 2,0 λίτρων, ενώ σε σχέση με έναν πετρελαιοκινητήρα η βελτίωση κυμαίνεται μεταξύ 1,5% και 7%. Σε κάθε περίπτωση, ο Skyactiv-X συνδυάζεται με μηχανικό κιβώτιο 6 σχέσεων ή αυτόματο με ίδιο αριθμό ταχυτήτων
Οι τιμές του Mazda 3 με τον Skyactiv-X ξεκινούν από 28.406 ευρώ στην ελληνική αγορά και για το CX-30 το κόστος κτήσης αρχίζει από 28.725 ευρώ.