Υπάρχουν τεχνολογίες στα νέα αυτοκίνητα, που είναι μόνο για τις εντυπώσεις;
Μούφα-tech
5.984 Επισκέψεις στο άρθρο (24/11/2016)
Μήπως κάποιες τεχνολογίες υπάρχουν μόνο και μόνο για να δημιουργούν εντυπώσεις; Εσείς τι λέτε;
Ανάμεσα στις δεκάδες τεχνολογίες που έρχονται στα αυτοκίνητα, κάποιες τις δεχόμαστε με χαρά, κάποιες όμως δεν μας πείθουν. Κάποιες μας κάνουν να αναρωτιόμαστε πώς ζούσαμε χωρίς αυτές και κάποιες τι σκεφτόταν ο «μάστορας» όταν τις επινοούσε.
Ας ξεκινήσουμε με τις τεχνολογίες άνεσης. Για παράδειγμα, περάσαμε από το air-condition στον αυτόματο κλιματισμό, και σε όλους άρεσε το ότι έβαζες τη θερμοκρασία σε μία θέση και είχες σταθερό κλίμα στο αυτοκίνητο, αντί να λες «περισσότερο κρύο, περισσότερη ζέστη».Μετά ήρθαν οι δύο ζώνες. Αλλη θερμοκρασία ο δεξιά, άλλη ο αριστερά. Και πες πως αυτό είχε μια χρησιμότητα, όχι τόσο ως προς τη θερμοκρασία που είχε η κάθε ζώνη, όσο ως προς το τι θερμοκρασία είχε ο αέρας που φυσούσε τον κάθε επιβάτη. Και τώρα πάμε στις τρεις ζώνες, με τους πίσω να έχουν τις δικές τους ρυθμίσεις. Αλήθεια, μπορεί σε μία καμπίνα αυτοκινήτου το πολύ τέσσερα τετραγωνικά να έχουμε τρεις θερμοκρασίες; Ή μήπως το σύστημα αυτό υπάρχει για να χαιρόμαστε ότι ο καθένας έχει τη δική του;
Αντίστοιχης λογικής φαίνεται πως είναι και τα συστήματα που σβήνουν τον κινητήρα στο φανάρι. Εκ πρώτης η ιδέα να μην καις όταν δεν κινείσαι ακούγεται εξαίρετη. Είναι μία σπατάλη που μπορεί να κοπεί. Και έτσι ένα τέτοιο σύστημα ακούγεται ιδανικό. Κάνει όμως τίποτα; Στο ρελαντί τα αυτοκίνητα σήμερα δεν καίνε σχεδόν τίποτα. Αυτό που αυξάνει την κατανάλωση δεν είναι η στασιμότητα, αλλά το σταμάτα - ξεκίνα με αναπόφευκτα βαρύ πόδι και πρώτη - δευτέρα με ψηλές στροφές. Το πιθανότερο είναι πως στην πράξη τα συστήματα αυτά αυξάνουν την κατανάλωση, αφού ο οδηγός προσπαθεί να κάνει αισθητή την πρόθεσή του να ξεκινήσει πατώντας το γκάζι περισσότερο.
Best Car 2017: Ψήφισε & Κέρδισε 1 Audi Q2, 1 Citroen C3, 1 Nissan Micra και δεκάδες άλλα δώρα!
Και ας περάσουμε στις πιο σύνθετες τεχνολογίες. Πολλά σύγχρονα αυτοκίνητα εφοδιάζονται με το σύστημα υποβοήθησης παραμονής στη σωστή λωρίδα. H εφαρμογή και λειτουργία του αξιολογείται από τον οργανισμό που κάνει τα crash test, τον EuroNCAP, και επηρεάζει τη συνολική βαθμολογία ασφαλείας. Μέχρι εκεί καλά. Αλλά για δοκιμάστε να το ενεργοποιήσετε στο νέο Jeep Renegade και θα νομίσετε ότι ξεχάσατε να οδηγείτε. Βλέπεις, για να σε κρατήσει στην πορεία του, το σύστημα εδώ δε σου συγχωρεί το να πατήσεις τη διαγράμμιση (που το κάνεις συνέχεια ασυναίσθητα) και σε τραβάει (διορθώνοντας το τιμόνι) μέσα στη λωρίδα. Και εκεί που πας, ξάφνου στρίβεις. Και στο τέλος το βγάζεις το ρημάδι και ησυχάζεις.
Ωραία τεχνολογία και ο 3D (virtual το λέει η Audi) πίνακας οργάνων. Η φοβερή εμπειρία του να λείπουν όλες οι επιμέρους οθόνες και να τα βλέπεις όλα τρισδιάστατα και ψηφιακά μπροστά σου σε γοητεύει όταν είναι σταματημένο. Όταν οδηγείς όμως, ψάχνεις τα κουμπιά για να αλλάξεις απεικόνιση, στη μία και μοναδική οθόνη, και να δεις μία την κατανάλωση, μία τον χάρτη, μία το GPS. Και τότε αναζητάς μανιωδώς και άλλες οθόνες μπας και έρθεις στα συγκαλά σου και κάνεις το αυτονόητο. Δηλαδή να βλέπεις πολλές πληροφορίες ταυτόχρονα, χωρίς να γυρίζεις κουμπιά.
Κάτι αντίστοιχο βιώνεις και στο εσωτερικό μοντέλων με μεγάλες οθόνες αφής. Εκεί σε υποδέχεται ένα minimal και hi-tech περιβάλλον με κυρίαρχη μια οθόνη αφής (α λα iPad) στο κέντρο του ταμπλό. Και πάνω που λες τα πιάσαμε τα λεφτά μας, ανακαλύπτεις πως οι touch επιλογές αγγίζουν τις…20, ανά οθόνη λειτουργιών, και πως υπάρχουν ακόμα πολλές οθόνες που μπορείς να διαλέξεις για να παίξεις και να χειριστείς το νέο σου καμάρι. Ωραίο όλο αυτό, αλλά μόνο αν είσαι παρκαρισμένος και περιμένεις κάποιον... Γιατί εν κινήσει, μόνο με το μεγάλο «iPhone» μπροστά σου και χωρίς άλλα κουμπιά, μπορεί και να την πατήσεις.
Όπως νομίζεις ότι σκοτώνεσαι και με τα διάφορα συστήματα υποβοήθησης παρκαρίσματος. Αφήνω έξω τελείως αυτά που παρκάρουν αυτόματα. Ειλικρινά αν δεν μπορείς να παρκάρεις, τι ακριβώς εννοείς «οδηγώ»; Ας πιάσουμε αυτά που σε βοηθάνε με τα περιμετρικά ραντάρ για την απόσταση από τα εμπόδια, όπως αυτό σε ένα random Golf. Ωραίο στο παρκάρισμα, σε προφυλάσσει από τις κρυμμένες κακοτοπιές. Αλλά τι γίνεται στην κίνηση; Εκεί λειτουργεί ακριβώς με τον ίδιο τρόπο, κι ας μην παρκάρεις. Σε πλησιάζει αυτοκίνητο, ενώ κινείσαι, αρχίζει να βαράει το «μπιπ», χαμηλώνει το ράδιο, αναβοσβήνει η οθόνη και εσύ πανικοβάλλεσαι λες και «ήρθε η ώρα σου». Ενώ απλά ο διπλανός σου σε πλησίασε κυλώντας. Το ίδιο «επικίνδυνα» είναι και τα χόρτα στους δρόμους…
Όσο για τα συστήματα που σε προειδοποιούν με ηχητικές και οπτικές ενδείξεις στους καθρέπτες ότι πάει να σε προσπεράσει άλλος, οπότε πρόσεχε μην αλλάξεις λωρίδα; Όλα καλά, φτάνει να μην το κάνουν αυτό με μεγάλα LED που αναβοσβήνουν απειλητικά μες στη μούρη σου, περισσότερο στραβώνοντας, παρά προστατεύοντάς σε.
Ακόμα ένα ενοχλητικό σύστημα είναι αυτό που σου προβάλει τις βασικές πληροφορίες (ταχύτητα, GPS) στο παρμπρίζ (head-up display). Με αυτό, υποτίθεται, δεν αποσπάς την προσοχή σου από τον δρόμο. Ποτέ κανείς μας δεν το ενεργοποίησε για να ενημερωθεί. Μήπως είναι απλά κουραστικό γιατί θες όλο το φάσμα του τζαμιού μπροστά ανεμπόδιστο; Μπορεί. Αλλά μπορεί και κάποιους να τους βολεύει. Τι γίνεται όμως για να το απενεργοποιήσεις. Μερικά αυτοκίνητα έχουν ένα απλό κουμπί on-off εκεί κοντά στα φώτα. Αλλα, όπως τα Mini τελευταίας κοπής, δε σε αφήνουν με τίποτα να το βγάλεις. Πρέπει να μπεις στο μενού με τις ρυθμίσεις, να επιλέξεις την υποενότητα, να βρεις την εντολή και να την «ξετικάρεις». Και όλα αυτά με ένα κεντρικό, περιστροφικό διακόπτη. Φέξε μου και γλίστρησα δηλαδή.
Και το κορυφαίο είναι αυτό με τις περιμετρικές κάμερες που δείχνουν από πάνω την εικόνα του αυτοκινήτου για να σε βοηθήσουν να το εντάξεις στο περιβάλλον που παρκάρεις. «Bird`s Eye View» λέγεται. Το αποτέλεσμα που βλέπεις καταλήγει σε ένα παραισθησιογόνο παραλήρημα πληροφόρησης που το πιο πιθανό είναι ότι θα σε στείλει κατευθείαν στο κολονάκι που έχεις δει με το μάτι, αλλά όχι με το monitor.
Εσείς τι θα πληρώνατε και τι όχι από τα παραπάνω; Ποιο από αυτά τα συστήματα θεωρείτε επικίνδυνο;
Επειδή το start stop με κρέμασε όταν πήγα να περάσω κάθετα δρόμο κεντρικό, παραλίγο να εμβολησουν, από τότε το βγάζω πάντα ΕΚΤΟΣ ΓΙΑ ΑΣΦΑΛΕΙΑ. Πόσο κοστίζει η επισκευή μίζας? Πολλά περισσότερα από την κατανάλωση βενζίνης.
Θα διαφωνήσω με τα περισσότερα που αναγράφονται στο άρθρο. Η τεχνολογία δημιουργήθηκε για να βοηθά τον άνθρωπο από απλά και καθημερινά πράγματα μέχρι και τα πιο σύνθετα και δύσκολα. Συμφωνώ ότι πολλές φορές το παρακάνουμε και αγοράζουμε προϊόντα που δεν μας ωφελούν ιδιαίτερα ή πολλές φορές ακόμα και αν μας ωφελήσουν η αναλογία του κόστους με το κέρδος είναι δυσανάλογη οπότε και η λογική θα πρέπει να μας αποτρέπει από την αγορά τους. Όσον αφορά το παραπάνω άρθρο θέλω να πω τα εξής. Ο κλιματισμός είναι μια μεγάλη άνεση για τον οδηγό και ταυτόχρονα ευκολία. Τώρα σε ένα πολύ μεγάλο και μακρύ αυτοκίνητο ίσως έχει ένα νόημα η διπλή ή ακόμα και τριπλή ζώνη αλλά σε ένα μικρομεσαία και κάτω νομίζω ότι είναι καθαρός εντυπωσιασμός και τίποτα παραπάνω. Το σύστημα Start-Stop μετά από πρακτικές και όχι θεωρητικές δοκιμές που έχουν γίνει (μπορείτε να τις δείτε και στο YouTube) συμφέρει κάνοντας μια μικρή οικονομία σε μια απλή καθημερινή βόλτα που μεταφράζεται σε εκατοντάδες ευρώ σε βάθος χρόνου. Επίσης μη ξεχνάμε ότι το αυτοκίνητο σβήνοντας όταν είναι ακίνητο δεν εκπέμπει επομένως περιορίζεται κατά πολύ η ρύπανση της ατμόσφαιρας και ακόμα ένα όφελος είναι ότι ο κινητήρας δε «γράφει χιλιόμετρα» έτσι, από το να δουλεύει εν στάση άρα λιγότερη φθορά. Δεν συμφέρει σε περιπτώσεις υπερβολικά συχνών στάσεων-εκκινήσεων (πχ μποτιλιάρισμα, τότε το απενεργοποιούμε). Περνώντας στα αυτοκίνητα με τις σύγχρονες μεγάλες οθόνες και τα όλο και πιο λίγα κουμπιά ισχύει ότι σε πολλές περιπτώσεις μας δυσκολεύουν αντί να μας βοηθούν, γιατί άλλο να γυρίσεις ένα απλό κουμπί για να αλλάξεις τη θερμοκρασία του κλιματισμού και άλλο να πρέπει να βγεις από το ράδιο να μπεις στο μενού να βρεις τη σωστή επιλογή και να κάνει κλικ να την αλλάξεις. Ωστόσο συνηθίζεται και σε ένα σωστά φιλοσοφημένο σύστημα δεν είναι και τόσο δύσκολο. Τώρα, οι λοιποί αυτοματισμοί που αναφέρθηκαν μπορώ να πω ότι σε πολλές περιπτώσεις μπορεί και να σώσουν ανθρώπινες ζωές και να μας γλιτώσουν από μεγάλα έξοδα ζημιών, αλλά έχουν ακόμα πολλά περιθώρια βελτίωσης. Πριν αρκετά χρόνια όταν πρωτοπαρουσιάστηκαν τα συστήματα αυτόματου παρκαρίσματος ήταν πολύ αργά και έπρεπε να υπάρχουν συγκεκριμένες προϋποθέσεις ώστε το αυτοκίνητο να παρκάρει (πχ τεράστιος χώρος μπροστά και πίσω), τώρα πια βλέπουμε ότι τα νέα αυτοκίνητα παρκάρουν μόνα τους μέσα σε δευτερόλεπτα με απόλυτη ακρίβεια ακόμα και σε πολύ στενά ανοίγματα. Ακόμα και οι περιμετρικές κάμερες μας βοηθούν να παρκάρουμε με ακρίβεια χιλιοστού ή να δούμε ένα μικρό και χαμηλό κολωνάκι που διαφορετικά ούτε που θα το προσέχαμε σε πολύ στριμωχτές καταστάσεις. Τα συστήματα ειδοποίησης ακούσιας αλλαγής λωρίδας ή επόπτευσης νεκρής οπτικής γωνίας καθημερινά προσφέρουν μεγάλη ασφάλεια σε έναν οδηγό χωρίς όμως να σημαίνει ότι πρέπει να καθησυχάζεται και να επαναπαύεται πίσω από το τιμόνι του. Πόσοι έχουμε δει άτομα που ξεχνιούνται και ‘’καβαλάνε’’ 2 λωρίδες σε μεγάλους δρόμους και δε χωράει να προσπεράσει κάποιος ούτε από τη μία ούτε από την άλλη ή μπαίνουν στο αντίθετο ρεύμα σε δρόμους διπλής κυκλοφορίας? Ακόμα πόσοι προσπαθήσαμε να αλλάξουμε λωρίδα και αντιληφθήκαμε τελευταία στιγμή ένα μηχανάκι ή ένα μικρό αυτοκινητάκι στη νεκρή γωνία μας? Τα παραπάνω λειτουργούν και σαν ενθαρρυντικοί παράγοντες σε έναν νέο και άπειρο οδηγό να μπορέσει με την κατάλληλη τεχνολογική υποβοήθηση να ανταπεξέλθει σε διάφορες οδηγικές καταστάσεις. Τα περιθώρια βελτίωσης υπάρχουν και ο ανταγωνισμός βοηθάει ώστε να εξαλειφθούν. Το παν είναι να υπάρχει η κατάλληλη τεχνολογική παιδεία ώστε ο κάθε ένας μας να γνωρίζει τι του προσφέρει η τεχνολογία και ποιες είναι οι δυνατότητες της.
Οντως υπαρχουν ορισμενα αναποτελεσματικα συστηματα και συμφωνω σε ολα με το τελειο αρθρο σας. Ενα παραδειγμα, αποτελει το συστημα αυτοματου παρκαρισματος το οποιο οπως αποδειχθηκε και στο παρελθον με το Toyota Prius, το αυτοκινητο ειχε βρει στα πλαινα με αλλα αυτοκινητα και υπηρξαν μικρες υλικες ζημιες. Το ιδιο συστημα κατα κοσμον Park Assist, ειχε χρησιμοποιηθει και στα VW Passat και Touran μονο που εδω ηταν λιγο καλυτερα τα πραγματα. Καμια τεχνολογια δεν μπορει να αντικαταστησει τον οδηγο ο οποιος θα πρεπει να ειναι ο μονος υπευθυνος του αυτοκινητου. Προσωπικα θελω να παρκαρω εντελως μονος μου το αυτοκινητο μου γχωρις ιχνος βοηθηματος γιατι μου αρεσει να τα κανω εντελως μονος μου και να εχω το κεφαλι μου ησυχο. Επισης τα εν λογω συστηματα, δεν μπορουν να υπολογισουν το χωρο ακριβως και χρειαζονται περιπου το λιγοτερο 1.5 μετρο μπροστα και πισω απο το αυτοκινητο. Συν το οτι πρεπει να κινεισαι με ταχυτητες το πολυ μεχρι 30 χλμ την ωρα, ακουγοντας κοσμητικα επιθετα απο τους βιαστικους. Ενα ακομη συστημα που θεωρω αναποτελεσματικο, ειναι εκεινο που αναλαμβανει να ελεγξει την κινηση πισω, οταν το αυτοκινητο εξερχεται απο καποιο στνο η γκαραζ. Μην τρελλαθουμε τελειως. Δεν μπορει σε καμια περιπτωση να αντικαταστησει τον οδηγο, ο οποιςο ξερει και μπορει καλυτερα απο οτιδηποτε να υπολογισει τα δρωμενα στο δρομο και να αντιδρασει, αν βεβαια εχει την προσοχη του και το βλεμμα του στο δρομο. Επισης θα αναφερω και το συστημα που αναλαμβανει να παρακολουθει την κυκλοφορια και να διατηρει αυτοματα την αποσταση απο τα προπορευομενα οχηματα ρυθμιζοντας την ταχυτητα του αυτοκινητου. Η εκεινο που φρεναρει αυτοματα μαζι με το συστημα που επιβραδυνει, ακινητοποιει η επανεκκινει μονο του το αυτοκινητο. Ασε που ολα αυτα τα συστηματα μπορουν ανα πασα στιγμη να χαλασουν και να σε αφησουν εκτεθειμενο με ανεπανορθωτες υλικες και σωματικες βλαβες. Τα αυτοκινητα εχουν γινει αλα Κιτ μονο που δεν μπορω να τα εμπιστευτω. Που να το φανταζοταν ο ανθρωπος πως απο εκει που εφτιαξε αυτα τα τεχνολογικα επιτευγματα για να του βελτιωνουν τη ζωη και να τον βοηθανε οτι καποια στιγμη θα επαιρναν τη θεση του και θα τον αντικαθιστουσαν. Αν ειναι ετσι, ας μας οδηγανε τα αυτοκινητα και οχι αυτα εμεις. Παντως αυτο θα συμβει σιγουρα τα αμεσως επομενα χρονια και αυτο διαφαινεται ηδη απο τωρα.