Αν και αυξάνονται σταδιακά τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα στους δρόμους και αναμένεται να αποτελέσουν την πλειονότητα των πωλήσεων τα επόμενα χρόνια, το καύσιμο του μέλλοντος είναι το υδρογόνο.
Το υδρογόνο είναι ένα από τα πιο απλά χημικά στοιχεία, το οποίο περιλαμβάνεται στη σύνθεση πολλών χημικών ενώσεων, ιδιαίτερα του νερού. Η ποσότητά του είναι σχεδόν απεριόριστη στον πλανήτη μας, σε αντίθεση με κάποιες πρώτες ύλες (κοβάλτιο, λίθιο ή νικέλιο) οι οποίες είναι απαραίτητες για την κατασκευή μπαταριών.
Το θέμα είναι πως και με το υδρογόνο για ηλεκτροκίνηση μιλάμε και συγκεκριμένα για αυτοκίνητα κυψελών καυσίμου υδρογόνου. Η Toyota πειραματίζεται ήδη σε κινητήρες καύσης υδρογόνου, αλλά είναι αυτή που παρουσίασε πριν μερικά χρόνια το πρώτο μοντέλο μαζικής (τρόπος του λέγειν) παραγωγής με κυψέλες καυσίμου υδρογόνου. Η Honda έχει βγάλει στο δρόμο πειραματικά το Clarity, αλλά το Mirai πωλείται κανονικά σε χώρες με στοιχειώδη υποδομή ανεφοδιασμού με υδρογόνο.
Και σε τι διαφέρει η ηλεκτροκίνηση του Mirai από ένα ηλεκτρικό σαν αυτά που βλέπουμε όλο και περισσότερο στους δρόμους; Μα ο χρόνος… φόρτισης και η εκπομπή νερού!
Το υδρογόνο πάει στην κυψέλη καυσίμου έρχεται σε επαφή με τον αέρα και μέσω αντίστροφης ηλεκτρόλυσης (από το σχολείο ξέρουμε πως με ηλεκτρόλυση του νερού παράγουμε οξυγόνο και υδρογόνο) προκύπτει ηλεκτρική ενέργεια που κινεί τον ηλεκτροκινητήρα και… καθαρό νεράκι που πάει στην «εξάτμιση».
Από την άλλη, το υδρογόνο απαιτεί πολύπλοκη και ενεργοβόρα διαδικασία παραγωγής, αποθήκευσης και μεταφοράς. Επί του παρόντος, ένα κιλό υδρογόνου στην Ευρώπη κοστίζει περίπου 12,85 ευρώ. Η ADAC υπολόγισε ότι, αν υποτεθεί ότι η μέση κατανάλωση αυτοκινήτου είναι 0,8 κιλά ανά 100 χιλιόμετρα, ένα ταξίδι θα κοστίσει 10,28 ευρώ. Συγκριτικά, για ένα αυτοκίνητο βενζίνης με μέση κατανάλωση 6,6 λίτρα με κόστος καυσίμου στα 2 ευρώ θα κοστίσει 12,20 ευρώ για να διανύσει την ίδια απόσταση. Ένα ηλεκτρικό σήμερα με φόρτιση στο σπίτι θέλει 3-4 ευρώ για τα 100 χλμ.
Ωστόσο, για να πάνε μακρύτερα τα BEV χρειάζονται μεγαλύτερες και πιο βαριές μπαταρίες. Που χρειάζονται και περισσότερες ώρες για να φορτίσουν. Τα FCEV έχουν μεγάλη αυτονομία, δεν είναι βαριά και «φορτίζουν» περίπου σε 3-5 λεπτά, όπως ένα αυτοκίνητο με βενζίνη ή diesel, εκπέμποντας όμως μηδενικούς ρύπους.
Πολλοί άνθρωποι μπορεί να αμφιβάλλουν εάν είναι ασφαλής η χρήση καύσιμου υδρογόνου στα αυτοκίνητα. Το υδρογόνο ως καύσιμο αυτοκινήτου είναι ασφαλέστερο ακόμη και από τη βενζίνη. Υπήρξε ακόμη και πείραμα, όπου μια δεξαμενή σε ένα αυτοκίνητο υδρογόνου καταστράφηκε σκόπιμα. Το αέριο, που είναι 14 φορές πιο ελαφρύ από τον αέρα, κάηκε σε χρόνο μηδέν και δεν έμεινε κανένα ίχνος της φωτιάς. Και όλα αυτά όταν το υδρογόνο ως στοιχείο βρίσκεται παντού στη φύση και δεν πρόκειται να εξαντληθεί.
Για την ώρα, πάντως, πιο εύκολα βρίσκει κανείς πρίζα παρά… υδρογονάδικο. Με δεδομένο όμως πως οι κατασκευαστές έχουν εντάξει στα πλάνα τους την παραγωγή μοντέλων υδρογόνου, το θέμα αυτό θα επιλυθεί την επόμενη δεκαετία. Ίσως και νωρίτερα. Και οι κυψέλες καυσίμου υδρογόνου θα αποτελέσουν μια μορφή ενέργεια που τουλάχιστον θα συμπληρώσει την ηλεκτρική, αν δεν την υποσκελίσει...
Εσύ τι λες; Αν σε μερικά χρόνια δεν υπάρχει επιλογή για κινητήρα εσωτερικής καύσης θα επέλεγες υδρογόνο ή μπαταρία;