H Mercedes-Benz ξεκίνησε ένα ταξίδι πέντε μηνών σε πέντε ηπείρους για να μάθει τα προβλήματα που θα αντιμετωπίσει ένα αυτόνομο όχημα σε οποιοδήποτε μέρος του πλανήτη. Αν νομίζετε ότι η αυτόνομη οδήγηση είναι μία εύκολη «αποστολή», ανακαλέστε.
Η στιγμή που ο έλεγχος του αυτοκίνητου θα περάσει από τα χέρια του οδηγού σε έναν υπολογιστή πλησιάζει. Οι αυτοκινητοβιομηχανίες καταβάλλουν κάθε προσπάθεια ώστε αυτό το όραμα να γίνει πραγματικότητα, επενδύουν χρήματα και αμέτρητες ώρες έρευνας στον τομέα τις αυτόνομης οδήγησης, ενώ όπως φαίνεται η χαρά της οδήγησης είναι κάτι που σύντομα θα αποτελεί παρελθόν. Το μεγαλύτερο πρόβλημα, όμως, που δημιούργησε καθυστέρηση στην είσοδο της αυτόνομης οδήγησης στην καθημερινότητά μας είναι οι ιδιαιτερότητες των πραγματικών συνθηκών που επικρατούν στους δημόσιους δρόμους ανά τον κόσμο. Είναι δεδομένο πλέον ότι η αυτόνομη οδήγηση θα «προσαρμοστεί» στην πραγματικότητα και όχι το αντίστροφο. Κάτι τέτοιο είναι γνωστό στους μηχανικούς της Mercedes-Benz, οι οποίοι πρόσφατα ολοκλήρωσαν την επιχείρηση «Intelligent World Drive», ένα ταξίδι γνωριμίας της αυτόνομης οδήγησης με τον πραγματικό κόσμο. Τι είναι, όμως, η συγκεκριμένη «επιχείρηση» και πως θα βοηθήσει την ανάπτυξη της αυτόνομης οδήγησης; Ώρα να τη γνωρίσουμε και μέσα από αυτή να μάθουμε τις «παραξενιές» της οδικής συμπεριφοράς ανά τον κόσμο!
Ταξίδι 5 μηνών σε 5 ηπείρους
Φανταστείτε ένα αυτόνομο όχημα που κινείται στη χώρα μας. Πώς θα αντιμετωπίσει τα «διπλοπαρκαρισμένα» οχήματα; Πώς θα «αντιδράσει» απέναντι σε απαράδεκτους οδηγούς που διασχίζουν τη διασταύρωση με «βαθύ πορτοκαλί», όπως συχνά αναφέρουν; Τι θα συμβεί με τους πεζούς που περπατούν στη μέση του δρόμου και διασχίζουν τις λεωφόρους σε σημεία που δεν υπάρχει διάβαση; Πώς θα αντιληφθεί το «STOP» που είναι κρυμμένο πίσω από τα δέντρα, ή την πινακίδα με αυτοκόλλητο της αγαπημένης ομάδας κάποιου ανεγκέφαλου; Αυτά τα φαινόμενα υπάρχουν σε όλες τις χώρες, αλλού πιο έντονα και αλλού πιο ήπια. Οι πολίτες κάθε χώρας έχουν «υιοθετήσει» έναν ξεχωριστό τρόπο οδήγησης, σε ξεχωριστές συνθήκες, ενώ πολλές φορές η κυκλοφορία ρυθμίζεται από ιδιαίτερες νομοθεσίες και διαφορετικές πινακίδες. Ακόμα και ένας οδηγός θα δυσκολευτεί να προσαρμοστεί σε άλλη χώρα, πόσο μάλλον ένας υπολογιστής που δεν θα μπορεί να ανιχνεύσει τα διάφορα είδη οδικής σήμανσης. Η Mercedes-Benz, θέλοντας να προσφέρει τα συστήματα αυτόνομης οδήγησής της σε όλες τις χώρες, αποφάσισε ότι πρέπει να γνωρίζει τι ισχύει σε όλον τον πλανήτη. Έτσι, μία ομάδα του τμήματος έρευνας συστημάτων αυτόνομης οδήγησης της γερμανικής φίρμας παρέλαβε μία ειδικά διαμορφωμένη Mercedes S-Class τελευταίας γενιάς και ξεκίνησε ένα ταξίδι διάρκειας πέντε μηνών σε πέντε ηπείρους. Το ταξίδι ξεκίνησε από την Στουτγάρδη της Γερμανίας, ενώ συνεχίστηκε με στάση στη Σαγκάη της Κίνας. Ο τρίτος προορισμός ήταν η Μελβούρνη της Αυστραλίας, ακολούθησε το Κέιπ Τάουν της Νότιας Αφρικής και το ταξίδι στις πέντε ηπείρους ολοκληρώθηκε με τελική στάση στο Λάς Βέγκας των Η.Π.Α. Σε «ρόλο» ταξιδιώτη και συνάμα μαθητή, λοιπόν, η Mercedes-Benz S-Class. Ας δούμε τι εμπειρίες αποκόμισε από την κάθε ήπειρο και τι «παραξενιές» συνάντησε!
Από την Ευρώπη στην Κίνα και από την Κίνα στην Αυστραλία
Το ταξίδι ξεκίνησε από τη Στουτγάρδη, την πόλη της Γερμανίας στην οποία εδρεύει η Mercedes-Benz και ο πρώτος προορισμός ήταν η Σαγκάη της Κίνας. Η συγκεκριμένη χώρα είναι ιδιαίτερη ως προς την οδήγηση και δεν είναι τυχαίο το γεγονός ότι απαιτείται ξεχωριστό δίπλωμα για τους ξένους οδηγούς. Το μεγαλύτερο πρόβλημα που θα αντιμετωπίσει ένα αυτόνομο αυτοκίνητο σε μία πόλη σαν τη Σαγκάη είναι η αφόρητη κίνηση, με μοτοσυκλέτες και πεζούς να πετάγονται από παντού. Επίσης, υπάρχουν πινακίδες κυκλοφορίας με κινέζικους χαρακτήρες, που είναι αδύνατον να «διαβαστούν» από ένα αυτόνομο αυτοκίνητο αν δεν έχει γίνει η απαραίτητη προσθήκη στο λογισμικό. Aλλο ένα παράδοξο είναι οι γραμμές στο οδόστρωμα των αυτοκινητοδρόμων, που μπορεί σε όλες τις άλλες χώρες να υποδηλώνουν διάβαση πεζών, αλλά στη Κίνα σχετίζονται με τις αποστάσεις ασφαλείας μεταξύ των οχημάτων.
Επόμενη στάση ήταν η Μελβούρνη της Αυστραλίας και αν χαρακτηρίζετε ανάποδους τους Βρετανούς που οδηγούν από την αριστερή πλευρά, αξίζει να μάθετε τι εστί «Hook turn». Πρόκειται για μία μέθοδο που εφαρμόζετε σε διασταυρώσεις της Μελβούρνης και ο οδηγός όταν θέλει να στρίψει δεξιά επιλέγει την αριστερή λωρίδα κυκλοφορίας. Αν δεν καταλαβαίνετε τον λόγο που γίνεται κάτι τέτοιο, ρωτήστε έναν κάτοικο Μελβούρνης, μιας και είναι η μοναδική πόλη του πλανήτη στην οποία εφαρμόζετε η συγκεκριμένη «τεχνική». Το δεύτερο «παράδοξο» των δρόμων της Μελβούρνης είναι οι led πινακίδες μεταβλητού ορίου ταχύτητας που διαφέρουν από τις συμβατικές πινακίδες που μπορεί να αντιληφθεί ένα αυτόνομο όχημα.
Επόμενη στάση Ν.Αφρική και Αμερική
Τη Νότια Αφρική και πιο συγκεκριμένα την πόλη του Κέιπ Τάουν επέλεξαν οι μηχανικοί της Mercedes-Benz για να αξιολογήσουν τις συνθήκες οδήγησης στην Αφρική. Το γεγονός ότι το 2016 πέθαναν 5.410 πεζοί σε τροχαία ατυχήματα (38% των συνολικών θυμάτων σε τροχαία) αποδεικνύει πόσο ξεχωριστή είναι η περίπτωση της Αφρικής, όπου οι άνθρωποι συνηθίζουν να κινούνται στην άκρη του δρόμου ακόμα και εκτός πόλεων, ενώ τα πεζοδρόμια συνήθως είναι κατειλημμένα από αυτοκίνητα. Συνεπώς, ένα αυτόνομο όχημα θα πρέπει να εξοπλίζεται με σύστημα ανίχνευσης πεζών και να αντιδρά ταχύτατα αποφεύγοντας τον κίνδυνο. Aλλο ένα σοβαρό πρόβλημα είναι η έλλειψη πινακίδων σε πολλά σημεία και οι διαφοροποιήσεις της σήμανσης.
Τελευταίος προορισμός ήταν το Λάς Βέγκας, που μπορεί να μην παρουσιάζει σοβαρά προβλήματα για τα αυτόνομα αυτοκίνητα, αλλά δεν παύει να έχει κάποιες ιδιαιτερότητες. Η σημαντικότερη είναι η νομοθεσία για τα σχολικά λεωφορεία. Γνωρίζετε ότι στη συγκεκριμένη πόλη μόλις κάνει στάση το σχολικό ακινητοποιούνται όλα τα παρευρισκόμενα αυτοκίνητα προς όποια κατεύθυνση κι αν κινούνται;
Πώς θα μπορέσει, λοιπόν, ένα αυτόνομο αυτοκίνητο να αντιληφθεί το σχολικό λεωφορείο; Aλλο ένα εντυπωσιακό χαρακτηριστικό στις Η.Π.Α και όχι μόνο είναι οι λωρίδες HOV. Πρόκειται για κάποιες λωρίδες του οδοστρώματος μέσα στις οποίες επιτρέπεται να κινούνται αυτοκίνητα στα οποία βρίσκονται πάνω από ένα όριο επιβατών (συνήθως δύο ή τρεις). Πώς ένα αυτόνομο αυτοκίνητο θα ξέρει πόσους ανθρώπους μετακινεί και πως θα ξεχωρίζει αυτές τις λωρίδες;
Μέσα από αυτό το ταξίδι η Mercedes-Benz έχει συλλέξει μεγάλο αριθμό ιδιαιτεροτήτων του κάθε κράτους ως προς την οδική συμπεριφορά. Μένει να αξιολογήσει αυτές τις «παγίδες» και να βρει τον τρόπο με τον οποίο τα αυτόνομα οχήματά της θα τις αποφεύγουν!