Η μεταμόρφωση του Model 3 σε Crossover γέννησε το Model Y, ένα ευρύχωρο ηλεκτρικό μοντέλο που προβάλλει τον hi-tech χαρακτήρα και τα οφέλη της ηλεκτροκίνησης, υποσχόμενο αυτονομία 507 χλμ.. Το οδηγούμε στην Ελλάδα και αναφέρουμε...
Η Tesla αν μη τι άλλο τα πάει καλά από πλευράς πωλήσεων με τα μοντέλα της. Από την μια λόγω της διαφορετικότητάς τους που έχει προσεγγίσει όσους θέλουν να ξεχωρίζουν και να δείχνονται στο περίγυρό τους ανεξάρτητα με το προϊόν αυτό καθ αυτό, και από την άλλη επειδή δεν έχει σημαντικές ελείψεις σε τσιπάκια και άρα έχει ετοιμοπαράδοτα αυτοκίνητα να δώσει. Στην προκειμένη περίπτωση οδηγούμε την πρόσφατη άφιξη επί ελληνικού εδάφους, το Model Y, που ουσιαστικά αποτελεί την υπερυψωμένη εκδοχή του Model 3.
Επειδή «ομάδα που κερδίζει, δεν αλλάζει», η Tesla επέλεξε να βασίσει το νέο της μοντέλο στο best seller της, κατασκευάζοντας ουσιαστικά μια Crossover εκδοχή του Model 3. Η σιλουέτα του μικρότερου εκ των Crossover της Tesla (σ.σ. υπάρχει και το Model X) θυμίζει εν πολλοίς εκείνη του «3αριού», αλλά σε μεγαλύτερες διαστάσεις προς όλες τις κατευθύνσεις. Συγκεκριμένα, το μήκος του μετράται στα 4.751 χλστ. (+ 57 χλστ. από το 3άρι), το πλάτος στα 1.921 χλστ. (+72 χλστ.) και το ύψος στα 1.624 χλστ. (+181 χλστ.), ενώ το μεταξόνιο ορίζεται στα 2.890 χλστ., όντας μεγαλύτερο κατά 15 χλστ.. Δικαιολογώντας τον Crossover χαρακτήρα του, το Model Y κέρδισε πόντους και σε απόσταση από το έδαφος, φτάνοντας στα 167 χλστ..
Μίνιμαλ αισθητική που τραβάει τα βλέμματα
Η απλότητα που διακρίνει το ντιζάιν των μοντέλων της Tesla δίνει και εδώ το «παρών» με το έντονα σφηνοειδές τμήμα μπροστά να δίνει την σκυτάλη στο μεγάλο, έντονα κεκλιμένο παρμπρίζ που καταλήγει σε μια ακόμα πιο γυρτή προς τα πίσω γυάλινη οροφή. Το αποτέλεσμα είναι ένα αμάξωμα ενός όγκου με έντονα coupe στιλιστικά στοιχεία, ενώ το γλυκό δένει με τους έντονους «ώμους» των θόλων που συντελούν σε ένα άκρως αεροδυναμικό αμάξωμα με συντελεστή οπισθέλκουσας 0,23 Cd, όπως ακριβώς και στο Model 3. Τέλος, αεροδυναμικές λεπτομέρειες συναντούμε και στις ζάντες, κλείνοντας τα κενά όσο το δυνατόν περισσότερο ανάμεσα στις ακτίνες, όπως επίσης και στα -γνώριμα πλέον- χερούλια για τις πόρτες τα οποία αναδύονται με ένα πάτημα από την μία μεριά.
Μπαίνοντας στην καμπίνα του Model Y το σκηνικό είναι κατά βάση ίδιο με του Model 3, με την οθόνη αφής 15 ιντσών να κυριαρχεί. Αρχικά, επειδή αυτή είναι η πρωταγωνίστρια σε ένα λιτής σχεδίασης ταμπλό που έχει μόνο ένα τιμόνι, μια οθόνη και τους επιμελώς καμουφλαρισμένους οριζόντιους αεραγωγούς. Οι φυσικοί διακόπτες λάμπουν δια της απουσίας τους, πέρα από δύο ροδέλες στο τιμόνι και τα αλάρμ εκεί που σε άλλα αυτοκίνητα είναι η πλαφονιέρα, που αλλάζουν λειτουργίες ανάλογα με την επιλογή που κάνει ο χρήστης από την οθόνη. Και κυριολεκτικά, από εκεί μπορεί να επιλέξει τα πάντα, από τα απλούστερα (κλιματισμός, μουσική, πλοήγηση, κλείδωμα/ξεκλείδωμα) μέχρι τα πιο σύνθετα (εφαρμογές, θέαση από τις περιφερειακές κάμερες του Sentry mode, συστήματα υποβοήθησης, αίσθηση τιμονιού, πρόγραμμα ισχύος κ.ά.) και ένα σωρό ακόμα λειτουργίες. Σχολιάζοντας την οθόνη, είναι κορυφαία σε ποιότητα, ευκρίνεια, ταχύτητα και απόκριση στην αφή, καθιστώντας το Model Y, όπως και το 3άρι, ένα εύχρηστο gadget σαν να έχετε ένα tablet «καρφωμένο» στο ταμπλό. Για την ποιότητα κατασκευής, έπειτα, στο σύνολο της καμπίνας κυριαρχούν τα μαλακά υλικά και η συναρμογή είναι σε καλά επίπεδα, δημιουργώντας μια ευχάριστηση αίσθηση στην αφή και την όψη.
Στα highlights του μοντέλου, η λειτουργία του φίλτρου αέρα HEPA, η οποία με το πάτημα ενός κουμπιού (σ.σ. μοιάζει με ένδειξη για πυρηνικά) σφραγίζει αεροστεγώς την καμπίνα των επιβατών μετατρέποντάς την σε θάλαμο νοσοκομείου. Με αυτό τον τρόπο οι επιβάτες απολαμβάνουν καθαρό αέρα ακόμα και σε καταστάσεις κινδύνου (π.χ. καπνοί από φωτιά, χημικά κ.ά.), ενώ η μόνη διαφορά στην πράξη είναι ότι ακούγεται ο ανεμιστήρας του κλιματισμού να δουλεύει υπερωρίες.
Σε επίπεδο χώρων στην καμπίνα, το επίπεδο πάτωμα βοηθά στην φιλοξενία πέντε επιβατών χωρίς μεγάλες παραχωρήσεις, ενώ για τις αποσκευές υπάρχει ένας αχανής χώρος 854 λτ. με μια βαθιά θήκη που θυμίζει αρκετά το MegaBox της Ford. Επιπλέον, υπάρχει ξεχωριστό διαμέρισμα 117 λίτρων μπροστά.
Το ηλεκτρικό κινητήριο σύνολο του τετρακίνητου Model Y Long Range που είχαμε στη διάθεσή μας για την πρώτη οδηγική επαφή, κρύβει κάτω από το αμάξωμα δύο ηλεκτρικά μοτέρ, έκαστο τοποθετημένο σε εμπρός και πίσω άξονα, τα οποία αντλούν ενέργεια από τις μπαταρίες χωρητικότητας 75 kWh που απλώνονται σε σχεδόν όλο το πάτωμα. Το εν λόγω σύνολο προσφέρει αυτονομία έως 507 χιλιόμετρα στον κύκλο WLTP και χαρίζει εντυπωσιακές επιδόσεις στο βάρους 2 τόνων Crossover, με το 0-100 χλμ./ώρα να έρχεται σε 5 δλ. και την τελική ταχύτητα να ορίζεται στα 217 χλμ./ώρα.
Στην πράξη, σε κάθε βαθιά βύθιση του πεντάλ ο οδηγός και οι επιβάτες έρχονται αντιμέτωποι με μια ακαριαία επιτάχυνση και μια έντονη «κλωτσιά» που σε βάζει μέσα στο κάθισμα. Αυτό το φαινόμενο είναι πιο έντονο στην λειτουργία απόδοσης Standard, ενώ υπάρχει και η Chill για πιο ομαλές καταστάσεις.
Από τα πρώτα κιόλας μέτρα πίσω από το τιμόνι του Model Y, το πρώτο που κάνει θετική εντύπωση είναι η ψηλότερα τοποθετημένη, πανοραμική θέση οδήγησης, σε σχέση με το Model 3, αλλά και το καλό τιμόνι που παρέχει πλούσια πληροφόρηση στον οδηγό. Η πρώτη μας οδηγική επαφή περιέλαβε καταρχάς κίνηση στον αστικό ιστό, εκεί όπου το Model Y με εφόδια το one pedal (στο άφημα του γκαζιού, φρενάρει προοδευτικά μέχρι ακινητοποίησης), αλλά και τους 12 αισθητήρες υπερύθρων μαζί με τις κάμερες κάνει παιχνιδάκι τις μετακινήσεις βοηθώντας στο έπακρο τον οδηγό. Έπειτα, στον αυτοκινητόδρομο, το ηλεκτρικό Crossover εντυπωσιάζει με την συμπεριφορά του, αν και ελέω απουσίας θορύβου λόγω ηλεκτροκινητήρων, γίνονται αισθητοί κάποιοι άλλοι ήχοι από το έδαφος και τον αέρα, χωρίς ωστόσο να γίνεται ενοχλητικοί. Σε στροφοδιαδρομή, τέλος, η συμπεριφορά του Model Y είναι ουδέτερη με την ανάρτηση (διπλά ψαλίδια εμπρός, άξονα πολλαπλών συνδέσμων πίσω) να καταφέρνει να διαχειριστεί το βάρος του Crossover της Tesla, διατηρώντας τις κλίσεις σε νορμάλ επίπεδα, ενώ αρωγός στην καλή του συμπεριφορά είναι και το ακριβές σύστημα διεύθυνσης. Ακούραστα τα φρένα του με τις τετραπίστονες δαγκάνες με δίσκους 355 χλστ. μπροστά και 335 χλστ. πίσω, ακόμα και σε έντονες πιέσεις, αν και το πεντάλ του γκαζιού έχει μια κάπως ξύλινη και σκληρή αίσθηση.
Τα 53.612 ευρώ που κοστίζει το Model Y Long Range με την κρατική επιδότηση (60.990 ευρώ η λιανική) δεν το καθιστούν την πιο οικονομική επιλογή για αγορά crossover, ενώ σε αυτά τα λεφτά υπάρχει και ένας άλλος μύθος της αυτοκίνησης, η Mustang Mach-E. Βέβαια, το πακέτο ισχύος, χώρων και οδικής συμπεριφοράς, μαζί με το trend της Tesla, θα προσεγγίσει κάποιους που δεν φοβούνται να βάλουν το χέρι βαθιά στην τσέπη. Σε κάθε περίπτωση, περισσότερα στοιχεία με μετρήσεις που βρίσκετε μόνο στο AutοΤρίτη θα δείτε αργότερα, όταν θα έχουμε στη διάθεσή μας για πλήρη δοκιμή του Model Y Long Range από την Tesla.