Τεράστια και δαπανηρή απαιτείται να είναι η αλλαγή στο μείγμα πωλήσεων των αυτοκινήτων προκειμένου να επιτευχθεί η μείωση των ρύπων έως το 2035 όπου έχει προταθεί η απαγόρευση πώλησης νέων αυτοκινήτων με κινητήρες καύσης.
Πολύ μεγάλη κουβέντα έχει ήδη ξεκινήσει μετά τη συνεδρίαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής όπου και γνωστοποίησε την πρότασή της για την προστασία του περιβάλλοντος. Εν τάχει να θυμίσουμε πως η απόφαση αναφέρει πως μέχρι το 2035 οι εκπομπές ρύπων που θα προέρχονται από τα καινούργια αυτοκίνητα που θα πωλούνται πρέπει να είναι στο μηδέν. Νωρίτερα, επιδιώκει μείωση κατά 55% των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα (CO2) έως το 2030 σε σύγκριση με τα επίπεδα του 2021, αυξάνοντας τον προηγούμενο στόχο μείωσης που είχε οριστεί στο 37,5%.
Είναι ωστόσο αυτό εφικτό να συμβεί; Και αν ναι πόσο ρεαλιστικό; Σύμφωνα με τα μέσα του εξωτερικού, που επικαλούνται εκθέσεις αναλυτών, θεωρητικά ο βραχυπρόθεσμος στόχος για το 2030 είναι εφικτός, ωστόσο απαιτείται μια βαθιά τομή στο μείγμα των πωλήσεων. Μιλώντας με αριθμούς οι αναλυτές υπογραμμίζουν πως για να συμβεί κάτι τέτοιο θα πρέπει οι εταιρείες να αυξήσουν το μείγμα των πλήρως ηλεκτρικών οχημάτων στο 55% έως το 2030. Μάλιστα οι ίδιοι αναλυτές αναφέρουν πως ο στόχος αυτός αντιπροσωπεύει αύξηση πάνω από 500 τοις εκατό από το τρέχον μερίδιο αγοράς των ηλεκτροκίνητων μοντέλων στη Δυτική Ευρώπη, που είναι περίπου στο 9 τοις εκατό.
Συνέχεια του άρθρου >>>
Η επίτευξη των στόχων μείωσης του CO2 από τον τρέχοντα μέσο όρο του στόλου των 95 γραμμαρίων ανά χιλιόμετρο θα απαιτήσει μια σεισμική στροφή προς τα πλήρως ηλεκτρικά οχήματα, λένε οι αναλυτές. Μείωση κατά 55% έως το 2030 θα σήμαινε κατά μέσο όρο περίπου 42 γρμ / χλμ. CO2, αν και κάθε αυτοκινητοβιομηχανία θα έχει τους δικούς της στόχους με βάση τα επίπεδα του 2021. «Αυτό θα είχε μεγάλη επίπτωση στην ηλεκτροκίνητη στρατηγική που ήδη υλοποιούν βασικές εταιρείες παραγωγής εξοπλισμού οχημάτων στην ΕΕ», αναφέρουν οι Tim Urquhart και Ian Fletcher του IHS Markit.
Επίσης, γύρω από τη συγκεκριμένη πρόταση γίνεται λόγος και κατά πόσο οι πολίτες των χωρών εντός ΕΕ θα μπορέσουν να αντέξουν οικονομικά μία τέτοια μετάβαση, από τη στιγμή που η οικονομική κατάσταση από χώρα σε χώρα διαφέρει, όπως και οι τιμές των αυτοκινήτων. Μάλιστα η Ελλάδα (2% πωλήσεις ηλεκτρικών το πρώτο εξάμηνο του 2021) έρχεται ως παράδειγμα κόντρα στην Νορβηγία (57% πωλήσεις EV κατά το πρώτο εξάμηνο του 2021), με πολλούς να αναρωτιούνται πως θα μπορέσει να αντέξει οικονομικά τα ακριβότερα ηλεκτρικά και να δημιουργήσει ένα ολοκληρωμένο δίκτυο φόρτισης.
Ο Πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Von der Leyen δήλωσε την Τετάρτη στις Βρυξέλλες ότι ένα ταμείο μετάβασης σε ολόκληρη την ΕΕ θα βοηθήσει τους φτωχούς με άμεσες πληρωμές και θα στηρίξει επίσης καινοτομίες που θα μπορούσαν να μειώσουν το κόστος, ενώ υπογράμμισε πως «Εάν η ζήτηση αυξηθεί και η προσφορά αυξηθεί, οι τιμές τότε θα μειωθούν».