13 ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ »
Βγαίνοντας από την άσφαλτο και περνώντας στο χώμα, εκεί τα δικίνητα Crossover έρχονται να αποδειχθούν αρκετά ικανά, εκμεταλλευόμενα και το μικρότερο βάρος τους.
Δικίνητα Crossover: Προσφέρουν τα πάντα...
27.284 Επισκέψεις στο άρθρο
Τα σύγχρονα δικίνητα Crossover διαθέτουν τεχνολογία, οικονομικούς κινητήρες, άνετους χώρους, πολυχρηστικότητα, ασφάλεια, ενώ είναι ικανά να πάνε και... εκτός.
Μπήκαν στη ζωή μας μόλις πριν λίγα χρόνια και αποτελούν την υπερυψωμένη εναλλακτική των μικρών αυτοκινήτων. Ελίσσονται με ευκολία στην πόλη και ξεπερνούν λακκούβες, πεζοδρόμια και σαμαράκια.
Έχουν τα σαμαράκια για πρωινό...
Με compact διαστάσεις (μήκος κάτω από 4,3 μέτρα) και αυξημένη απόσταση από το έδαφος τα μικρά Crossover αποτελούν την καλύτερη λύση στην καθημερινή «μάχη» με τα σαμαράκια, τις λακκούβες και τα πεζοδρόμια των πόλεων. Χαρακτηριστικό παράδειγμα εδώ το νέο Renault Captur, το οποίο με 200 χλστ. έρχεται να ανταγωνιστεί παραδοσιακούς εκπροσώπους του είδους. Αρκετά υψηλή (180 χλστ.) είναι και η απόσταση από το έδαφος του Nissan Juke, την ίδια στιγμή που η σχετικά σφιχτή ρύθμιση της ανάρτησής του φροντίζει για τη σταθερότητα σε πιο απαιτητικές διαδρομές. Στις υπόλοιπες προτάσεις της κατηγορίας, σαφώς μικρότερη είναι η απόσταση από το έδαφος των Opel Mokka και Chevrolet Trax (157 χλστ.), όπως και του Fiat 500L Trekking (150 χλστ), ωστόσο αυτή φθάνει και επαρκεί για να αντιμετωπιστούν οι κακοτράχαλοι δρόμοι των μεγαλουπόλεων και μη.
Μικρά αλλά ικανά εκτός...
Βγαίνοντας από την άσφαλτο και περνώντας στο χώμα, εκεί τα δικίνητα compact Crossover έρχονται να αποδειχθούν αρκετά ικανά, εκμεταλλευόμενα και το μικρό τους βάρος.
Το Juke έρχεται εδώ για να βοηθηθεί από την σχετικά αυξημένη απόσταση από το έδαφος, ενώ το Fiat 500L Trekking από την ύπαρξη του Συστήματος Traction+, που βελτιώνει τον έλεγχο στο χώμα, επεμβαίνοντας μέσω του ESP στην ολισθηρότητα των εμπρόσθιων τροχών.
Έχουν ποιότητα και χώρους μεγαλύτερου
Το εσωτερικό των μικρών Crossover δεν έχει να ζηλέψει σε τίποτα τα ποιοτικά και αισθητικά στάνταρ ακόμη και μεγαλύτερων μοντέλων. Στο εσωτερικό για παράδειγμα του Opel Mokka η σχεδίαση είναι πολύ μοντέρνα, ενώ και τα υλικά που έχουν χρησιμοποιηθεί (με μαλακό πλαστικό σε ένα μεγάλο τμήμα του ταμπλό) δίνουν μια αύρα από μεγαλύτερα μοντέλα. Αντίστοιχα είναι τα δεδομένα και στο Chevrolet Trax. Ακρως ξεχωριστό σχεδιαστικά είναι πάντως το εσωτερικό του Fiat 500L Trekking, το οποίο μπορεί να επενδυθεί με πολλούς και διαφορετικούς χρωματισμούς, ενώ και το Juke διακρίνεται στο αισθητικό κομμάτι του εσωτερικού του, με αρκετά μάλιστα οπτικά παιχνιδίσματα (π.χ. οι ενδείξεις του κλιματισμού εναλλάσσονται με τις ψηφιακές ενδείξεις του Συστήματος Nissan Dynamic Control).
Χώροι για περισσότερους από 4
Παρότι χαρακτηρίζονται ως «μικρά», τα compact Crossover έχουν αρκετά καλούς χώρους στο εσωτερικό τους. Χαρακτηριστικό παράδειγμα εδώ το Fiat 500L Trekking, που είναι σε θέση να μεταφέρει με άνεση έως και 5 ενήλικες επιβάτες. Αρκετά καλοί είναι οι χώροι και στο εσωτερικό των Chevrolet Trax και Opel Mokka, ενώ μόνο το Juke επαρκεί για τη μεταφορά 4 ενηλίκων λόγω των πιο «μαζεμένων» του διαστάσεων. Στο κομμάτι του πορτ-μπαγκάζ βέβαια, εδώ τα μεγέθη είναι μικρότερα από ό,τι στα μικρομεσαία Crossover, με τους όγκους να ξεκινούν από τα 251 λτ. (Juke) και να φθάνουν στα 377 λτ. του Captur.
Σε τιμές κάτω από 20.000 ευρώ
Τα μοντέλα της κατηγορίας είναι τα φθηνότερα Crossover που μπορεί να αποκτήσει κανείς σήμερα. Οι τιμές του στις περισσότερες περιπτώσεις είναι κάτω από 20.000 ευρώ, ενώ σε περιπτώσεις όπως το Nissan Juke, προσφέρονται σε τιμή μικρού αυτοκινήτου (13.590 ευρώ για το 1,6 βενζίνης, 16.480 ευρώ για το 1,5 diesel).
Σε τιμές κάτω από 19.000 ευρώ έρχεται το Fiat 500L Trekking κοστίζοντας 18.200 ευρώ για το 0,9 TwinAir (βενζίνη) και 18.940 ευρώ για το diesel (1,3 MTJ). Κάτω από τα 20.000 ευρώ κοστίζει και το Chevrolet Trax 1,6 βενζίνης (19.470 ευρώ).
Με μικρούς turbo για έξτρα οικονομία
Αν μη τι άλλο η κατηγορία των μικρών Crossover βασίζεται πάνω στη νεότερη τεχνολογία των μικρών σε κυβισμό turbo κινητήρων, ώστε να συνδυάσει την απόδοση με την οικονομία. Έτσι, το νέο Renault Captur θα συνδυαστεί με τον 3κύλινδρο turbo των μόλις 898 κ.εκ. και 90 ίππων μειώνοντας την κατανάλωση στα 4,9 λτ./100 χλμ., αλλά και με τον 1,5 dCi των 90 ίππων με κατανάλωση μόλις 3,6 λτ./100 χλμ. Αντίστοιχα μικρούς κυβισμού κινητήρες έχει στη γκάμα του και το Fiat 500L Trekking, με το νέο 0,9 TwinAir των 105 ίππων και κατανάλωση 5,1 λτ./100 χλμ. ή τον 1,3 diesel των 85 ίππων με κατανάλωση μόνο 4,3 λτ. Το Opel Mokka από την πλευρά του έρχεται με τον 1,4 Turbo των 140 ίππων (το Νοέμβριο δικίνητο, προς το παρόν μόνο 4Χ4) και στη diesel έκδοση (1,7 CDTI) «καίει» μόνο 4,5 λτ./100 χλμ., ενώ αντίστοιχα είναι τα δεδομένα και στο Chevrolet Trax. Τέλος, στο Nissan Juke ξεχωρίζει ο 1,5 dCi των 110 ίππων με κατανάλωση 5,1 λτ./100 χλμ.
Μικρομεσαία/Μεσαία Crossover
Με μήκος από 4,3 μέτρα και πάνω, τα μικρομεσαία και
μεσαία Crossover προσφέρουν καλύτερους χώρους και
περισσότερη άνεση, όντας σε θέση να παίξουν και το ρόλο του οικογενειακού μοντέλου της οικογένειας.
Με on/off χαρακτήρα
Τα crossover είναι σχεδιασμένα κυρίως για την άσφαλτο και για αυτό, οδηγικά, είναι πολύ κοντά στα σύγχρονα μικρομεσαία. Έτσι, παρουσιάζουν αυξημένα περιθώρια πρόσφυσης στις στροφές και είναι εξαιρετικά σταθερά και με ομαλές αντιδράσεις, ανεξαρτήτως διαδρομής. Ωστόσο, η αυξημένη απόστασή τους από το έδαφος, δίνει τη δυνατότητα για αυξημένες διαδρομές στις αναρτήσεις, που είναι σε θέση να τα βγάζουν πέρα με τις λακκούβες και τα σαμαράκια.
Πάνε και εκτός δρόμου
Τα crossover μπορεί να μοιάζουν με SUV, αλλά δεν τα υποκαθιστούν. Μια αυξημένη απόσταση από το έδαφος επιτρέπει τη βόλτα σε βατό χωματόδρομο κι αυτό με προσοχή. Η τετρακίνηση και, ακόμα περισσότερο, τα μπλοκέ διαφορικά παραμένουν αναντικατάστατα. Οι γωνίες αναρρίχησης ωστόσο (γωνία προσέγγισης, ράμπας και φυγής) είναι παρόμοιες με αυτές των τετρακίνητων μοντέλων. Μεμονωμένα, το Dacia Duster, το Ford Kuga και το VW Tiguan έχουν από τις υψηλότερες αποστάσεις από το έδαφος (205 για το πρώτο και 200 χλστ. για τα άλλα δύο), ενώ αρκετή είναι η απόσταση από το έδαφος και του Toyota RAV4 (187 χλστ.).
Κινητήρες για οικονομία
Το βασικό πλεονέκτημα των Crossover είναι η οικονομία στην κατανάλωση μιας και είναι απαλλαγμένα από το βάρος και τα επιπλέον κινούμενα μέρη της τετρακίνησης. Μεγάλο ρόλο παίζουν και οι νέοι κινητήρες βενζίνης και diesel χαμηλού κυβισμού, που συνδυάζονται με όλα τα σύγχρονα συστήματα μείωσης της κατανάλωσης και των εκπομπών ρύπων (π.χ. start/stop, άμεσος ψεκασμός κ.λπ.). Έτσι, στον τομέα των diesel οι καταναλώσεις ξεκινούν μόλις από τα 4,5 λτ./100 χλμ. (Nissan Qashqai 1,6 dCi) και 4,6 λτ./100 χλμ. (Skoda Yeti 1,6 TDI), ενώ πολύ χαμηλή είναι και η κατανάλωση του Toyota RAV4 2,0 D-4D (4,9 λτ./100 χλμ.). Στους βενζινοκινητήρες, η μέση κατανάλωση ξεκινά από τα 5,9 λτ./100 χλμ. και δεν ξεπερνά τα 6,8 λτ./100 χλμ. Στις εκπομπές CO2 τέλος, απαλλαγή από τέλη κυκλοφορίας δεν έχει κανένα μοντέλο, τα περισσότερα όμως μπαίνουν ελεύθερα στο δακτύλιο με τις εκπομπές ρύπων να πέφτουν κάτω από τα 140 γρ./χλμ.
Γεροδεμένα για να αντέχουν
Με δεδομένο τον πολιτισμένο χαρακτήρα τους, το ποιοτικό και γεροδεμένο εσωτερικό είναι ένα από τα ζητούμενα στα crossover. Tα αφρώδη πλαστικά χαρακτηρίζουν τα πιο ποιοτικά μοντέλα της κατηγορίας, ενώ μεγάλη προσοχή δίνεται και στη συναρμογή, αφού κανείς δε θέλει, όταν οι τροχοί σκαρφαλώνουν στα πιο δύσκολα σημεία, να ακούει τριγμούς στην καμπίνα. Στην ευχάριστη εικόνα του σαλονιού συμβάλλει φυσικά και η σχεδίαση του ταμπλό. Μεταξύ των προσφερόμενων προτάσεων, ξεχωρίζει από πλευράς σχεδίασης ο θάλαμος των επιβατών στο Ford Kuga ο οποίος είναι από τους πλέον μοντέρνους στην κατηγορία. Επίσης, το εσωτερικό διακρίνεται για το πολύ καλό φινίρισμα και τη συναρμογή. Σε αυτό το κομμάτι βέβαια, το Toyota RAV4 έρχεται για να ακολουθήσει τη μεγάλη παράδοση της μάρκας σε αξιοπιστίας και αντοχή στο χρόνο, ενώ και η σχεδίαση του εσωτερικού είναι από τις πλέον μοντέρνες.
Χωράνε τα πάντα
Βοηθούμενα από τις εξωτερικές τους διαστάσεις, τα μικρομεσαία και μεσαία Crossover είναι σε θέση να φιλοξενήσουν έως και 5 ενήλικους επιβάτες στο εσωτερικό τους προσφέροντας κατά περίπτωση, πολύ καλή άνεση. Εδώ, τον πρώτο λόγο έχουν τα μοντέλα με μεγάλο μήκος και ανάλογο μεταξόνιο, όπως το Toyota RAV4. Το Nissan Qashqai και το Dacia Duster προσφέρουν κι αυτά άνετους χώρους, ενώ το Skoda Yeti με τα ανεξάρτητα καθίσματα, μεγιστοποιεί την πρακτικότητα. Στο κομμάτι του χώρου αποσκευών, τα διαθέσιμα λίτρα χωρούν στις περισσότερες περιπτώσεις τις μεταφορικές ανάγκες της οικογένειας, με το Toyota RAV4 να διαθέτει το πιο μεγάλο πορτ-μπαγκάζ 547 λτ. και το Dacia Duster 4Χ2 να ακολουθεί με 475 λτ.
Με άξονα το Value for Money
Από πλευράς τιμής, τα μικρομεσαία και μεσαία Crossover δεν ξεφεύγουν σε σχέση με το όσο κοστίζουν τα μικρομεσαία μοντέλα και κατά περίπτωση μπορούν να προσφέρουν ένα πολύ καλό Value for Money. Στο κομμάτι των diesel, το Dacia Duster 1,5 dCi των 105 ίππων κοστίζει μόνο από 16.590 ευρώ, με καλό εξοπλισμό. Σημειώστε τέλος ότι ο εξοπλισμός είναι σε όλες τις περιπτώσεις υπέρ-πλήρης, με τους στάνταρ αερόσακους να φθάνουν τους 7 (Ford Kuga, Toyota RAV4).