- Εκτός από τους κλασικούς κινητήρες σε σειρά και τους V, υπάρχουν και οι flat, ή αλλιώς επίπεδοι
- Πολλοί λένε τους flat κινητήρες boxer, αλλά δεν είναι πάντα σωστό
- Οι flat βασίζονται στην αρχή λειτουργίας των V κινητήρων, που ουσιαστικά έχουν τα πιστόνια… ξάπλα
- Οι boxer ανήκουν στην οικογένεια των επίπεδων αλλά έχουν μια βασική διαφορά στην κίνηση των πιστονιών
Εκτός από τους κλασικούς κινητήρες σε σειρά και τους V, υπάρχουν και οι flat, ή αλλιώς επίπεδοι
Στο παρελθόν έχουμε αναφερθεί στους τύπους κινητήρων και στο πώς λειτουργούν. Εκτός όμως από τους κλασικούς σε σειρά κινητήρες, που βρίσκουμε στα περισσότερα συμβατικά οχήματα σήμερα, ή τους V κινητήρες, που ήταν οι αγαπημένοι κινητήρες των Αμερικανών για δεκαετίες και φοριούνται κυρίως σε μεγάλου κυβισμού οχήματα υπάρχουν και οι επίπεδοι, ή αλλιώς flat κινητήρες, αλλά και πιο… ειδικές κατασκευές, όπως οι περιστοφικοί wankel, της Mazda.
Πολλοί λένε τους flat κινητήρες boxer, αλλά δεν είναι πάντα σωστό
Στην περίπτωση των flat κινητήρων, δεν είναι λίγοι αυτοί που αναφέρονται σε αυτούς ως boxer, κάτι που δεν είναι πάντα σωστό! Με βασικούς πρέσβεις στην αυτοκινητοβιομηχανία τις Porsche και Subaru, είναι λογικό να γίνεται η παραπάνω… παρανόηση, μιας και οι κινητήρες τους είναι boxer. Όμως που διαφέρουν οι «απλοί» flat από τους boxer κινητήρες;
Οι flat βασίζονται στην αρχή λειτουργίας των V κινητήρων, που ουσιαστικά έχουν τα πιστόνια… ξάπλα
Η ειδοποιός διαφορά βρίσκεται στην κίνηση των πιστονιών και στα κομβία του στροφάλου. Για να θεωρηθεί ένας κινητήρας επίπεδος, πρέπει τα πιστόνια να έχουν περιεχόμενη γωνία 180 μοιρών. Εφόσον η αρχή λειτουργίας είναι όμοια με των κινητήρων σε διάταξη V και τα ζεύγη των αντικριστών πιστονιών εδράζονται στο ίδιο κομβίο του στροφάλου, τότε πρόκειται για έναν flat κινητήρα. Μάλιστα σε αυτή την περίπτωση, τα αντικριστά πιστόνια κινούνται παράλληλα, δηλαδή έχουν πάντα την ίδια κατεύθυνση. Τέτοιους κινητήρες έχει χρησιμοποιήσει η Ferrari σε κάποια μοντέλα της.
Οι boxer ανήκουν στην οικογένεια των επίπεδων αλλά έχουν μια βασική διαφορά στην κίνηση των πιστονιών
Οι boxer κινητήρες πάλι, διαφέρουν από τους «απλούς» επίπεδους, καθώς η μπιέλα κάθε πιστονιού, εδράζεται σε διαφορετικό κομβίο στον στρόφαλο. Μάλιστα, η κίνηση των αντικριστών πιστονιών είναι απολύτως αντίθετη, με αποτέλεσμα να έχει πολύ πιο ισορροπημένη λειτουργία. Εκτός από την Porsche και τη Subaru, που συνεχίζουν έως και σήμερα να στηρίζουν τη γκάμα τους σε αυτούς τους κινητήρες, boxer κινητήρες χρησιμοποίησαν μεταξύ άλλων η VW στον θρυλικό σκαραβαίο, η Alfa Romeo στις Alfasud και Alfa 33, αλλά και η Citroen στο 2CV. Έτσι λοιπόν καταλαβαίνουμε πως οι boxer, είναι τύπος επίπεδου κινητήρα, αλλά δεν είναι όλοι οι επίπεδοι κινητήρες και boxer.
Δείτε παρακάτω σε βίντεο που διαφέρουν: