Τεράστια αυτονομία το 5008, ελάχιστο κόστος κίνησης και top επιδόσεις το Enyaq με ένα αλλά στην εθνική,
Ξεχωριστό ηλεκτρικό μοτέρ για τους πίσω τροχούς το RAV4
Ηi-tech το Enyaq, 7θέσιο το 5008, τετρακίνητο το RAV4
Στα ίδια λεφτά Enyaq και RAV4, ακριβότερο το 5008
Εσείς τι λέτε; Κλασικό diesel ή ηλεκτρικό; Μήπως αυτοφορτιζόμενο υβριδικό βενζίνης; Ποια τεχνολογία εξασφαλίζει οικονομία σήμερα, αλλά και στο μέλλον;
Μεγάλα οικογενειακά SUV στα 4,6 μέτρα που υπόσχονται μεγάλους χώρους, αλλά μικρό κόστος μετακίνησης. Το Peugeot 5008, με το πιο εντυπωσιακό design και την 7θέσια διαμόρφωση της καμπίνας, ακολουθεί την κλασική λύση του diesel. Επιλέξαμε μάλιστα την αυτόματη έκδοση με το EAT8 αυτόματο κιβώτιο, που στη βασική έκδοση Active Plus κοστίζει 40.600 ευρώ (από 37.600 το χειροκίνητο). Το αμιγώς ηλεκτρικό Skoda Enyaq από την άλλη έχει σαφώς πιο hi-tech «αέρα» μιας και φέρνει το αύριο στο σήμερα. Ξεχωρίζει για την πολύ καλή τιμή του, με τη μεσαία έκδοση των 180 ίππων να κοστίζει από 36.216 ευρώ (με το όφελος της κρατικής επιδότησης). Σε παραπλήσια τιμή, από 36.400 ευρώ, υπάρχει και η επιλογή του καθόλα εντυπωσιακού Toyota RAV4 με 222 άλογα, τετρακίνηση και αυτοφορτιζόμενη υβριδική τεχνολογία. Πάμε λοιπόν να δούμε ποιο τελικά αποτελεί την καλύτερη αγορά σήμερα.
Σαφείς premium νύξεις από το 5008 και όχι μόνο σε υλικά αλλά και σε φινίρισμα. Η κεντρική οθόνη αφής των 10 ιντσών είναι στάνταρ, ενώ προσφέρεται και ψηφιακός πίνακας οργάνων.
Χωρίς υπερβολή 5008 και Εnyaq, κινούνται στα επίπεδα του premium (μπράβο Skoda) με μαλακά ποιοτικά υλικά, στιβαρή συναρμογή και αψεγάδιαστο φινίρισμα. Έχουν και το πιο εντυπωσιακό design, ειδικά το 5008 με την οδηγοκεντρική κονσόλα και το μικρό σε διάμετρο τιμόνι. Κανένα ουσιαστικό παράπονο δεν υπάρχει και από την ποιότητα κατασκευής και τη συναρμογή του RAV4, το οποίο όμως δείχνει το λιγότερο εντυπωσιακό. Ως στάνταρ έχει και τη μικρότερη οθόνη ( 8 ιντσών), αλλά χρειάζεται το λιγότερο χρόνο εξοικείωσης. Η τεράστια 13άρα στάνταρ οθόνη του Enyaq θέλει περισσότερη εξοικείωση, αλλά κερδίζει τις εντυπώσεις μαζί με τον ψηφιακό πίνακα οργάνων. Το 5008 έχει σαφώς το πιο φουτουριστικό design και πολύ όμορφους διακόπτες τύπου πιάνο στην κεντρική κονσόλα.
Εντυπωσιακό σε ποιότητα, φινίρισμα, αλλά και συνολική εικόνα το ευρύχωρο και πρακτικό εσωτερικό του Skoda Enyaq. Η τεράστια οθόνη των 13 ιντσών είναι στάνταρ, όπως και ο ψηφιακός πίνακας οργάνων.
Όσον αφορά τώρα τους χώρους, μην προβληματιστείτε δευτερόλεπτο. ¶φθονοι για 5 ενήλικους, προσφέρουν και τα 3. Το 5008 όμως έχει το φαρδύτερο πίσω κάθισμα και 2 έξτρα καθισματάκια στο χώρο αποσκευών, η χρήση των οποίων όμως μειώνει τον όγκο του τελευταίου από τα 780 (!!!) στα 210 λτ.. που και πάλι καλά είναι για 7θέσιο. Το Skoda Enyaq με τα 585 λτ. για αποσκευές προσφέρει το μεγαλύτερο χώρο για τα γόνατα, ενώ το επίπεδο πάτωμα θα διευκολύνει το μεσαίο τρίτο πίσω επιβάτη. Το RAV4 διαθέτει επίσης άπλετους χώρους, με το πίσω κάθισμα να φιλοξενεί με περισσότερη άνεση υψηλούς επιβάτες. Ο χώρος αποσκευών είναι στα 580 λτ..
To diesel Peugeot 5008 είναι το ιδανικότερο για ταξίδι. Χαμηλή κατανάλωση και μεγάλη αυτονομία, χωρίς άγχος φόρτισης.
Καθένα από τα 3 μοντέλα της δοκιμής αντιπροσωπεύει και μια μορφή κίνησης. To αμιγώς ηλεκτρικό Enyaq είναι το μόνο με τον κινητήρα τοποθετημένο πίσω. Με 180 ίππους και αυτόματο κιβώτιο μιας σχέσης επιταχύνει ζωηρά µέχρι και την περιορισμένη τελική ταχύτητα των 160 χλµ./ώρα, παρουσιάζοντας και αναμενόμενα -για ηλεκτρικό- εξαιρετικές ρεπρίζ.
Eντός πόλης το Enyaq μπορεί να διανύσει πάνω από 400 χλμ. με μία φόρτιση. Στο ταξίδι όμως η αυτονομία πέφτει αισθητά, ενώ ανεβαίνει το κόστος φόρτισης στους ταχυφορτιστές.
Μη φανταστείτε βέβαια, ότι υστερεί ιδιαίτερα το RAV4 στον τομέα, αφού το υβριδικό του σύνολο με τα 222 άλογα δεν είναι παραπάνω από 0,7 δλ. πιο αργό. Βέβαια όταν πατάς τέρμα το γκάζι, το eCVT κιβώτιο, που λειτουργεί σαν συνεχώς μεταβαλλόμενης σχέσης παράγει χαρακτηριστικό «βουητό», που γίνεται αισθητό. Το 5008 με τα 130 άλογα δεν μπορεί να ακολουθήσει σε επιδόσεις από στάση, αλλά το εξαιρετικό, 8τάχυτο αυτόματο κιβώτιο συμβάλει στις αξιοπρεπείς ρεπρίζ και τα ασφαλή προσπεράσματα, άρα καλύπτει κάθε οικογενειακή ανάγκη.
Μάλιστα, η απάντηση από το 5008 έρχεται στη συγκρατημένη diesel κατανάλωση. Με 7,0 λτ./100 χλμ. αυτό μεταφράζεται σε περίπου 10 ευρώ ανά 100 χλμ. (μέση τιμή diesel 1,479 ευρώ/λτ.). Η αυτονομία του ηλεκτρικού Enyaq μέσα στην πόλη ξεπερνά τα 400 χλμ. με μία φόρτιση (σ.σ. έχει ελεύθερη πρόσβαση στο δακτύλιο), το οποίο σημαίνει πως έχει κοντά στο ¼ το κόστος καυσίμου: Μια φόρτιση σε οικιακή πρίζα (τελική τιμή kwh 0,17 ευρώ) κοστίζει περίπου 9,8 ευρώ (ή 3 ¤/100 χλμ. περίπου). Βέβαια για να είμαστε δίκαιοι το RAV4 είναι πολύ οικονομικό, ειδικά αν αναλογιστούμε το μέγεθός του και την τετρακίνηση, χάρη στην ικανότητα του υβριδικού συστήματος να κάνει καλή ανάκτηση ενέργειας και να κινείται (για μικρές αποστάσεις, στις εκκινήσεις ή στο άφημα του γκαζιού) αμιγώς ηλεκτρικά. Με μέση κατανάλωση στα 7,3 λτ./100 χλμ. το κόστος μετακίνησης του RAV4 είναι στα 12,3 ευρώ/ 100 χλμ. (μέση τιμή αμόλυβδης 1,735 ευρώ/λτ.).
Στην πόλη το RAV4 είναι ακόμα πιο οικονομικό. Το σκηνικό για το Enyaq αλλάζει στο ταξίδι μιας και το τσέχικο μοντέλο θα δει την αυτονομία του να μειώνεται στο μισό και καθώς το κόστος φόρτισης σε ταχυφορτιστές είναι ακόμα υψηλό, χάνει το πλεονέκτημά του. Εν αντιθέσει με τα 5008 και RAV4 σε ένα μεγάλο ταξίδι θα αποδειχτoύν πιο οικονομικά και χωρίς το άγχος της φόρτισης/αυτονομίας.
Διπλό χαρακτήρα δείχνει το 5008: από cool ταξιδιώτης μεγάλων αποστάσεων μπορεί να μεταλλαχθεί και σε μια πιο ευχάριστη για τον οδηγό, σπορτίφ προσωπικότητα.
Με κύκλο στροφής μόλις στα 9,3 μ., το Skoda Enyaq (που είναι πισωκίνητο κάτι που επιτρέπει τους εμπρός τροχούς να στρίβουν σε μεγαλύτερη γωνία) είναι εξαιρετικά ευέλικτο στην καθημερινότητα εντός πόλης. Σε συνδυασμό μάλιστα με την αρέσκειά του να κινείται σε αστικό περιβάλλον λόγω της ανάκτησης ενέργειας στα σταμάτα-ξεκίνα θα λέγαμε πως η πόλη του ταιριάζει απόλυτα. Τώρα SUV με 186 χλστ. από το έδαφος και πόλη; Αυτό είναι άλλη κουβέντα. Σε κάθε περίπτωση, η απουσία θορύβου από τον κινητήρα και η πολύ απορροφητική ανάρτηση (ανεξάρτητη με πολλαπλούς συνδέσμους πίσω), εξασφαλίζουν υψηλά επίπεδα άνεσης -παρά τους τροχούς των 20 ιντσών- στοιχείο που θα κάνει την καθημερινότητα πολύ πιο ευχάριστη. Όχι πως υστερεί στον αυτοκινητόδρομο, εκεί όπου η σταθερότητα είναι συγκλονιστική σε συνδυασµό πάντα µε πολύ αποτελεσματικά και δυνατά φρένα. Στις στροφές έχει συγκρατημένη κλίση και χαρακτηριστική ουδετερότητα, ωστόσο σε πιο κλειστά κομμάτια το βάρος, που πλησιάζει τους 2 τόνους, θα γίνει αντιληπτό λόγω αδράνειας.
H ευελιξία του στην καθημερινότητα, με κύκλο στροφής (9,3 μ.) και η εξαιρετικά ήσυχη καμπίνα, καθιστούν το Enyaq ένα άκρως φιλικό προς τον χρήστη αυτοκίνητο.
Αντίστοιχα και το Toyota RAV4 στον ανοιχτό δρόμο είναι πειστικότατο, προσφέροντας εξαιρετική ποιότητα κύλισης και στιβαρό πάτημα, διατηρώντας απομονωμένη την καμπίνα από εξωτερικούς θορύβους. Όσο βέβαια δεν πατάς το γκάζι περισσότερο από το μισό της διαδρομής του, αφού σε αντίθετη περίπτωση το χαρακτηριστικό βουητό των υβριδικών Toyota θα εισβάλει στην καμπίνα. Σε μια επαρχιακή διαδρομή και παρά την αισθητή κλίση θα επιτρέψει στον οδηγό να ανεβάσει ρυθμούς (ειδικά με τη sport λειτουργία), μιας και η τετρακίνηση μαζί με την ανεξάρτητη πίσω ανάρτηση (με διπλά ψαλίδια) προσφέρουν top πρόσφυση. Αυτό θα φανεί περισσότερο στη βροχή, στο χιόνι, ακόμη και στο χώμα, όπου το RAV4 δεν έχει αντίπαλο. Τα 190 χλστ. από το έδαφος και η τετρακίνηση, θα κάνουν τις (λογικές) εκτός δρόμου εξορμήσεις παιχνιδάκι. Θετικό και το σύστημα διεύθυνσης, από το οποίο όμως λείπει η πληροφόρηση και η αίσθηση, ενώ από τα φρένα ουσιαστικό παράπονο δεν υπάρχει. Θα τα θέλαμε όμως πιο αποτελεσματικά.
Αν ο οδηγός αποφασίσει να αφήσει λίγο στην άκρη το υψηλό επίπεδο άνεσης και το χαλαρό ταξίδι του Peugeot 5008 για να διεκδικήσει κάτι λιγότερο οικογενειακό σε μια διαδρομή, δε θα απογοητευτεί. Με το μπουτόν Sport να σφίγγει το τιμόνι και να δίνει μια «ιδέα» πιο άγριο ήχο στο μοτέρ, το 5008 παρά τα 236 χλστ. από το έδαφος είναι ακλόνητο στην τροχιά του, δεν αφήνει τις κλίσεις να εξελιχτούν υπερβολικά και στρίβει με αυτοπεποίθηση μέχρι τη φυσιολογική εμφάνιση της υποστροφής. Εντάξει, ο όγκος δεν κρύβεται απόλυτα, ωστόσο η προσπάθεια είναι αξιόλογη. Πολύ καλή η αίσθηση από τα φρένα, τα οποία όμως θα θέλαμε πιο αποτελεσματικά (100-0 σε 39,0 μ.), καλό στις εντολές το τιμόνι με την παράταιρα όμως μικρή διάμετρο (δεν έχουμε να κάνουμε π.χ. με ένα 208 εδώ) και καλή η στήριξη στο σώμα από τα καθίσματα. Το 5008 έχει και εξελιγμένο σύστημα ελέγχου πρόσφυσης με προγράμματα λειτουργίας για άμμο, χιόνι, λάσπη κτλ. και το οποίο στα σαθρά εδάφη κάνει το κάτι παραπάνω σε σχέση με ένα από δικίνητο όχημα.
O fun to drive οδηγός δε θα ενθουσιαστεί με κάποιο από τα 3 μοντέλα, ωστόσο θα μπορέσει να ξεχωρίσει την πιο οδηγοκεντρική προσέγγιση του Peugeot 5008.
O Value for Money τύπος θα ξεχωρίσει την περίπτωση του υβριδικού τετρακίνητου Toyota RAV4, το οποίο προσφέρει σε λογική τιμή χαμηλή κατανάλωση, τετρακίνηση, αλλά και 6 χρόνια εγγύηση.
Ο high-tech τύπος ικανοποιήσει απόλυτα τα θέλω του, τόσο με το ηλεκτρικό Skoda Enyaq, όσο και το αυτοφορτιζόμενο υβριδικό Toyota RAV4. Ακόμα και το πιο συμβατικό Peugeot 5008 όμως διαθέτει πλήρη σουίτα ηλεκτρονικών συστημάτων.