- Καλοριφέρ το χειμώνα, κλιματισμό το καλοκαίρι
- Οι γρίλιες της μάσκας εκτός από αέρα στο ψυγείο φέρνουν και αέρα στην καμπίνα
- Το καλοριφέρ ζεσταίνει τον αέρα από τα «νερά» του κινητήρα
- Η αντλία θερμότητας στα ηλεκτρικά «τραβάει» ζέστη από εξαρτήματα του αυτοκινήτου χωρίς να «τρώει» ρεύμα
Καλοριφέρ το χειμώνα, κλιματισμό το καλοκαίρι
Σε κάθε εποχή του χρόνου, ο κλιματισμός είναι must συνήθεια. Στα σύγχρονα αυτοκίνητα, αναλόγως και του εξοπλισμού, με τον αυτόματο κλιματισμό φτάνεις στη επιλεγμένη θερμοκρασία πιο γρήγορα. Από την άλλη πλευρά, ο μηχανικός κλιματισμός πρέπει να λειτουργεί, συνέχεια, με τον οδηγό να τον ρυθμίζει ανά τακτά χρονικά διαστήματα.
Κοινό χαρακτηριστικό σε όλα τα αυτοκίνητα, όμως, ανεξαρτήτως εξοπλισμού, είναι πως έχουν συνεχή ροή αέρα, ακόμη και με κλειστά παράθυρα, για να κρατούν την ατμόσφαιρα καθαρή και ευχάριστη. Το ερώτημα είναι πώς μπαίνει αυτός ο αέρας στην καμπίνα και πώς ανανεώνεται; Πώς λειτουργεί το καλοριφέρ το χειμώνα και πώς το air-condition για τον κρύο αέρα που θέλεις το καλοκαίρι;
Οι γρίλιες της μάσκας εκτός από αέρα στο ψυγείο φέρνουν και αέρα στην καμπίνα
Στη μάσκα κάθε αυτοκινήτου έχουν τοποθετηθεί αεραγωγοί. Όταν το όχημα κινείται, οι είσοδοι των αεραγωγών είναι σε περιοχές υψηλής πίεσης ώστε να εισέρχεται αέρας στο εσωτερικό τους. Αεραγωγοί υπάρχουν και στο πάνω μέρος του καπό. Για τους αντίστροφους λόγους, στο πίσω μέρος ενός οχήματος, υπάρχουν αεραγωγοί με φορά προς τα έξω, οι οποίοι διώχνουν τον αέρα στο εξωτερικό περιβάλλον και εξασφαλίζουν μία συνεχή, κυκλική ροή.
Στο εσωτερικό του αυτοκινήτου, τώρα, ο αέρας «πέφτει» στους εμπρός ή ακόμη και στους πίσω (σε ακριβότερα μοντέλα) επιβάτες. Ρυθμίζοντας τις περσίδες, καθορίζεις ποια κατεύθυνση θα έχει, ενώ υπάρχει η δυνατότητα να κλείσεις εντελώς τις περσίδες και να μη διοχετεύεται καθόλου αέρας στην καμπίνα.
H αντλία θερμότητας «μαζεύει» τη θερμότητα που παράγεται από τα εξαρτήματα του αυτοκινήτου, την οποία και αξιοποιεί για να ζεστάνει το ψυκτικό υγρό, σε υψηλή πίεση, μέσα σε έναν εξατμιστήρα.
Το καλοριφέρ ζεσταίνει τον αέρα από τα «νερά» του κινητήρα
Σε ένα υδρόψυκτο αυτοκίνητο υπάρχει θερμαντήρας, στο εσωτερικό του οποίου υπάρχει ένα μικρό ψυγείο. Αυτό το ψυγείο παίρνει ζεστό νερό από τον κινητήρα Πώς; Το ψυγείο και ο κινητήρας συνδέονται με έναν σωλήνα, ο οποίος θερμαίνει το νερό. Διότι κάθε μοτέρ εσωτερικής καύσης παράγει πλεονάζουσα θερμότητα, η οποία αξιοποιείται. Επιπλέον, υπάρχει ένας ηλεκτρικός ανεμιστήρας ο οποίος ενεργοποιείται για να στείλει έξτρα όταν, για παράδειγμα, το αυτοκίνητο είναι σταματημένο.
Η θερμοκρασία στην οποία θερμαίνεται ο αέρας ελέγχεται είτε από μία βαλβίδα νερού (σε παλαιότερης τεχνολογίας μοντέλα) είτε από ένα σύστημα ανάμειξης αέρα. Αναλόγως της θερμοκρασίας που έχεις επιλέξει, το σύστημα αφήνει να περάσει η αντίστοιχη ποσότητα ζεστού ή κρύου αέρα, ο οποίος και αναμειγνύεται. Με τον αυτόματο κλιματισμό (clima) ο οδηγός επιλέγει την επιθυμητή θερμοκρασία στην καμπίνα, ώστε μέσω αισθητήρων διατηρείται αυτή η θερμοκρασία σταθερή. Σε ένα σύστημα κλιματισμού ενδέχεται να υπάρχουν επιπλέον πτερύγια για να επιτρέπεται η χωριστή παροχή κρύου αέρα στους αεραγωγούς προσώπου, ακόμη και όταν το υπόλοιπο σύστημα παρέχει ζεστό αέρα.
Η αντλία θερμότητας στα ηλεκτρικά «τραβάει» ζέστη από εξαρτήματα του αυτοκινήτου χωρίς να «τρώει» ρεύμα
Από εκεί και πέρα, στη νέα εποχής της αυτοκίνησης με τα αμιγώς ηλεκτρικά μοντέλα έχουν λανσαριστεί νέες τεχνολογίες, όπως για παράδειγμα οι αντλίες θερμότητες. Ένα gadget που ειδικά το χειμώνα είναι απαραίτητο για την μέγιστη δυνατή αυτονομία. Εξηγούμεθα.
Σε ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο, η μπαταρία είναι... απάντηση σε όλα. Αυτό δεν είναι τόσο βιώσιμο, ειδικά σε χαμηλές θερμοκρασίες όταν οι απαιτήσεις είναι μεγαλύτερες. Η μπαταρία δεν επαρκεί για να δώσει (πολλά) χλμ. κίνησης και ταυτόχρονα να δημιουργεί βέλτιστες εσωτερικές συνθήκες. Τότε μπαίνει στο παιχνίδι η αντλία θερμότητας. Αυτή αντλεί τη θερμότητα που παράγεται από τα εξαρτήματα του αυτοκινήτου, την οποία και αξιοποιεί για να ζεστάνει το ψυκτικό υγρό, σε υψηλή πίεση, μέσα σε έναν εξατμιστήρα. Ο αέρας που προκύπτει περνά μέσα από έναν συμπιεστή και καταλήγει στο συμπυκνωτή όπου μετατρέπεται ξανά σε υγρό. Αυτή η διαδικασία παράγει επιπλέον θερμότητα που ανακτάται από την αντλία και χρησιμοποιείται για τη θέρμανση της καμπίνας.