Και ενώ όλοι μιλάνε για πράσινα αυτοκίνητα και άλλα τέτοια, κανείς δεν σκέφτεται να ελέγξει τα εκατοντάδες οχήματα που κυκλοφορούν και μοιράζουν σκέτο «θάνατο» από τις εξατμίσεις τους!
Απαγορεύσεις καινούργιων ενώ στους δρόμους βλέπουμε καθημερινά… λαδιέρες
Τα τελευταία χρόνια ακούμε συνέχεια για απαγορεύσεις, για μείωση των ρύπων, για διόδια στο κέντρο των πόλεων και άλλα πολλά. Βασικό επιχείρημα σε όλο αυτό, η προστασία του περιβάλλοντος και της υγείας μας. Σωστά όλα αυτά. Υπάρχει, όμως, ένα μεγάλο «ΑΛΛΑ» σε όλα αυτά.
Η Ευρωπαϊκή Ένωση είναι έτοιμη να επιβάλλει ακόμα χαμηλότερα όρια ρύπων στις εταιρείες με το Euro7, που για πολλούς θα αποτελέσει την οριστική ταφόπλακα του diesel και σε μεγάλο βαθμό και της βενζίνης. Και σαν να μην έφτανε αυτό, όλο και περισσότερες πόλεις στην Ευρώπη επιβάλλουν περιορισμούς. Αλλες απαγορεύουν στο κέντρο τους τα αυτοκίνητα παλαιότερης αντιρρυπαντικής τεχνολογίας και επιτρέπουν μόνο τα Euro6, ενώ σε άλλες πρέπει να πληρώσεις διόδια για να μπεις στο κέντρο. Παράλληλα, πληθαίνουν οι φήμες για απαγόρευση κυκλοφορίας στα παλαιότερης τεχνολογίας αυτοκίνητα, εντός των επόμενων ετών και ουσιαστικά επιβολής της ηλεκτροκίνησης.
Στη χώρα μας τώρα όλα αυτά έχουν μπλεχτεί ακόμα περισσότερο. Από την μια η Πολιτεία δηλώνει πως πρέπει να στραφούμε στην ηλεκτροκίνηση, ακολουθώντας τις ευρωπαϊκές οδηγίες. Από την άλλη το δίκτυο και οι υποδομές φόρτισης παραμένουν σχεδόν ανύπαρκτες σε πολλές περιοχές.
Επιπρόσθετα, έχουμε τα πανάκριβα καύσιμα, τα πανάκριβα τέλη κυκλοφορίας (και έξτρα φόρο πολυτελείας σε πολλές περιπτώσεις) στα παλαιότερα αυτοκίνητα, ενώ για αγορά καινούργιου οι διευκολύνσεις περιορίζονται στην επιδότηση μόνο για αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα. Ούτε μείωση στο τέλος ταξινόμησης και το ΦΠΑ, ακόμα και αν αγοράζεις υβριδικό που εντός πόλης δεν «καίει τίποτα».
Έτσι λοιπόν, τα κίνητρα για ανανέωση του στόλου, που είναι ο γηραιότερος στην Ευρώπη με μέσο όρο ηλικίας τα 17 έτη, είναι ανύπαρκτα. Αποτέλεσμα, οι περισσότεροι οδηγοί παραμένουν με το «σαραβαλάκι» 20-30 ετών. Και όχι μόνο αυτό, μιας και καθημερινά βλέπουμε στους δρόμους παλιά οχήματα, που βγάζουν από τις εξατμίσεις πραγματικά ντουμάνια και αυτό είναι ίσως το σημαντικότερο όλων.
Είτε αυτοκίνητα, είτε μηχανάκια, είτε κάτι περίεργα τρίκυκλα που αγνοούν την ύπαρξη πινακίδων και στοιχείων κυκλοφορίας, τα καθημερινά παραδείγματα οχημάτων που βρωμίζουν την ατμόσφαιρα στο πέρασμά τους και μοιράζουν σοβαρές αρρώστιες στους γύρω τους, είναι δεκάδες. Δεν μιλάμε δηλαδή για απλά καυσαέρια, αλλά για κάτι πολύ χειρότερο.
Από τη μία έχουμε κινητήρες με ζημιά που μαζί με το καύσιμο καίνε και λάδι, με αποτέλεσμα μπλε και γκρι καπνό από την εξάτμιση. Από την άλλη, τα πετρελαιοκίνητα που έχουν ξηλωμένα τα DPF φίλτρα μικροσωματιδίων και κάθε φορά που πατάνε οι οδηγοί τους το γκάζι, μοιράζουν μαύρη κάπνα βρωμίζοντας τα πάντα. Ειδικά με τα φίλτρα των πετρελαίων, η κατάσταση έχει φτάσει στο απροχώρητο, καθώς πλέον πολλοί «μάστορες» το προτείνουν μαζί με ένα πρόγραμμα, ως την τέλεια λύση για παραπάνω γκάζια και λιγότερη κατανάλωση. Τι και αν απαγορεύεται; Ποιος... νοιάστηκε;
Έτσι, λοιπόν, όχι απλά η παρανομία είναι καθημερινό φαινόμενο. Όχι απλά σε μια βόλτα στο κέντρο βλέπεις δεκάδες αυτοκίνητα να μολύνουν σαν... καράβια στο λιμάνι του Πειραιά, αλλά έχεις και την Πολιτεία, που αδιαφορεί πλήρως για τους ελέγχους, αλλά «κόφτεται» για το περιβάλλον και θέλει να «πρασινίσει» τον στόλο στη χώρα μας.
Εσύ τα βρίσκεις όλα αυτά φυσιολογικά; Τι σε ενοχλεί περισσότερο, οι ιδιώτες που αδιαφορούν για την υγεία όλων, ή οι υπεύθυνοι του τόπου που ζουν στο δικό τους συννεφάκι;