Κλοπή καταλυτών: Πως θα προστατευτώ; Η «μόδα» της κλοπής καταλυτών έφτασε και στην χώρα μας. Ο... κρυμμένος θησαυρός τους με αξία μεγαλύτερη από τον χρυσό (!) προκαλεί αυξανόμενα περιστατικά κλοπών, τα οποία μπορούμε να αντιμετωπίσουμε με απλούς, αλλά αποτελεσματικούς τρόπους.
Το αυτοκίνητο είναι ένα από τα βασικά μας αγαθά, το οποίο εδώ και αρκετά χρόνια αποτελεί στόχο επίδοξων κλεφτών. Δυστυχώς, όσο εξελίσσεται η τεχνολογία και ανεβαίνει το κόστος ενός μοντέλου, τόσο και οι παράνομες δραστηριότητες γύρω από αυτό «βελτιώνονται» και πολλοί ιδιοκτήτες γίνονται θύματα κλοπών. Γιατί ένα αυτοκίνητο αποτελεί χρυσωρυχείο για τα επιμέρους εξαρτήματά του, από τις ζάντες και τις ρόδες, μέχρι το ραδιόφωνο και το CD-player!
Όμως, εκτός από τα κλασικά ανταλλακτικά εξαρτήματα που κλέβονται συνήθως, το αυτοκίνητο έχει ένα ανταλλακτικό με μεγάλη αξία που δεν σας πάει ο νους. Πρόκειται για τον καταλύτη και η νέα μόδα - μάστιγα της εποχής είναι η κλοπή των καταλυτών λόγω των πολύτιμων και ακριβών μετάλλων που περιέχουν και στα οποία θα αναφερθούμε στην συνέχεια.
Πώς λειτουργεί ένας καταλύτης;
Ο καταλύτης (ή καταλυτικός μετατροπέας) είναι ένα εξάρτημα του οποίου η τοποθέτηση έγινε υποχρεωτική στις αρχές της δεκαετίας του 1980. Αποτελεί μέρος του συστήματος εξάτμισης ενός αυτοκινήτου, ως ένας μεταλλικός θάλαμος που έχει στόχο μέσω χημικής αντίδρασης (οξείδωσης) να μετατρέψει τους βλαβερούς για τον ανθρώπινο οργανισμό και το περιβάλλον ρύπους σε ασφαλείς. Αλλάζει, δηλαδή, την χημική σύσταση των καυσαεριών, περιορίζοντας την «ακαθαρσία» που προκαλείται από την πολλαπλή εξαγωγής.
Για να το πετύχει αυτό, χρησιμοποιεί ένα συμπαγές κεραμικό σύνθετο υλικό σε σχήμα κηρήθρας, το οποίο είναι επενδεδυμλενο με πολύτιμα μέταλλα. Ο λευκόχρυσος (πλατίνα), το ρόδιο και το παλλάδιο είναι τα τρία μέταλλα-καταλύτες που κάνουν την παραπάνω δουλειά μειώνοντας τα αέρια NOx, του μονοξειδίου του άνθρακα, και των υδρογονανθράκων.
Όπως είναι λογικό, ο ρόλος του καταλυτικού μετατροπέα είναι ιδιαίτερα ζωτικός για το περιβάλλον. Επομένως, όσο βοηθητικός είναι για την προστασία του, τόσο κακό είναι ένα αυτοκίνητο να μην έχει έναν λειτουργικό καταλύτη ή ακόμη χειρότερο να μην διαθέτει καν. Ο μέσος όρος «ζωής» ενός καταλύτη υπολογίζεται στα 100.000 χιλιόμετρα, όμως όπως σε κάθε αναλώσιμο έτσι και στην προκειμένη περίπτωση η αντοχή του εξαρτάται και από άλλους παράγοντες όπως ο τρόπος οδήγησης ή η σωστή συντήρηση.
Πως καταλαβαίνω ότι ο καταλύτης χάλασε και τι κάνω;
Υπάρχουν συγκεκριμένες ενδείξεις που μας προειδοποιούν ότι ο καταλύτης μας έχει χαλάσει ή πάει να χαλάσει. Αυτές μπορεί να μπορεί να είναι μία ασυνήθιστη και ενοχλητική μυρωδιά καυσαερίων, το κροτάλισμα του κινητήρα, η μειωμένη απόδοση μετά από συγκεκριμένη ταχύτητα ή απλώς και να ανάψει ένα λαμπάκι στο πίνακα οργάνων. Εφόσον διαπιστώσουμε κάτι τέτοιο, πρέπει άμεσα να αντικαταστήσουμε τον καταλύτη, ειδάλλως υπάρχει κίνδυνος απώλειας ισχύος του κινητήρα, καταστροφής του συστήματος εξάτμισης, ενώ συν τοις άλλοις παρατηρείται αυξημένη κατανάλωση καυσίμου. Ένας καταλυτικός μετατροπέας δεν επιδέχεται επισκευής, για τον λόγο αυτό η αντικατάσταση είναι η μόνη επιλογή που έχουμε αν διαπιστώσουμε ελαττωματική συμπεριφορά. Η προμήθεια και η εγκατάσταση ενός καταλύτη κοστίζει από 250-1.000 ευρώ. Ανάλογα με το μοντέλο, ποικίλλει ο χρόνος αντικατάστασης, ενώ σαν μέσος χρόνος εργασίας είναι 1-2,5 ώρες.
Με έναν τέτοιο κόφτη οι κλέφτες κόβουν τον σωλήνα του καταλύτη και τον αποσπούνε από το όχημα.
Στην Ελλάδα, μέχρι πρότινος, δεν είχαν σημειωθεί εκτεταμένα περιστατικά κλοπών για την «αξιοποίηση» των πολύτιμων μετάλλων των καταλυτών, όμως στο εξωτερικό η κλοπή τους αποτελεί σύνηθες φαινόμενο. Για παράδειγμα, στη Μ. Βρετανία διαπιστώθηκε το 2019 αύξηση πάνω από 600%, ανάλογα περιστατικά εντοπίζουμε και σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες (Γερμανία), ενώ όσον αφορά στην Ελλάδα η κλοπή καταλυτών γίνεται όλο και πιο συχνή. Τους τελευταίους μήνες, ειδικά στα βόρεια προάστια, αετονύχηδες έχουν κάνει αισθητή την παρουσία τους, ενώ από βίντεο που έχουν κυκλοφορήσει, αντιλαμβανόμαστε πως πρόκειται για ιδιαίτερα εύκολη διαδικασία, που δεν διαρκεί περισσότερο από 2-3 λεπτά. Οι επίδοξοι κλέφτες χρειάζονται έναν γρύλο όπως εκείνους που έχουν τα βουλκανιζατέρ, για να σηκώσουν το αυτοκίνητο. Κατόπιν, με άλλα εργαλεία (πριόνια, γωνιακούς τροχούς) κόβουν τον καταλύτη από το κάτω μέρος του αυτοκινήτου και φεύγουν με την πολύτιμη λεία τους.
Γιατί οι καταλύτες είναι… χρυσορυχείο;
Αναφέραμε προηγουμένως πως ο καταλύτης έχει μέσα του κάποια πολύτιμα και ιδιαίτερα ακριβά μέταλλα. Μάλιστα, δύο από τα τρία σπάνια μέταλλα που υπάρχουν στους καταλύτες αξίζουν περισσότερο από ό,τι ο ίδιος ο χρυσός! Πιο συγκεκριμένα, το δυσεύρετο ρόδιο λογίζεται ως το πιο ακριβό μέταλλο που υπάρχει στην Γη, με τις τιμές του να βρίσκονται στα ύψη λόγω της αυξημένης ζήτησης (ο κλάδος της αυτοκινητοβιομηχανίας ευδοκιμεί) και της περιορισμένης διαθέσιμης ποσότητας. Χαρακτηριστικά, τις δύο πρώτες εβδομάδες του 2020 η τιμή του μετάλλου αυξήθηκε πάνω από 30%, προσεγγίζοντας τα επίπεδα κόστους του 2008. Από τα 6.000 δολάρια που κοστίζει η ουγγιά σε ρόδιο, πλέον το ποσό έχει ξεπεράσει τα 16.000 δολάρια, νούμερο που μεταφράζεται σε αύξηση 260% και συνιστά all-time ρεκόρ για το ρόδιο!
Οι επίδοξοι κλέφτες χρειάζονται έναν γρύλο όπως εκείνους που έχουν τα βουλκανιζατέρ, για να σηκώσουν το αυτοκίνητο. Κατόπιν, με άλλα εργαλεία (πριόνια, γωνιακούς τροχούς) κόβουν τον καταλύτη.
Την ίδια στιγμή, το παλλάδιο κοστίζει πάνω από 2.300 δολάρια ανά ουγγιά, σημειώνοντας αύξηση 20% σε σχέση με τον Ιανουάριο του 2020. Για να αντιληφθεί κανείς την αξία των δύο αυτών μετάλλων, ο χρυσός ανά ουγγιά κοστίζει περίπου 1.900 δολάρια. Όσον αφορά τον λευκόχρυσο (πλατίνα), τιμολογείται στα 1.000 δολάρια ανά ουγγιά, νούμερο που αποτελεί το υψηλότερο ποσό των τελευταίων δύο ετών.
Τις παραπάνω λεπτομέρειες γνωρίζουν οι οργανωμένες συμμορίες, για αυτό και προσπαθούν να επωφεληθούν. Οι κλεμμένοι καταλύτες καταλήγουν σε εταιρείες ανακύκλωσης αλλά και παράνομα σκραπατζίδικα, τα οποία αποτελούν τμήμα παραεμπορίου με μεγάλο ετήσιο τζίρο. Κατόπιν, τα κλοπιμαία ανταλλακτικά μεταφέρονται σε άλλες χώρες όπου αποσυναρμολογούνται, διαχωρίζονται τα πολύτιμα συστατικά από τα υπόλοιπα και μεταπωλούνται. Η λεία των κλεφτών ανέρχεται από 100-600 ευρώ ανά κομμάτι ανάλογα με το μοντέλο. Ένας παλαιός 10ετίας και μεταχειρισμένος καταλύτης σε αυτοκίνητο μεγάλου κυβισμού κοστίζει περισσότερο, διότι είναι μεγαλύτερου μεγέθους και διαθέτει περισσότερα μέταλλα.
Τι μπορώ να κάνω για να προστατευτώ;
Η ερώτηση της ημέρας: πώς μπορώ να προστατεύσω την επένδυσή μου; Γιατί πέρα από την αντικατάσταση ενός καταλύτη, ενδεχομένως να προκύψουν παράπλευρες ζημιές από γρατζουνιές (οι κλέφτες δεν θα είναι και τόσο... gentlemen σηκώνοντας το αυτοκίνητό μας).
Απλές αλλά έξυπνες συμβουλές μπορούν να περιορίσουν τον κίνδυνο κλοπής ενός καταλύτη. Πρώτα από όλα, δεν χρειάζεται εμείς οι ίδιοι να διευκολύνουμε τους κλέφτες, παρκάροντας το αυτοκίνητό μας πάνω σε πεζοδρόμιο. Με τον τρόπο αυτό το σήκωμα με γρύλλο είναι ευκολότερο. Την ίδια στιγμή, παρκάροντας κολλητά σε τοίχο την πλευρά της εξάτμισης, η ανύψωση με γρύλλο καθίσταται δυσκολότερη.
Μία διαφορετική λύση θα μπορούσε να είναι ενας πιο «ευαίσθητος» συναγερμός που να ενεργοποιείται με την παραμικρή κίνηση, όπως και η σύνδεση του καταλύτη με το σύστημα συναγερμού. Έτσι, όταν κάποιος ακουμπήσει τον καταλύτη θα ενεργοποιηθεί ο συναγερμός και πιθανώς να εγκαταλείψει την προσπάθειά του. Εκτός αυτού, μπορείτε να ζητήσετε από το συνεργείο να «κολλήσουν» τον καταλύτη με ηλεκτροκόλληση στο σύστημα εξάτμισης (εφόσον είναι τοποθετημένος με βίδες και παξιμάδια). Πιθανώς, οι κλέφτες να χάσουν χρόνο και να αφήσουν στην μέση την απόπειρά τους.
Σε όσους υπάρχει η οικονομική δυνατότητα, οι επιλογές είναι περισσότερες. Πιο συγκεκριμένα, μπορεί ο οδηγός να εγκαταστήσει αντικλεπτικό GPS μέσω του οποίου εντοπίζει άμεσα το κλεμμένο αυτοκίνητο, ενώ υπάρχει και δυνατότητα σε ορισμένα μοντέλα της εξ αποστάσεως ενεργοποίησης και απενεργοποίησης του κινητήρα. Αλλη hi-tech προτάση είναι η εγκατάσταση κάμερας που συνδέεται με το κινητό τηλέφωνο δίνοντας πλήρη εικόνα για εσωτερικό και εξωτερικό του οχήματος. Επιπρόσθετα, η επιλογή ενός κλειστού φυλασσόμενου με κάμερες και securities χώρου είναι προτιμότερη από το να αφήσουμε το αυτοκίνητό μας εκτεθειμένο έξω, ειδικά εφόσον είναι μοντέλο ισχυρού κυβισμού. Τέλος, μπορεί να γίνει ξεχωριστό ασφαλιστήριο συμβόλαιο καταλυτικού μετατροπέα, ωστόσο δεν επιλέγεται συχνά από τους οδηγούς (τουλάχιστον στο εξωτερικό), επειδή το κόστος τους είναι αρκετά υψηλό και συνήθως όχι τόσο συμφέρον βάσει των πιθανοτήτων κλοπής, ενώ μια ασφάλεια μερικής κλοπής θα σας καλύψει. Σε κάθε περίπτωση συμβουλευτείτε τον ασφαλιστή σας.
Τα plug-in hybrid, αλλά και τα υβριδικά με σύστημα ανάκτησης ενέργειας θεωρούνται πολύ επιθυμητός στόχος, διότι οι καταλυτικοί τους μετατροπείς είναι λιγότερο διαβρωμένοι από τους αντίστοιχους σε οχήματα με κινητήρες diesel και βενζίνης.