Πολλές είναι οι αλλαγές που προβλέπονται στο νέο σχέδιο νόμου με θέμα «Ρυθμίσεις θεμάτων Μεταφορών», του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, μέσα στις οποίες συγκαταλέγονται διαφοροποιήσεις στον ΚΟΚ αλλαγές στις πινακίδες κυκλοφορίας αλλά και στα ΚΤΕΟ.
Αρχικά οι αλλαγές που προβλέπει το νέο σχέδιο νόμου για τον ΚΟΚ, προβλέπει μικρότερα ή και μηδενικά πρόστιμα σε ορισμένες παραβάσεις ενώ, την ίδια στιγμή θα υπάρχουν και αυστηρότερες πειθαρχικές ποινές με διαβάθμιση των προστίμων αναλόγως του εισοδήματος του παραβάτη για σοβαρές παραβάσεις, οι οποίες θα ταξινομούνται πλέον σε τρεις κατηγορίες αναλόγως του βαθμού επικινδυνότητας τους
Ε1: Χαμηλής επικινδυνότητας
Ε2: Μεσαίας επικινδυνότητας
Ε3: Υψηλής επικινδυνότητας
Παράλληλα, ανεξαρτήτως της κατηγορίας επικινδυνότητας, οι ίδιες παραβάσεις δύνανται να κατατάσσονται και στις κατηγορίες:
Σ1: Πολύ υψηλής συχνότητας πρόκλησης ατυχημάτων
Σ2: Αντικοινωνικής οδικής συμπεριφοράς
Από κει και πέρα σε ότι αφορά στα πρόστιμα, το νέο νομοσχέδιο προβλέπει τη μείωση τους κατά 40%, με εξαίρεση τις επικίνδυνες παραβάσεις που συνδέονται με την κατανάλωση αλκοόλ, την παραβίαση του ερυθρού σηματοδότη αλλά και τις παραβάσεις των διατάξεων που ορίζουν τους τρόπους προσπέρασης. Παράλληλα υπάρχει η δυνατότητα για αύξηση του ορίου ταχύτητας στις εθνικές οδούς από τα 130 χλμ./ώρα στα 150 χλμ./ώρα. Με βάση τα όσα προβλέπονται, ο ΚΟΚ θα επιφέρει ένα ενιαίο πρόστιμο για όλους με προσαύξηση έως και στο τριπλάσιο (μέσω του υπουργείου Οικονομικών) ανάλογα με το εισόδημα του παραβάτη.
Το σκληρό πρόσωπο του νόμου, που θα προβλέπει απευθείας αφαίρεση των πινακίδων και της άδειας οδήγησης για 60 ημέρες, θα δουν οι οδηγοί σε περιπτώσεις χρήσης κινητού τηλεφώνου χωρίς τη χρήση ακουστικών ή χωρίς τη χρήση ειδικής θέσης για ανοικτή ακρόαση, παρεμπόδισης ραμπών διάβασης Ατόμων με Αναπηρία (ΑμεΑ) ή τη στάθμευσης σε αποκλειστικές ή γενικές θέσεις στάθμευσης ΑμεΑ, παραβίασης χρήσης της Λωρίδας Εκτάκτου Ανάγκης (ΛΕΑ), παραβίασης των διατάξεων για τη χρήση ζώνης ασφαλείας ή του κράνους και τέλος, τις διατάξεις για τη χρήση ειδικών μέσων συγκράτησης και προστασίας κατά τη μεταφορά παιδιών.
Ταυτόχρονα, προβλέπονται ρυθμίσεις που σχετίζονται με την κυκλοφορία των ποδηλάτων, αυστηροποιούνται τα κριτήρια για τους οδηγούς σχολικών λεωφορείων ενώ τέλος, οι οδηγοί που έχουν συμπληρώσει τα 75 έτη ηλικίας, θα υποχρεώνονται, ανά πενταετία, σε δοκιμασία προσόντων και συμπεριφοράς εκτός από τις απαραίτητες ιατρικές βεβαιώσεις που απαιτούνται σήμερα.
Πινακίδες Κυκλοφορίας
Αναφορικά με τις αλλαγές που θα υπάρξουν στις πινακίδες κυκλοφορίας, προβλέπεται κάθε πινακίδα κυκλοφορίας που αφαιρείται να καταχωρείται μηχανογραφικά στο αρχείο, στο οποίο τηρούνται τα στοιχεία όλων των οχημάτων της οικείας οργανικής μονάδας του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, ενώ παράλληλα όσα οχήματα είναι σε ακινησία για πάνω από δύο χρόνια οι πινακίδες του θα καταστρέφονται. Τέλος σε περίπτωση αφαίρεσης των κρατικών πινακίδων ενός οχήματος, η αρμόδια υπηρεσία της Ελληνικής Αστυνομίας θα προβαίνει σε καταστροφή τους μετά την πάροδο 2 ετών από τη λήξη του διοικητικού μέτρου της αφαίρεσης.
Διατάξεις θα υπάρχουν και για τον τρόπο λειτουργίας των ΚΤΕΟ και ειδικότερα των Δημόσιων, τα οποία θα μπορούν να αναπροσαρμόζουν τις τιμές αναλόγως του ανταγωνισμού. Επιπλέον θα μπορούν να λειτουργούν με τη μορφή ανώνυμης εταιρείας ενώ την ίδια στιγμή, επανέρχονται τα ασυμβίβαστα σε σχέση με τους ιδιοκτήτες ΚΤΕΟ καθώς, σύμφωνα με τον κ. Σπίρτζη, πρώην γενική διευθυντές του υπουργείου ή συγγενικά τους πρόσωπα έχουν πλέον ΚΤΕΟ.
Μεταχειρισμένα αυτοκίνητα
Σε ότι αφορά τον χώρο των μεταχειρισμένων αυτοκινήτων το νομοσχέδιο προβλέπει την θέσπιση μηχανισμών ελέγχου για τα εισαγόμενα οχήματα, με υποχρεωτική τη κατάθεση σειράς βεβαιώσεων με ηλεκτρονικό τρόπο, τις οποίες και θα παίρνουν οι έμποροι από την αρχή που εξέδωσε την ξένη άδεια κυκλοφορίας, στην οποία θα περιλαμβάνεται και η έγκριση τύπου με βάση την οποία ταξινομήθηκε το όχημα, τα στοιχεία κυβισμού του κινητήρα, των εκπομπών CO2 και της οδηγίας αντιρρυπαντικής τεχνολογίας, τν ημερομηνία πρώτη ταξινόμησης αλλά και τον προηγούμενο ιδιοκτήτη.
Επίσης θα απαιτείται η βεβαίωση επίσημου αντιπροσώπου (εθνικού διανομέα) της χώρας μας, για τις ανακλήσεις που έχουν γίνει στο όχημα, για τα διανυθέντα χιλιόμετρα και αυτές που τυχόν εκκρεμούν, καθώς και βεβαίωση του ΚΤΕΟ της χώρας προέλευσης στην οποία θα περιλαμβάνονται στοιχεία για το πότε έπρεπε να γίνουν οι έλεγχοι και αν αυτοί πραγματοποιήθηκαν, αν ήταν επιτυχείς, πόσα διανυθέντα χιλιόμετρα είχε το όχημα σε κάθε έλεγχο κ.ο.κ.
Αξίζει να σημειωθεί πως αλλαγές θα υπάρξουν και στον επαγγελματικό κλάδο, τόσο σε αυτών των ταξί όσο και στις εμπορευματικές μεταφορές. Το νομοσχέδιο προβλέπει τη δημιουργία του «Ψηφιακού Μητρώου Οδικών Μεταφορών» όπου θα καταγράφονται –ανά επιχείρηση- τα στοιχεία, η έδρα, οι ιδιοκτήτες, τα μισθωμένα οχήματα, τα τεχνικά χαρακτηριστικά και οι προδιαγραφές τους, οι οδηγοί καθώς και η εργασιακή σχέση που έχουν με την επιχείρηση αλλά και το «Πληροφοριακό Σύστημα Φορέων Επιθεώρησης (ADR), το οποίο θα είναι υπεύθυνο για την παρακολούθηση και εποπτεία των φορέων επιθεώρησης ADR, που διενεργούν επιθεωρήσεις σε οχήματα μεταφοράς επικίνδυνων εμπορευμάτων.
Τέλος σε ότι αφορά τα ταξί στη διαδικασία αδειοδότησης θα εντάσσονται τόσο οι εταιρείας που δραστηριοποιούνται τηλεφωνικά όσο και εκείνες που έχουν δημιουργήσει διαδικτυακές πλατφόρμες, ενώ μια ακόμη σημαντική εξέλιξη για τον κλάδο των Taxi είναι η διάταξη που αναφέρει πως τα εν λόγω οχήματα θα μπορούν να κυκλοφορούν έως το 2020, ακόμη και στην περίπτωση που έχουν συμπλήρωση το όριο των 15 ετών που ορίζει σχετική νομοθεσία αναστέλλοντας έτσι την υποχρέωση αντικατάστασης των οχημάτων λόγω ηλικίας μέχρι το 2020.