Ποιες είναι οι διαφορές ενός SUV από ένα crossover και τι σημαίνει αυτό για τον καταναλωτή; Ρίχνουμε φως σε αυτή την υπόθεση με αφορμή το νέο Hyundai Bayon...
Η Hyundai λάνσαρε στην ελληνική αγορά το νέο της compact crossover με την ονομασία Bayon, το οποίο είναι λίγο μικρότερο από το Kona που ανήκει στα SUV. Ποια είναι η διαφορά όμως στον χαρακτήρα των δύο μοντέλων και γιατί το ένα ανήκει στα crossover και το άλλο στα SUV;
Ας πάρουμε όμως τα πράγματα από την αρχή. Τα SUV (Sports Utility Vehicles) προέκυψαν ως τα πιο «ανθρώπινα» από τα κλασικά «τζιπάκια» των περασμένων δεκαετιών, όμως στο πέρασμα των χρόνων έγιναν ακόμα πιο πρακτικά και ακόμα πιο ικανά στην καθημερινότητα και ιδιαίτερα σε ασφάλτινες συνθήκες οδήγησης. Στην πορεία τα SUV άλλαξαν και πάλι ταυτότητα και έγιναν ακόμα καλύτερα στην άσφαλτο και απέκτησαν πιο οικονομικούς και ικανούς κινητήρες χαμηλότερων κυβικών, ενώ συνέχισαν να προσφέρουν μεγαλύτερους χώρους και πρακτικότητα από τα αντίστοιχου μεγέθους συμβατικά μοντέλα. Σήμερα όλοι οι κατασκευαστές διαθέτουν SUV αυτοκίνητα και μάλιστα σε πολλές διαφορετικές κατηγορίες μεγέθους, ενώ συχνά τα περισσότερα αναφέρονται ως SUV/crossover. Φυσικά βελτιώθηκαν ακόμα περισσότερο στην άσφαλτο περιορίζοντας αντίστοιχα ακόμα περισσότερο τις εκτός δρόμου δυνατότητές τους -αφού ελάχιστοι τις χρειάζονται σύμφωνα με έρευνες-, ενώ απέκτησαν και νέες τεχνολογίες κινητήρων και συστημάτων, με αποτέλεσμα να «οδηγούν» την αυτοκίνηση γενικότερα. Το νέο Bayon της Hyundai μας δίνει μια πολύ ωραία «πάσα» για να ξεχωρίσουμε τις δύο αυτές κατηγορίες που μπορεί να έχουν την ίδια «ιδεολογία», έχουν όμως και πολλές και σημαντικές διαφορές.
Μπορεί λοιπόν η λογική των crossover και των SUV να είναι ίδια, δεν είναι ίδια όμως και η υλοποίησή τους. Και τα δύο συνδυάζουν στοιχεία από διαφορετικές κατηγορίες και το γεγονός πως οι επιβάτες τους κάθονται πιο ψηλά και το αμάξωμα γενικότερα είναι υπερυψωμένο, αρκεί λανθασμένα για να τα κατατάξει στα SUV/crossover. Η μεγάλη διαφορά ωστόσο είναι πως τα crossover βασίζονται σε συμβατικά μοντέλα μιας εταιρείας, ενώ τα SUV έχουν εξελιχθεί από λευκό χαρτί και συχνά αποτελούν αυτόνομα μοντέλα μέσα στην γκάμα των κατασκευαστών.
Αυτό συνεπάγεται πως το κόστος των crossover είναι χαμηλότερο τόσο για την εταιρεία όσο βεβαίως και για τον καταναλωτή, όπως συμβαίνει στο Hyundai Bayon που είναι το υπερυψωμένο, πιο πρακτικό και ευρύχωρο i20, με τιμή που ξεκινά από τα 15.790 ευρώ, όταν το SUV Kona κοστίζει από 19.090 ευρώ. Η διαφορά όμως εδώ είναι πως το Kona έχει καλύτερους και ικανότερους κινητήρες σε αυτή την τιμή, ενώ διαθέτει και 4κίνητες εκδόσεις, στοιχείο που αρκεί για τον χαρακτηρισμό του ως SUV, χωρίς αυτό να σημαίνει πως είναι ο κανόνας γενικότερα. Από την άλλη, κανόνα αποτελεί το γεγονός πως τα crossover είναι αποκλειστικά δικίνητα και έχουν ξεκάθαρα ακόμα πιο ασφάλτινο χαρακτήρα οδηγικά, είναι δηλαδή και οδηγικά τα υπερυψωμένα αδέλφια των συμβατικών. Εν ολίγοις με τα crossover δεν πας εκτός δρόμου, ενώ με ένα SUV πας πιο εύκολα και με ένα τετρακίνητο SUV ακόμα πιο εύκολα.
Εσάς πόσο σας επηρεάζει ο χαρακτηρισμός SUV ή crossover του αυτοκινήτου σας; Πρακτικά παίζει κάποιο ρόλο αν είναι SUV η crossover ή είναι μόνο θέμα status; Θα πληρώνατε περίπου 2.500 ευρώ παραπάνω για να πάρετε SUV ή σας «κάνει» και το crossover;