- Οι στόχοι για τους ρύπους το 2025 και το 2035 βασανίζουν χώρες και μάρκες στην Ευρώπη
- Η Stellantis είναι υπέρ των κανόνων για τους ρύπους το 2025, ενώ άλλοι ζητούν αλλαγές
- «Αντάρτικο» Γερμανίας, Ιταλίας και άλλων χωρών για την απαγόρευση βενζίνης-diesel το 2035
Τεταμένο το κλίμα στην «Γηραιά Ήπειρο»
Οι νέοι κανονισμοί για τους ρύπους που αναμένεται να ισχύσουν βραχυπρόθεσμα αλλά και μακροπρόθεσμα στην Ευρώπη, έχουν φέρει σημαντικές αντιδράσεις από τις αυτοκινητοβιομηχανίες αλλά και τις χώρες εντός της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Την ίδια ώρα που η ΕΕ καλεί άπαντες να εναρμονιστούν με τις οδηγίες, οι αντιρρήσεις πληθαίνουν, με αποτέλεσμα να δημιουργείται ένα εκρηκτικό «μείγμα» στους κόλπους της «Γηραιάς Ηπείρου». Υπάρχουν όμως και αυτοί που συμφωνούν, με αποτέλεσμα το μείγμα αυτό να γίνεται ακόμα πιο ισχυρό, από τη στιγμή που δεν παρατηρείται κοινή πορεία πλεύσης από τις μάρκες αλλά και τις χώρες, που θα έφερναν μεγαλύτερη πίεση για αλλαγές.
Οι στόχοι για το 2025 και το 2035 βασανίζουν την Ευρώπη και τις μάρκες
Οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες, συμπεριλαμβανομένης της ACEA (Ένωση Ευρωπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτου) ζήτησαν καθυστέρηση κατά δύο χρόνια των βραχυπρόθεσμων προτύπων εκπομπών ρύπων της ΕΕ για το 2025, επικαλούμενες την επιβράδυνση της ζήτησης για ηλεκτρικά οχήματα. Θυμίζουμε πως οι κανόνες της ΕΕ στοχεύουν στις συνολικές εκπομπές CO2 του στόλου οχημάτων περίπου 95 γραμμάρια ανά χιλιόμετρο το 2025, από 106,6 γρμ./χλμ το 2023. Αυτός είναι ο βραχυπρόθεσμος στόχος, αφού ο μακροπρόθεσμος καταλήγει στο 2035, όπου και είναι η καταληκτική χρονιά, η οποία θα επιτρέπεται η πώληση νέων αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης (βενζίνης-diesel).
Η Stellantis είναι υπέρ των κανόνων για τους ρύπους το 2025
Σε ό,τι αφορά τον στόχο του 2025, η πλειοψηφία των εταιρειών υποστηρίζει πως για την επίτευξη του στόχου προϋποθέτει οι αυτοκινητοβιομηχανίες είτε να σταματήσουν την παραγωγή περίπου 2 εκατομμυρίων αυτοκινήτων, είτε να δεχθούν πρόστιμα έως και 13 δισεκατομμύρια ευρώ (14 δισεκατομμύρια δολάρια) για τα επιβατικά αυτοκίνητα και άλλα 3 δισεκατομμύρια ευρώ για τα φορτηγά, σύμφωνα με εκτιμήσεις της ACEA. Όπως προαναφέραμε όμως, αυτό δεν ισχύει για όλες.
Η Stellantis των 14 μαρκών, ανάμεσα στις οποίες βρίσκονται και οι Alfa Romeo, Fiat, Peugeot, Citroen, Abarth, Lancia, Maserati, Jeep, DS και Opel, δια στόματος του επικεφαλής της, Carlos Tavares, δεν επιθυμεί την παράταση, δηλώνοντας έτοιμη για τους νέους κανόνες το 2025. «Οι κανόνες είναι γνωστοί εδώ και αρκετά χρόνια», είπε ο Carlos Tavares και πρόσθεσε «Τα παιδιά μου είναι έτοιμα για τον αγώνα». Η Stellantis αποτελεί και το βασικότερο ρήγμα στην παράταση που ζητά η πλειοψηφία των μαρκών, την ίδια ώρα που ο Διευθύνων Σύμβουλος του Ομίλου VW Oliver Blume, ζήτησε να προσαρμοστεί ο στόχος του 2025, ενώ το ίδιο έκανε και ο Διευθύνων Σύμβουλος της Renault, Luca De Meo, ο οποίος είναι επίσης Πρόεδρος της ACEA.
«Όλοι μιλούν για το 2035, σε 10 χρόνια όταν τεθεί σε ισχύ η εντολή της ΕΕ για μηδενικές εκπομπές, αλλά θα έπρεπε να μιλάμε για το 2025 γιατί ήδη παλεύουμε», είπε ο De Meo, θέλοντας να δείξει τη σοβαρότητα της κατάστασης.
«Αντάρτικο» Γερμανίας - Ιταλίας για την απαγόρευση βενζίνης-diesel
Με τις δηλώσεις του ο De Meo εκτός από τον βραχυπρόθεσμο στόχο του 2025 για τη μείωση των ρύπων, έφερε ξανά στο προσκήνιο και τις αντιρρήσεις που υπάρχουν για την απαγόρευση πώλησης νέων αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης (βενζίνης-diesel) από το 2035. Οι μάρκες αλλά κυρίως οι χώρες έχουν εκ νέου χωριστεί σε στρατόπεδα, με τις... μεγάλες δυνάμεις της Ευρώπης, Γερμανία και Ιταλία να μην είναι θετικές στην απαγόρευση.
«Η απαγόρευση των αυτοκινήτων με κινητήρα καύσης από το 2035 είναι ένα από τα πιο προφανή παραδείγματα αυτοκαταστροφικής προσέγγισης», είπε ανάμεσα από άλλα η πρωθυπουργός της Ιταλίας Giorgia Meloni, σε εκδήλωση στη Ρώμη στις 18 Σεπτεμβρίου.
Η Ιταλία όμως δεν είναι η μοναδική χώρα που αντιδρά. Πολύ νωρίτερα, η Γερμανία είχε κινήσει τα νήματα προς αυτή την κατεύθυνση. Συγκεκριμένα η ισχυρότερη χώρα εντός Ευρώπης, είχε συνάψει συμμαχία με άλλες έξι χώρες: την Ιταλία, την Τσεχία, την Πολωνία, τη Ρουμανία, τη Σλοβακία και την Ουγγαρία, προκειμένου όλες μαζί σε βάθος χρόνου να καταθέσουν προτάσεις για την αλλαγή του ευρωπαϊκού σχεδίου. Η κίνηση αυτή, άνοιξε παράθυρο για τη διατήρηση των κινητήρων καύσης εάν αυτοί λειτουργούν με «πράσινα» καύσιμα, δηλαδή ουδέτερα σε διοξείδιο του άνθρακα (e-fuels). Να σημειωθεί πως αντιρρήσεις για την κατάργηση βενζίνης-diesel έχουν εκφέρει στο παρελθόν και οι Πορτογαλία και Βουλγαρία, ζητώντας παράταση έως το 2040, μέσω μίας νέας συμμαχίας στην οποία συμμετείχαν οι Ιταλία, Σλοβακία και Ρουμανία.