Πριν από 30 χρόνια η VW πήρε το 31% των μετοχών της Skoda καταβάλλοντας 620 εκατομμύρια μάρκα και μετά από λίγα χρόνια, εξαγόρασε πλήρως την τσέχικη φίρμα. Θυμάστε ποιο ήταν το πρώτο μοντέλο πάνω στο οποίο συνεργάστηκαν οι δύο εταιρείες;
Για τη Skoda, η 28η Μαρτίου 2021 σηματοδοτεί την 30ή επέτειο ενός σημαντικού γεγονότος: αυτήν την ημέρα το 1991, υπεγράφη η σύμβαση προσχώρησης της εταιρείας στο Volkswagen Group. Από τότε, ο κατασκευαστής αυτοκινήτων με έδρα τη Mladá Boleslav, 70 χιλιόμετρα από την Πράγα, έχει εξελιχθεί από μία δημοφιλής μάρκα σε μία περιφερειακή αγορά σε ένα δυναμικά αναπτυσσόμενο παγκόσμιο brand, με δραστηριότητα σε περισσότερες από 100 χώρες παγκοσμίως.
Η Skoda σήμερα διαθέτει γκάμα δέκα μοντέλων σε πολλές εκδόσεις ενώ το 2020, για έβδομη συνεχή χρονιά, έσπασε το φράγμα ετήσιας παραγωγής ενός εκατομμυρίου οχημάτων. Παράλληλα, η εταιρεία αντιπροσωπεύει το 5% του ακαθάριστου εγχώριου προϊόντος της Τσεχικής Δημοκρατίας και το 9% των εξαγωγών της χώρας. Την ίδια στιγμή, ο ρόλος της μάρκας εντός του ομίλου έχει αναβαθμιστεί, με τη Skoda, να έχει αναλάβει πρωταγωνιστικό ρόλο για το Group σε σημαντικές αγορές όπως η Ινδία, η Ρωσία και η Βόρεια Αφρική.
Οι πρώτες επαφές μεταξύ της Skoda και του Volkswagen Group χρονολογούνται από τη δεκαετία του 1970. Αρχικά υπήρξε μία άτυπη συνεργασία μεταξύ των δύο εταιρειών, που αφορούσε στην παραγωγή του Skoda Favorit, ένα hatchback με κίνηση στους εμπρός τροχούς που η Skoda είχε εξελίξει εσωτερικά. Tον Νοέμβριο του 1989, οι θετικές εντυπώσεις από τη συνεργασία στην παραγωγή του Skoda Favorit οδήγησαν σε ευρείες συνομιλίες μεταξύ Wolfsburg και Mladá Boleslav και σύντομα οι διαπραγματεύσεις έγιναν δυναμικές. Στόχος της Skoda ήταν η συνεργασία με ένα μεγαλύτερο στρατηγικό εταίρο, που θα οδηγούσε σε εξωστρέφεια και ανάπτυξη σε νέες αγορές, μοναδική προοπτική για την επιβίωση της εταιρείας στο νέο ανταγωνιστικό περιβάλλον.
Αρχικά, 24 εταιρείες θεωρήθηκαν πιθανοί συνεργάτες, πριν από το καλοκαίρι του 1990 πραγματοποιήθηκαν συνομιλίες με οκτώ, υπό την ηγεσία του τότε πρωθυπουργού Petr Pithart. Υπεβλήθησαν τέσσερις προσφορές ενώ η τελική επιλογή έγινε ανάμεσα στη συμμαχία Renault/Volvo και το Volkswagen Group, με το τελευταίο να επικρατεί καθώς έδωσε έμφαση στη μελλοντική εξέλιξη της Skoda. Στις 28 Μαρτίου 1991, ο Jan Vrba, Υπουργός Βιομηχανίας της Τσεχικής Δημοκρατίας και ο Carl H. Hahn, ως Πρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου του Volkswagen Group, υπέγραψαν συμφωνία για την ίδρυση κοινής επιχείρησης παραγωγής οχημάτων Skoda. Το Volkswagen Group έλαβε το 31% των μετοχών της Skoda καταβάλλοντας 620 εκατομμύρια μάρκα. Στη συνέχεια, αύξησε σταδιακά το μερίδιό του έως το 100% των μετοχών, στις 30 Μαΐου 2000.
Τα χρόνια που ακολούθησαν, η Skoda αναπτύχθηκε δυναμικά. Από 17.000 εργαζόμενους το 1991, σήμερα η εταιρεία απασχολεί 42.000 υπαλλήλους ενώ αρκετές εκατοντάδες δισεκατομμύρια κορώνες Τσεχίας επενδύθηκαν σε έρευνα, ανάπτυξη και την επέκταση της παραγωγικής ικανότητας της μάρκας. Η Skoda έδωσε ιδιαίτερη σημασία στην εκπαίδευση, με δική της επαγγελματική σχολή για να προετοιμάζει προσωπικό για σταδιοδρομία στην εταιρεία, ενώ ίδρυσε και το «Πανεπιστήμιο Εφαρμοσμένων Επιστημών Skoda Auto».
Το πρώτο μοντέλο που ανέπτυξε η Skoda κάτω από την ομπρέλα του Volkswagen Group ήταν η πρώτη γενιά της νέας Octavia, που έκανε το ντεμπούτο της τον Σεπτέμβριο του 1996, για να γίνει τα επόμενα χρόνια το best-seller της μάρκας. Ακολούθησε η Skoda Fabia το φθινόπωρο του 1999, που σε λίγο καιρό θα υποδεχθεί την ολοκαίνουργια τέταρτη γενιά της, το Superb το 2001, που πλέον κυκλοφορεί και ως Superb iV με plug-in hybrid κινητήριο σύστημα. Τον Σεπτέμβριο του 2016, η Skoda παρουσίασε το Kodiaq, σηματοδοτώντας την είσοδό της στα SUV, με τα Karoq και Kamiq να ακολουθούν ενώ σε λίγες εβδομάδες λανσάρεται και στην Ελλάδα το Enyaq iV, το πρώτο ηλεκτρικό SUV της μάρκας.
Με επενδύσεις περίπου 2,4 δισ. ευρώ μέχρι το 2025, τα περισσότερα από αυτά σε τεχνολογίες ηλεκτροκίνησης, η Skoda είναι έτοιμη να αντιμετωπίσει όλες τις προκλήσεις της νέας εποχής της αυτοκίνησης.
....30 χρόνια αντίθετη πορεία από αυτή των Ιταλών (Alfa & Fiat). Οι Τσεχοι έχτισαν (εξαιρετικές) πωλήσεις, μεγάλη γκάμα μοντέλων κ με συγκεκριμένη ταυτότητα, με όλα τα (πολλά) καλά, αλλά κ κακά του Group. Η Ιταλική μάρκα....??
Και μην αρχίσουμε περί Julia, 510 άλογα, κ πάθος, και ταπεραμέντο, και τι αυτοκινητάρα η julieta και ....διηγώντας τα να κλαις!
(Stellantis ακούω, κ Stellantis δε βλέπω).
....30 χρόνια αντίθετη πορεία από αυτή των Ιταλών (Alfa & Fiat). Οι Τσεχοι έχτισαν (εξαιρετικές) πωλήσεις, μεγάλη γκάμα μοντέλων κ με συγκεκριμένη ταυτότητα, με όλα τα (πολλά) καλά, αλλά κ κακά του Group. Η Ιταλική μάρκα....?? Και μην αρχίσουμε περί Julia, 510 άλογα, κ πάθος, και ταπεραμέντο, και τι αυτοκινητάρα η julieta και ....διηγώντας τα να κλαις! (Stellantis ακούω, κ Stellantis δε βλέπω).