Στο ευρωπαϊκό δικαστήριο παρέπεμψε την Ελλάδα η Ευρωπαϊκή Επιτροπή λόγω της κακής ποιότητας του αέρα και συγκεκριμένα για τα υψηλά επίπεδα διοξειδίου του αζώτου (NO2), που προέρχονται κυρίως από την κυκλοφορία οχημάτων!
Για μία ακόμα φορά η Ελλάδα δεν κατάφερε να βρεθεί μέσα στα πλαίσια που ορίζει η Ευρωπαϊκή Ένωση για την ποιότητα του αέρα μέσω του περιορισμό των διοξειδίων του αζώτου (NO2). Το πρόβλημα των υπερβάσεων της μέσης ετήσιας οριακής τιμής διοξειδίου του αζώτου στον οικισμό της Αθήνας μπορεί να είναι διαχρονικό, ωστόσο όπως αποδεικνύεται παραμένει άλυτο. Αυτός είναι και ο λόγος που η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αποφάσισε μεταξύ άλλων ενεργειών να παραπέμψει τη χώρα μας στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο!
Από τη μεριά του, σε ενημέρωση στην οποία προχώρησε το υπουργείο περιβάλλοντος υπογραμμίζει πως μέχρι σήμερα η χώρας μας έχει εφαρμόσει πλειάδα μέτρων προκειμένου να επιτύχει μείωση των υπερβάσεων διοξειδίου του αζώτου που οφείλονται κατά κύριο λόγο στην κυκλοφορία των οχημάτων.
Συνέχεια του άρθρου >>>
Μεταξύ των μέτρων αυτών περιλαμβάνονται:
• Έργα υποδομών στον οικισμό της Αθήνας
• κατασκευή υπόγειου δικτύου μητροπολιτικού σιδηροδρόμου (ΜΕΤΡΟ) Το καλοκαίρι του 2022 ξεκινά η λειτουργία των 3 τελευταίων σταθμών της επέκτασης προς τον Πειραιά, ενώ θα ξεκινήσουν και τα έργα για την κατασκευή της νέας γραμμής 4
• κατασκευή δικτύου σταθερής τροχιάς (ΤΡΑΜ) – Τον Σεπτέμβρη τίθεται σε λειτουργία η επέκταση προς τον Πειραιά
• κατασκευή σύγχρονου προαστιακού σιδηροδρόμου
• επέκταση οδικών αξόνων ταχείας κυκλοφορίας (είναι σε εξέλιξη οι μελέτες για τις επεκτάσεις της Αττικής Οδού)
• Έργα αποσυμφόρησης του κυκλοφοριακού φόρτου
• πράσινος δακτύλιος
• έξυπνη διαχείριση του συστήματος κυκλοφορίας
• Ενίσχυση της χρήσης των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς
• κατασκευή δικτύου λεωφορειολωρίδων
• εφαρμογή προγράμματος τηλεματικής για την ενημέρωση των επιβατών στις στάσεις
• Μέτρα σχετικά με τον στόλο των οχημάτων
• ανανέωση του στόλου των ΤΑΞΙ
• ανανέωση του στόλου των ΕΙΧ αυτοκινήτων και ελαφρών φορτηγών μέσω απόσυρσης οχημάτων παλαιάς τεχνολογίας
• υπολογισμός τελών κυκλοφορίας με βάση τις εκπομπές CO2
• τεχνικός έλεγχος κυκλοφορίας οχημάτων
Επίσης, αναφέρει πως προχώρησε και σε επιπλέον μέτρα όπως το πρόγραμμα «Κινούμαι Ηλεκτρικά» ύψους 100 εκατ. ευρώ για το 2020 και το 2021, με σκοπό την παροχή οικονομικών κινήτρων για την αγορά ηλεκτρικών μη ρυπογόνων οχημάτων.
Υπενθυμίζει ότι οι επιδοτήσεις προβλέπουν:
· Φυσικά πρόσωπα: 20% έως 6.000 ευρώ (για αμιγώς ηλεκτρικά)
· Νομικά πρόσωπα: 15% έως 5.500 ευρώ
· Δίκυκλα, τρίκυκλα: 20% έως 800 ευρώ
· Ηλ. ποδήλατα: 20% έως 800 ευρώ
Από την έναρξη του προγράμματος τον περασμένο Αύγουστο έως σήμερα, έχουν κατατεθεί 13.944 αιτήσεις. Με στόχο τα 1.315 οχήματα το 2020 ταξινομήθηκαν 2.135 ηλεκτρικά αυτοκίνητα, με μερίδιο στις νέες ταξινομήσεις 2.6%. Την πενταετία 2015-2019 ταξινομήθηκαν συνολικά 1.400 ηλεκτρικά αυτοκίνητα, ενώ το πρώτο τετράμηνο του 2021 το ποσοστό σε νέες ταξινομήσεις έφτασε στο 5,4%, καλύπτοντας ήδη το 50% του στόχου που έχει τεθεί στο Εθνικό Σχέδιο για την ενέργεια και το κλίμα για τη χρονιά αυτή.
Εκτός από το «Κινούμαι Ηλεκτρικά», παρεμβάσεις για την προώθηση της ηλεκτροκίνησης θα χρηματοδοτηθούν και από το Ταμείο Ανάκαμψης. Έχουν δεσμευθεί πόροι ύψους 440 εκατ. ευρώ οι οποίοι θα διατεθούν ως εξής:
• 220 εκατ. ευρώ για την ενίσχυση μονάδων με σκοπό την κατασκευή ηλεκτρικών δικύκλων και εξαρτημάτων για ηλεκτροκίνητα οχήματα
• 100 εκατ. ευρώ για τον εξηλεκτρισμό του στόλου των λεωφορείων, σε συνεργασία με το Υπουργείο Υποδομών
• 80 εκατ. ευρώ για τη χωροθέτηση έως και 10.000 σημείων φόρτισης σε όλη τη χώρα
• 40 εκατ. ευρώ για την αντικατάσταση έως και 2.000 ταξί με την παροχή οικονομικών κινήτρων (20.000 ευρώ για κάθε ταξί, το οποίο αυξάνεται στις 22.500 ευρώ μαζί με την απόσυρση)
Επιπρόσθετα, το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας τονίζει πως έχει δρομολογήσει πρόγραμμα ύψους 30 εκατ. ευρώ που αφορά στην επιχορήγηση δήμων για την προώθηση περιβαλλοντικά φιλικών μέσων μεταφοράς. Η πρωτοβουλία αφορά στην επιχορήγηση δήμων (πλην των μητροπολιτικών) για την ανάπτυξη κοινόχρηστων και δημόσια προσβάσιμων υποδομών για την προώθηση μετακινήσεων με φιλικά προς το περιβάλλον μέσα μεταφοράς, όπως ηλεκτρικά και απλά ποδήλατα, με σκοπό να περιοριστεί η χρήση ΙΧ και να μειωθεί η περιβαλλοντική επιβάρυνση.
Η πρωτοβουλία αυτή προβλέπει, μεταξύ άλλων, τη δημιουργία δικτύου κοινόχρηστων ποδηλάτων (ηλεκτρικών και συμβατικών) και την ανάπτυξη δικτύου κοινόχρηστων φορτιστών ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Οι φορτιστές θα εγκατασταθούν κοντά στους σταθμούς μίσθωσης ποδηλάτων και θα επιτρέπουν στους οδηγούς να σταθμεύουν και να φορτίσουν τα ηλεκτρικά αυτοκίνητά τους, προκειμένου να συνεχίσουν τις μετακινήσεις τους εντός της πόλης με κοινόχρηστα ποδήλατα.
Παράλληλα, και προκειμένου να καλυφθεί πλήρως η απαίτηση της Οδηγίας 2008/50/ΕΚ η χώρας μας, μέσω Σύμβασης που έχει υπογραφεί στις 12-3-2021, εκπονεί Επιχειρησιακό Σχέδιο Δράσης για την καταπολέμηση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης στον οικισμό της Αθήνας. Το έργο χρηματοδοτείται μέσω του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Υποδομές Μεταφορών, Περιβάλλον και Αειφόρος Ανάπτυξης 2014-2020» και έχει διάρκεια 12 μήνες.