Μέχρι το 2025 η Toyota έχει «υποσχεθεί» 15 νέα αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα και 70 εξηλεκτρισμένα. Είναι η εποχή λοιπόν που η Νο1 εταιρεία παγκοσμίως μπαίνει δυνατά στην ηλεκτρική εποχή. Όχι ότι είχε μείνει πίσω, το αντίθετο μάλιστα, αφού ως πρώτη διδάξασα έκανε τα υβριδικά απαραίτητα συνώνυμό της, αλλά και trend. Τα νούμερα μιλάνε από μόνα τους μάλιστα. Έτσι, τα υβριδικά Toyota έχουν συνεισφέρει στη μείωση κατά 77 εκατομμύρια τόνους του διοξειδίου του άνθρακα (CO2) και περίπου κατά 29 εκατομμύρια κυβικά μέτρα καυσίμων παγκοσμίως, ενώ 20 χρόνια μετά το λανσάρισμα του πρώτου της υβριδικού, αυτή τη στιγμή 12 εκατομμύρια οδηγοί σε όλο τον κόσμο χρησιμοποιούν κάποιο υβριδικό μοντέλο της.
Τώρα όμως ένα νέο κεφάλαιο ανοίγεται μπροστά και αυτό αφορά την ηλεκτροκίνηση αποκλειστικά. Αντίθετα με τους περισσότερους κατασκευαστές όμως, η Toyota δεν χρειάζεται καμία μετάβαση και χρόνο «προσαρμογής». Απλά τώρα το επιλέγει, βλέποντας μπροστά και με τη δική της οπτική. Πρώτο δείγμα γραφής είναι το προχωρημένο σε αισθητικό και μηχανολογικό επίπεδο, bZ4x. Το SUV μοντέλο σε διαστάσεις RAV4 που ως concept εντυπωσιάζει και που αναμένεται να περάσει στην έκδοση παραγωγής του στα μέσα του 2022. Μέσα στα πολλά του ξεχωριστά χαρακτηριστικά όμως εμείς εξετάζουμε εκείνα που μας έκαναν ιδιαίτερη εντύπωση. Για να δούμε…
Σχεδίαση που μαγνητίζει το βλέμμα
Είναι αλήθεια πως τα καινούρια Toyota έχουν αποκτήσει ένα πολύ όμορφο και ιδιαίτερο αισθητικό προφίλ με τις έντονες γωνίες και ακμές να τους χαρίζουν δυναμισμό, ενώ ο συνδυασμός τους με καμπύλες προσθέτει και εκλεπτυσμένο χαρακτήρα. Το bZ4x δεν ξεφεύγει από αυτό τον κανόνα και ως SUV στο μέγεθος του RAV4 ενσωματώνει πολλά στοιχεία από εκείνο, αλλά και άλλα πιο χαρακτηριστικά. Βλέποντας το αυτοκίνητο παρατηρούμε μία μακρόστενη εξαγωνική γρίλια στο κάτω μέρος και κάθετα ανοίγματα στις γωνίες του προφυλακτήρα. Οι στενοί προβολείς έχουν τέσσερα στοιχεία LED και μια λωρίδα για LED φώτα ημέρας που τρέχει κατά μήκος της κορυφής. Στο προφίλ, το bZ4X φέρει δυναμικές γραμμές που του προσφέρουν μια πιο εμφατική υπόσταση, ενώ στο μπροστά αριστερό φτερό έχει τοποθετηθεί η θύρα φόρτισης. Το πίσω μέρος του bZ4X ακολουθεί την τάση της εποχής, ενώνοντας τα φωτιστικά του σώματα με μία λωρίδα LED, ενώ η συνολική εικόνα των φώτων δημιουργεί μία φουτουριστική εμφάνιση.
Φουτουριστικό εσωτερικό Το εσωτερικό του Toyota bZ4x δεν παραπέμπει σε κανένα άλλο μοντέλο της εταιρείας εκφράζοντας έναν έντονα ευχάριστο και φουτουριστικό διάκοσμο. Το βλέμμα του οδηγού πέφτει πάνω στον ψηφιακό πίνακα οργάνων που είναι ακριβώς εμπρός στα μάτια του δημιουργώντας αισθητική cockpit. Εντυπωσιακή είναι επίσης και η ευρεία οθόνη που φιλοξενεί το σύστημα ψυχαγωγίας και ενημέρωσης, προηγμένο εξοπλισμό και ευφυή συνδεσιμότητα. Σύμφωνα με την Τοyota θα συμβάλλουν στην παροχή ασφάλειας, ψυχαγωγίας και της οδηγικής εμπειρίας. Ακριβώς από κάτω βλέπουμε τα μπουτόν για το σύστημα κλιματισμού, ενώ στην κεντρική κονσόλα στεγάζεται ένας περιστροφικός ρυθμιστής για τις λειτουργίες κίνησης, κουμπιά για εναλλαγή των συστημάτων υποβοήθησης και ένα touchpad.
Επαναστατικό τιμόνι by wire Σκοπίμως παραλείψαμε από την ανάλυση του εσωτερικού το high-light του που είναι το ιδιαίτερο και ξεχωριστό τιμόνι. Αυτό, εκτός από εντυπωσιακό σε εμφάνιση έχει σχεδιαστεί έτσι ώστε να προσφέρει σε συνδυασμό με την θέση οδήγησης, ένα οδηγοκεντρικό προφίλ, ενώ εκπλήξεις κρύβει και κάτω από το εντυπωσιακό του περίβλημα. Πιο συγκεκριμένα, αυτό είναι συνδεδεμένο by-wire δηλαδή δεν διαθέτει άξονα. Ο λόγος γι`αυτή την επιλογή είναι πως έτσι εκμηδενίζονται οι ανεπιθύμητοι κραδασμοί που διαφορετικά φτάνουν στα χέρια του οδηγού, προσφέροντας πιο ξεκούραστες διαδρομές, ενώ παράλληλα βελτιώνει τον έλεγχο του οχήματος και την ασφάλεια καθώς τα χέρια του οδηγού παραμένουν συνεχώς στην ίδια θέση.
Νέα πλατφόρμα και τετρακίνηση σε συνεργασία με την Subaru Δεν είναι η πρώτη φορά που η Toyota συνεργάζεται με την Subaru για έναν κοινό σκοπό. Η τεχνογνωσία και η εφαρμογή συστημάτων τετρακίνησης άλλωστε αποτελούν το κύριο συστατικό της εταιρείας με σήμα τις «πλειάδες». Στην προκειμένη περίπτωση λοιπόν η Toyota εξέλιξε με την Subaru την πλατφόρμα e-TNGA. Αυτή είναι ειδικά σχεδιασμένη για αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα και εξυπηρετεί πλην της ασφάλειας και σε οδηγικό επίπεδο, αφού επιτρέπει μακρύ μετατρόχιο και κοντούς προβόλους. Αυτά με τη σειρά τους έχουν θετικό αντίκτυπο και στο εσωτερικό του με καλύτερη εκμετάλλευση των διαθέσιμων χώρων του. Το σύστημα τετρακίνησης All Wheel Drive (AWD) είναι προφανώς ηλεκτρικό αφού το bZ4x διαθέτει δύο ηλεκτροκινητήρες (από έναν σε κάθε άξονα) και προκύπτει τόσο από την ενασχόληση της Toyota με τα υβριδικά μοντέλα όσο και με την ανστίστοιχη της Subaru με τετρακίνητα μοντέλα. Αυτό θα προσφέρει αξιοπιστία και συναρπαστικά οδηγικά χαρακτηριστικά τόσο στο dZ4x όσο και στο Solterra (το αντίστοιχο μοντέλο για λογαριασμό της Subaru), ενώ υπόσχεται αξιοπιστία και αποτελεσματικότητα σε όλες τις καιρικές συνθήκες και εδάφη.
Φόρτιση από ηλιακό πάνελ Μέσα στις καινοτομίες και τα εντυπωσιακά στοιχεία του νέου Toyota bZ4x δεν γίνεται να μην ξεχωρίσουμε την δυνατότητα φόρτισής του και από ηλιακό πάνελ. Μέσω αυτού θα αυξάνεται η αυτονομία του χωρίς να χρειάζεται κάποια ενέργεια από τον οδηγό του, διευρύνοντας έτσι την χρήση του και σε υπεραστικά μακρινά ταξίδια και περιορίζοντας το «Range Anxiety». Σύμφωνα δε με τις πρώτες πληροφορίες που έχουμε για το νέο ηλεκτρικό της Toyota η αυτονομία του μετά την φόρτιση των μπαταριών του σε ποσοστό 100% θα αγγίζει τα 600 χιλιόμετρα τουλάχιστον, κάτι που σημαίνει πως με ανάκτηση ενέργειας και από το ηλιακό πάνελ, αυτή θα είναι πραγματικά μεγάλη.