
Τα turbo αντέχουν όσο τα ατμοσφαιρικά;
39.010 Επισκέψεις στο άρθρο (12/8/2017)
Πριν 12 χρόνια που το turbo άρχισε να πουλάει τρελά, η μεγαλύτερη ανησυχία όλων ήταν η μακροζωία αυτών των κινητήρων. Τι ισχύει τελικά;
autotriti team
Ψηφιακή Έκθεση: «Τώρα που τα Ηλεκτρικά γίνονται φθηνότερα από τα βενζινοκίνητα...»
Είναι κοινό μυστικό πλέον πως οι κινητήρες των αυτοκινήτων σχεδιάζονται με ένα όριο ηλικίας γύρω στα 300.000 χλμ. Είναι η λογική που θέλει όλες τις μηχανολογικές κατασκευές να αντέχουν 3 φορές πάνω από την κοινή χρήση, τα 100.000 χλμ που γενικά κάνει ένα αυτοκίνητο κατά μέσο όρο σαν «πρώτο χέρι».
Στην Ελλάδα όμως, με την αγορά του αυτοκινήτου να έχει πέσει πολύ, αυτοκίνητα που αγοράστηκαν 10 και δώδεκα χρόνια πριν βρίσκονται μόλις στη μέση της ηλικίας τους, βάσει του μέσου όρου ηλικίας του στόλου στη χώρα μας, που αγγίζει τα 12 χρόνια. ¶ρα η μακροζωία πλέον απασχολεί όσο ποτέ άλλοτε. Ένα αυτοκίνητο δεν είναι απλά καλό, αλλά απαραίτητο να αντέξει 300.000 χλμ. Αντέχουν όμως τόσο τα τούρμπο;
Η αγωνία για την αντοχή του τούρμπο έχει να κάνει φυσικά με τις αυξημένες πιέσεις και θερμοκρασίες που δημιουργεί η υπερπλήρωση. Από τη μία το τούρμπο πιέζει περισσότερο μείγμα στον ίδιο χώρο καύσης και δημιουργεί τεράστιες συμπιέσεις. Πιστόνια, μπιέλες, στροφαλοφόροι, έδρανα, κεφαλές και όλα τα μεταλλικά μέρη του κινητήρα πιέζονται πολύ περισσότερο σε σχέση με τα ατμοσφαιρικά μοτέρ.
Την ίδια στιγμή τα καυσαέρια, που φτάνουν και τους 1.000 βαθμούς στην εξαγωγή, αντί να φεύγουν γρήγορα στην εξάτμιση όμως στα ατμοσφαιρικά μοτέρ, περνούν από τις φτερούγες του τούρμπο και έτσι όχι μόνο πυρώνουν την τουρμπίνα, αλλά και διατηρούν υψηλές θερμοκρασίες σε όλο το μοτέρ.
Φυσικό είναι τα τούρμπο μοτέρ να έχουν σχεδιαστεί ώστε να αντέχουν τέτοιες πιέσεις και θερμοκρασίες. Από την πρώτη είσοδο του τούρμπο στα αυτοκίνητα στη δεκαετία του 70 μέχρι τώρα, τα υλικά και η σχεδίαση των μερών είναι αγνώριστα. Το ίδιο και η σχεδίαση του κινητήρα συνολικά.
Αντίστοιχα επαναστατικές εξελίξεις έχουν επέλθει και στο θέμα της λίπανσης, που αποτελεί τον κύριο τρόπο ψύξης όχι μόνο του τούρμπο αλλά ολόκληρου του κινητήρα. Και σε ότι αφορά τις πιέσεις, τα τούρμπο πλέον ελέγχονται από υπολογιστές, το ίδιο και οι βαλβίδες ανακούφισης, και ποτέ δεν ξεπερνούν τα όρια για τα οποία έχουν σχεδιαστεί να λειτουργούν .
Οι κατασκευαστές λένε πως τα τούρμπο δεν έχουν κανένα πρόβλημα αξιοπιστίας και η μακροζωία τους είναι όση πάντοτε σχεδίαζαν σε ένα αυτοκίνητο.
Δώδεκα χρόνια μετά όμως εσείς τι λέτε; Τα εμπιστεύεστε; Θεωρείτε ότι όντως αντέχουν το ίδιο; Έχετε εμπειρίες δικές σας; Και τελικά το δικό σας τούρμπο πως κρατάει 12 χρόνια μετά;
Αν σου άρεσε: Κοινοποίησέ το »
Στην Ελλάδα όμως, με την αγορά του αυτοκινήτου να έχει πέσει πολύ, αυτοκίνητα που αγοράστηκαν 10 και δώδεκα χρόνια πριν βρίσκονται μόλις στη μέση της ηλικίας τους, βάσει του μέσου όρου ηλικίας του στόλου στη χώρα μας, που αγγίζει τα 12 χρόνια. ¶ρα η μακροζωία πλέον απασχολεί όσο ποτέ άλλοτε. Ένα αυτοκίνητο δεν είναι απλά καλό, αλλά απαραίτητο να αντέξει 300.000 χλμ. Αντέχουν όμως τόσο τα τούρμπο;
Η αγωνία για την αντοχή του τούρμπο έχει να κάνει φυσικά με τις αυξημένες πιέσεις και θερμοκρασίες που δημιουργεί η υπερπλήρωση. Από τη μία το τούρμπο πιέζει περισσότερο μείγμα στον ίδιο χώρο καύσης και δημιουργεί τεράστιες συμπιέσεις. Πιστόνια, μπιέλες, στροφαλοφόροι, έδρανα, κεφαλές και όλα τα μεταλλικά μέρη του κινητήρα πιέζονται πολύ περισσότερο σε σχέση με τα ατμοσφαιρικά μοτέρ.
Την ίδια στιγμή τα καυσαέρια, που φτάνουν και τους 1.000 βαθμούς στην εξαγωγή, αντί να φεύγουν γρήγορα στην εξάτμιση όμως στα ατμοσφαιρικά μοτέρ, περνούν από τις φτερούγες του τούρμπο και έτσι όχι μόνο πυρώνουν την τουρμπίνα, αλλά και διατηρούν υψηλές θερμοκρασίες σε όλο το μοτέρ.
Φυσικό είναι τα τούρμπο μοτέρ να έχουν σχεδιαστεί ώστε να αντέχουν τέτοιες πιέσεις και θερμοκρασίες. Από την πρώτη είσοδο του τούρμπο στα αυτοκίνητα στη δεκαετία του 70 μέχρι τώρα, τα υλικά και η σχεδίαση των μερών είναι αγνώριστα. Το ίδιο και η σχεδίαση του κινητήρα συνολικά.
Αντίστοιχα επαναστατικές εξελίξεις έχουν επέλθει και στο θέμα της λίπανσης, που αποτελεί τον κύριο τρόπο ψύξης όχι μόνο του τούρμπο αλλά ολόκληρου του κινητήρα. Και σε ότι αφορά τις πιέσεις, τα τούρμπο πλέον ελέγχονται από υπολογιστές, το ίδιο και οι βαλβίδες ανακούφισης, και ποτέ δεν ξεπερνούν τα όρια για τα οποία έχουν σχεδιαστεί να λειτουργούν .
Οι κατασκευαστές λένε πως τα τούρμπο δεν έχουν κανένα πρόβλημα αξιοπιστίας και η μακροζωία τους είναι όση πάντοτε σχεδίαζαν σε ένα αυτοκίνητο.
Δώδεκα χρόνια μετά όμως εσείς τι λέτε; Τα εμπιστεύεστε; Θεωρείτε ότι όντως αντέχουν το ίδιο; Έχετε εμπειρίες δικές σας; Και τελικά το δικό σας τούρμπο πως κρατάει 12 χρόνια μετά;
germanotrolias με VW Lupo@ Μεσα στα ευρωπαικα τουρμπο βαζεις και τα γερμανικα του περιβοητου γκρουπ(πχ. tsi)?Oπως παλια που λεγαμε αλβανος τουριστας ενα πραγμα. Υγ. Εχετε προσεξει οτι εδω και πολυ καιρο αυτοι που χλευαζουν διαρκως τα αυτοκινητα απο την απω ανατολη(ιαπωνια,κορεα) ειναι οι γερμανοφιλοι?Μηπως τζουζει λιγο το θεμα της αξιοπιστιας και γενικα της προοδου και μερικοι εχουν παθει κοκομπλοκο και τους χαλαει τον υπνο που ειχαν τοσα χρονια?
@ germanotrolias με VW Lupo. Φιλε μου,οταν οι ιαπωνες ειχαν μικρα τουρμπακια τελη δεκαετιας 80 - αρχες 90(starlet gt,charade gtti),οι Γερμανοι ακομα δεν ειχαν δει τριψηφιο αριθμο ιπποδυναμης μεχρι και τα 1600 κυβικα (βλ. Golf iii 1,4 με 63 hp ή golf iv με 75hp) Και οσον αφορα αξιοπιστια...αστα να πανε... Οι φριτεζες θελουν λιγοτερο λαδι... Οποτε,μην συγκρινουμε καλυτερα...
Ρε δεν πα να λετε... Εγω ειμαι κολλημενος με τη Γερμανια. Ακομα αγοραζω απο τους κολοσσους Grundig (τουρκικη πλεον) και Blaupunkt (ασχετα αν βαρεσε κανονι περσι) κι εσεις αγοραστε απο τις ανυπαρκτες ιαπωνικες εταιρειουλες Sony, Panasonic, JVC, Toshiba, Yamaha, Aiwa, Akai, Alpine, Canon, Daikin, Fujitsu, Hitachi, Olympus, Nikon, NEC, Pioneer, Sharp, Sanyo, TDK και τις κορεατικες Samsung και LG.
Και ειδικά τα 1000ρακια τα 3κυλινδρα τα τούρμπο πόσο άραγε να αντέξουν τα κακόμοιρα
το θεμα κυριοι δημοσιογραφοι δεν ειναι μονο τι πιστευουμε εμεις αλλα τι πιστευετε κι εσεις, το τουρμπο λοιπον ειναι τοσο αξιοπιστο οσο η ατμοσφαιρα τι λετε; οταν ρωτατε να δινετε κι εσεις απαντηση και να περνετε θεση.
Ο χρονος δινει ολες τις απαντησεις χωρις να χρειαζεται καν τις ερωτησεις.
Αν το μελλον της αυτοκινησης, συνεχιζε να ειναι αναλογο, θα με ενδιεφερε το κατα ποσο οι κινητηρες αντεχουν. Επειδη ομως προφανεστατα περναμε στην ηλεκτροκινηση, ως τοτε δεν βρισκω το λογο να πειραματιζομαι αρα ατμοσφαιρικο χωρις νεωτερισμους (πχ τsi κτλ) και μετα, περασμα στο ηλεκτρικο
Άμα δεν το σπας από φανάρι σε φανάρι κρύο, μια χαρά αντέχει....
@ germanotrolias με Seat Exeo. Corolla φριτεζα;;; Εχεις δει πολλες; Εγω καμμια ακομα. Αντιθετως golfakia και polakia μπολικα. Ας μην λεμε χαζομαρες... Οσα δεν φτανει η αλεπου λενε,τα κανει κρεμασταρια...
Audi A3 1.8T μοντέλο 2000, με υπερσυμπιεστή borg-warner K03 διήνυσε τα πρώτα του 270.000 χλμ με τον κινητήρα στις προδιαγραφές του κατασκευαστή (150PS/210Nm). Από τον Ιανουάριο του 2015 ο υπερσυμιεστής ρυθμίστηκε σε επίπεδο βελτίωσης σταδίου 1 (195PS/270Nm) και λειτουργεί άψογα χωρίς κανένα απολύτως πρόβλημα μεχρι σήμερα που το αυτοκίνητο έχει διανύσει 337.000 χλμ.
Έχω ένα Skoda Octavia 1.8tsi του 2007.Έχει 120.000χλμ. και είναι stage 1(200hp,30kgr ροπή) .Το αγόρασα καινούργιο και μετά από δύο χρόνια μπήκε το πρόγραμμα.Το μοτέρ είναι άψογο και χωρίς ιδιαίτερη προσοχή στα ανοίγματα.Δεν το αλλάζω με τίποτα!!!
Audi A3 1.8T μοντέλο 2000, με υπερσυμπιεστή borg-warner K03 διήνυσε τα πρώτα του 270.000 χλμ με τον κινητήρα στις προδιαγραφές του κατασκευαστή (150PS/210Nm). Από τον Ιανουάριο του 2015 ο υπερσυμιεστής ρυθμίστηκε σε επίπεδο βελτίωσης σταδίου 1 (195PS/270Nm) και λειτουργεί άψογα χωρίς κανένα απολύτως πρόβλημα μεχρι σήμερα που το αυτοκίνητο έχει διανύσει 337.000 χλμ.
Audi A3 1.8T μοντέλο 2000, με υπερσυμπιεστή borg-warner K03 διήνυσε τα πρώτα του 270.000 χλμ με τον κινητήρα στις προδιαγραφές του κατασκευαστή (150PS/210Nm). Από τον Ιανουάριο του 2015 ο υπερσυμιεστής ρυθμίστηκε σε επίπεδο βελτίωσης σταδίου 1 (195PS/270Nm) και λειτουργεί άψογα χωρίς κανένα απολύτως πρόβλημα μεχρι σήμερα που το αυτοκίνητο έχει διανύσει 337.000 χλμ.
@Κωστας:Για τις παλιο-φριτεζες τα Κορολα λες;
Εξαρταται!!Τα ευρωπαικα τουρμπο αντεχουν,βλεπε Ford Fiesta με 8(!!) χρονια εγγυηση.Οι καημενοι οι Τογιοτατσου,το τρεμουν το τουρμπο γιατι θα εχουμε το φαινομενο Honda στην F1,δηλαδη ανα δυο διαδρομες σπιτι-γραφειο θα μενει!!!