Οι περισσότεροι κατασκευαστές επιλέγουν τη μετάδοση της κίνησης σε δύο τροχούς στα crossover τους, με την τετρακίνηση να είναι έξτρα. Ένα έξτρα, που κατά μέσο όρο κοστίζει 2.000 ευρώ. Δείτε τώρα, μήπως αντί να δώσω 2.000 ευρώ για 4κίνηση να βάλω χωμάτινα ελαστικά με ένα 500άρικο;
H νέα τρέλα των κατασκευαστών είναι χωρίς αμφιβολία τα δικίνητα crossover, που προσφέρουν την πανοραμική θέση οδήγησης, την αυξημένη απόσταση από το έδαφος και το αίσθημα ασφάλειας των τετρακίνητων SUV, χωρίς όμως το έξτρα κόστος, το βάρος και την αυξημένη κατανάλωση των τελευταίων.
Ειδικά στις μέρες μας, όπου οι οδηγοί των 4x4, που διψάνε για σκληρή περιπέτεια είναι είδος υπό εξαφάνιση. Μια μικρή έρευνα στα best seller SUV έδειξε πως η 4κίνηση χρεώνεται 2.000 ευρώ κατά μέσο όρο. Το 4x4 Nissan Qashqai diesel κοστίζει 2.000 ευρώ επιπλέον από το δικίνητο και συνοδεύεται από ελαστικά με έμφαση στα ασφάλτινα χαρακτηριστικά.
Κάτι ανάλογο ισχύει και άλλα μοντέλα όπως το Opel Mokka X που η διαφορά ανάμεσα 2κίνητο και 4κίνητο είναι από 1.500 έως 2.500 ευρώ, ανάλογα τον κινητήρα.
Από την άλλη υπάρχουν μοντέλα όπως στην περίπτωση του Audi Q3, όπου η 4κίνηση είναι διαθέσιμη με μεγαλύτερη έκδοση κινητήρα και η διαφορά αγγίζει τις 5.000 ευρώ.
Αναμφίβολα η τετρακίνηση αποτελεί ένα σημαντικό όπλο στη μάχη με την πρόσφυση, τόσο εντός ασφάλτου, όσο και εκτός και ειδικά σε εδάφη, όπως η λάσπη, το χιόνι και το γρασίδι. Ωστόσο η τετρακίνηση δεν αποτελεί πανάκεια για κίνηση σε τέτοια εδάφη.
Η δοκιμή τετρακίνητου crossover με ασφάλτινα ελαστικά σε λασπωμένο δρόμο το έκανε να ζορίζεται και να δείχνει πως δε θα τα καταφέρει. Γλίστρημα, δεξιά-αριστερά, σπινάρισμα και αν η απόσταση είναι μεγάλη, τότε το κόλλημα δεν είναι σίγουρο πως θα αποφευχθεί. Το ίδιο αυτοκίνητο, στο ίδιο κώλυμα με πιο χωμάτινα ελαστικά είχε εξαιρετική συμπεριφορά δείχνοντας να ανεβαίνει την ανηφόρα λες και το τράβαγε προς τα επάνω μια «ανώτερη δύναμη».
Προφανώς, το λάστιχο είναι βασική προϋπόθεση για να δείξει ένα αυτοκίνητο τις αρετές του. Αυτό αποτελεί αξίωμα για την αυτοκίνηση. Ωστόσο τι θα μπορούσε να είχε συμβεί σε ένα δικίνητο με χωμάτινα ελαστικά;
«Παλαιότερα είχαμε ρωτήσει τον άνθρωπο-off road στην Ελλάδα, τον πολυπρωταθλητή αγώνων 4X4, Στέφανο Αττάρτ, ο οποίος συνηγόρησε στην άποψη μας πως λόγω μικρότερου βάρους και χωμάτινου ελαστικού, το δικίνητο θα μπορούσε να έχει μέχρι και πλεονέκτημα»
Βέβαια ένα τετρακίνητο ακόμα και με ασφάλτινα ελαστικά, που όμως διαθέτει «βαρβάτη» τετρακίνηση, μπλοκέ διαφορικά και «κλειδώματα» δεν χαμπαριάζει. Όμως το 99% των τετρακινήσεων σήμερα είναι light μιας και light είναι πλέον οι απαιτήσεις των αγοραστών. Οι μουστακαλήδες της Camel μετριούνται πλέον στα δάκτυλα. Οπότε γυρνάμε πίσω στο θέμα των ελαστικών. Η κατάλληλη χάραξη του χωμάτινου ελαστικού αποβάλει τη λάσπη από το πέλμα και δεν την αφήνει να σωρευτεί και να δημιουργήσει ένα τεράστιο… ντόνατ με μηδενική πρόσφυση.
Επίσης τα χωμάτινα ελαστικά διαθέτουν ενισχυμένα πλαϊνά και δεν είναι ευπαθή σε πέτρες και άλλες παγίδες. Όπως και να έχει κάθε νόμισμα έχει και την άλλη πλευρά. Στην συγκεκριμένη περίπτωση, τα χωμάτινα ελαστικά κάνουν θόρυβο στην άσφαλτο και όσο μεγαλύτερα είναι τα «τακούνια» τους, τόσο μεγαλύτερο θόρυβο παράγουν, ειδικά αν περάσεις τα 100 χλμ.
Βέβαια πιο σημαντικό μειονέκτημα είναι αυτό της λιγότερης πρόσφυσης στην άσφαλτο. Δεν είναι λοιπόν τυχαίο, που στα crossover (στις περισσότερες περιπτώσεις είναι και αποκλειστικά προσθιοκίνητα) που τουλάχιστον το 90% της χρήσης τους αφορά την κίνηση στην άσφαλτο, η επιλογή των κατασκευαστών είναι μικτά ελαστικά τύπου 90/10 ή το πολύ 80/20 για χρήση σε άσφαλτο/χώμα. Αυτός ο τύπος ελαστικών προσφέρει ιδιαίτερα καλά χαρακτηριστικά στην άσφαλτο, αλλά η εμπειρία μας από τις δοκιμές τέτοιων μοντέλων δείχνει πως δεν μπορείς να εμπιστευτείς απόλυτα τα μικτά ελαστικά τύπου 90/10 σε σαθρά εδάφη.
Το θέμα με την τετρακίνηση δεν είναι μόνο το κόστος για την απόκτησή της, είναι και το… πάντρεμα με το έξτρα κόστος που την ακολουθεί. Μεγαλύτερο βάρος λόγω των παραπάνω μηχανικών μερών προφανώς, περισσότερες τριβές, μεγαλύτερη κατά συνέπεια κατανάλωση και αυξημένες ανάγκες συντήρησης. Και φανταστείτε να πάτε με λάθος ελαστικά και να κολλήσετε, όταν κάποιος άλλος με κατάλληλα «πατούμενα» περάσει αέρα χωρίς να είναι καν τετρακίνητος, έχοντας δώσει λιγότερα χρήματα στην αγορά του αυτοκινήτου και έχοντας αρκετά χαμηλότερο κόστος συντήρησης.
Το παραπάνω κόστος αγοράς και χρήσης τετρακίνητου SUV/Crossover ή την εφάμιλλη οδηγική αίσθηση ενός δικίνητου εφοδιασμένου με χωμάτινα ελαστικά τα οποία θα μπορείτε να βάζετε και να βγάζετε ανάλογα με τις απαιτήσεις του προορισμού; Βέβαια για να είμαστε ακριβείς στην τελευταία περίπτωση θα πρέπει να υπολογιστεί και το κόστος για ένα έξτρα σετ ζάντες συν τα πρακτικά προβλήματα, που έχουν να κάνουν με το βάλε-βγάλε και τη μεταφορά.
Προφανώς και ο ιδανικός συνδυασμός για εκτός δρόμου περιηγήσεις είναι η τετρακίνηση με κατάλληλα ελαστικά, αλλά πόσοι πραγματικά χρειάζονται αυτόν τον συνδυασμό; Αν και τελικά όλα είναι θέμα αναγκών και προτεραιοτήτων, εσείς τι θα επιλέγατε;
Τα τελευταία 10 χρόνια φοράω χειμερινά ελαστικά χειμώνα- καλοκαίρι στο σεντάν μου. Όχι μόνο δεν χρησιμοποίησα ποτέ ξανά αλυσίδες, αλλά πέρασα και εκεί που τετρακίνητο είχε σταματήσει για να τις φορέσει... έχω πιάσει 120 km/h πάνω σε φιλμ φρέσκου χιονιού, έχω στρίψει με 80 σε ανοικτές καμπές και έχει βελτιωθεί η άνεση. Δεν μπόρεσα να ξανασπινιάρω το αμάξι ποτέ! Ακόμη και στο στεγνό ελληνικο γλιστερό οδόστρωμα θεωρώ ότι έχουν ανώτερη πρόσφυση από τα καλοκαιρινά. Στα αρνητικά η ελάχιστη αύξηση της κατανάλωσης (στο όριο του στατιστικού λάθους) και ότι το αυτοκίνητο έχει μια τάση να ανοίγει την τροχιά του. Ως εκ τούτου πιστεύω πως είναι προτιμότερο να επενδύσουμε σε λάστιχα παρά σε τετρακίνηση που και ακριβότερα κοστίζει και το βάρος και την κατανάλωση αυξάνει αρκετά και τις επιδόσεις περιορίζει...
Καλησπέρα σε όλους. Αρχικά να τοποθετηθώ ευθαρσώς και να υποστηρίξω την άποψη πως είναι τεράστια κοροϊδία, να πωλούνται suv δίχως κάποιου είδους τετρακίνησης (ακόμη και την πιο light έκδοση). Για τα crossover επίσης έχω την ίδια άποψη, αλλά δέχομαι το γεγονός ότι στηρίζονται σε κάπως διαφορετική φιλοσοφία (αρκούνται στο μικρό αυξημένο ύψος του αμαξώματος από το έδαφος και μόνο).
Επί του θέματος, η άποψή μου είναι πως α) όπως προανέφερα, το SUV οφείλει να υποστηρίζεται από σύστημα τετρακίνησης, β) τα ελαστικά που πρέπει να χρησιμοποιεί εκτός χειμώνα, να είναι 90/10 ή 80/20. Ο λόγος προφανέστατος, μιας και αρματώνουν ένα SUV, το οποίο εννοείται πως θα κινηθεί και εκτός ασφάλτου, ανάλογα με τις υπόλοιπες δυνατότητές του, γ) εννοείται πως το χειμώνα απαιτείται η τετράδα των χειμερινών ελαστικών (με ένδειξη M&S + την ένδειξη 3PMSF). Διαφορετικά, πάλι θα έχεις ένα SUV, για να πας το πολύ, για καφέ στην πλατεία του κοντινότερου χωριού. δ) επιτέλους οι κατασκευάστριες εταιρείες να εφοδιάζουν τα SUV με εφεδρικό ζαντολάστιχο πραγματικών διαστάσεων (ούτε καν τα λεπτότερα) και όχι με άχρηστα repair kits. Δηλαδή όταν θα βρίσκεσαι στα όρη και σκίσεις το ελαστικό σου (εννοείται πως δε θα επισκευάζεται), θα τηλεφωνήσεις στην οδική βοήθεια ή θα καλέσεις το κοντινότερο κινητό βουλκανιζατέρ, το οποίο στην καλύτερη περίπτωση, εάν σε εξυπηρετήσει επαρκώς, θα σου αφήσει δώρο δαχτυλιές στον π_σ_νό?
ΜΦΧ
Όλα είναι θέμα αναγκών. Μονόδρομος η τετρακίνηση αν κάποιος γυρίζει στα βουνά. Επίσης ένα τετρακίνητο αυτοκίνητο έχει μεγαλύτερες δυνατότητες εκτος δρόμου από ένα δικίνητο. Παράδειγμα το suzuki jimny. Δεν υπάρχει δικίνητο αυτοκίνητο, ότι ελαστικά και να έχει που να μπορεί να συναγωνιστεί το jimny εκτός δρόμου
Κατ' αρχήν συμφωνώ ότι ένα ελαφρύ δικίνητο με μικτής χρήσης λάστιχα είναι ικανότερο από ένα βαρύ τετρακίνητο με καλοκαιρινά λάστιχα σε χιόνι και λάσπη, αλλά βλέπω ότι αυξάνεται και η προσφορά συστημάτων περιορισμού ολίσθησης στα δικίνητα SUV ή μη, όπως το IntelliGrip της Opel και μάλιστα σε πολύ λογική τιμή σαν έξτρα.
Τα τελευταία 10 χρόνια φοράω χειμερινά ελαστικά χειμώνα- καλοκαίρι στο σεντάν μου. Όχι μόνο δεν χρησιμοποίησα ποτέ ξανά αλυσίδες, αλλά πέρασα και εκεί που τετρακίνητο είχε σταματήσει για να τις φορέσει... έχω πιάσει 120 km/h πάνω σε φιλμ φρέσκου χιονιού, έχω στρίψει με 80 σε ανοικτές καμπές και έχει βελτιωθεί η άνεση. Δεν μπόρεσα να ξανασπινιάρω το αμάξι ποτέ! Ακόμη και στο στεγνό ελληνικο γλιστερό οδόστρωμα θεωρώ ότι έχουν ανώτερη πρόσφυση από τα καλοκαιρινά. Στα αρνητικά η ελάχιστη αύξηση της κατανάλωσης (στο όριο του στατιστικού λάθους) και ότι το αυτοκίνητο έχει μια τάση να ανοίγει την τροχιά του. Ως εκ τούτου πιστεύω πως είναι προτιμότερο να επενδύσουμε σε λάστιχα παρά σε τετρακίνηση που και ακριβότερα κοστίζει και το βάρος και την κατανάλωση αυξάνει αρκετά και τις επιδόσεις περιορίζει...
Καλησπέρα σε όλους. Αρχικά να τοποθετηθώ ευθαρσώς και να υποστηρίξω την άποψη πως είναι τεράστια κοροϊδία, να πωλούνται suv δίχως κάποιου είδους τετρακίνησης (ακόμη και την πιο light έκδοση). Για τα crossover επίσης έχω την ίδια άποψη, αλλά δέχομαι το γεγονός ότι στηρίζονται σε κάπως διαφορετική φιλοσοφία (αρκούνται στο μικρό αυξημένο ύψος του αμαξώματος από το έδαφος και μόνο). Επί του θέματος, η άποψή μου είναι πως α) όπως προανέφερα, το SUV οφείλει να υποστηρίζεται από σύστημα τετρακίνησης, β) τα ελαστικά που πρέπει να χρησιμοποιεί εκτός χειμώνα, να είναι 90/10 ή 80/20. Ο λόγος προφανέστατος, μιας και αρματώνουν ένα SUV, το οποίο εννοείται πως θα κινηθεί και εκτός ασφάλτου, ανάλογα με τις υπόλοιπες δυνατότητές του, γ) εννοείται πως το χειμώνα απαιτείται η τετράδα των χειμερινών ελαστικών (με ένδειξη M&S + την ένδειξη 3PMSF). Διαφορετικά, πάλι θα έχεις ένα SUV, για να πας το πολύ, για καφέ στην πλατεία του κοντινότερου χωριού. δ) επιτέλους οι κατασκευάστριες εταιρείες να εφοδιάζουν τα SUV με εφεδρικό ζαντολάστιχο πραγματικών διαστάσεων (ούτε καν τα λεπτότερα) και όχι με άχρηστα repair kits. Δηλαδή όταν θα βρίσκεσαι στα όρη και σκίσεις το ελαστικό σου (εννοείται πως δε θα επισκευάζεται), θα τηλεφωνήσεις στην οδική βοήθεια ή θα καλέσεις το κοντινότερο κινητό βουλκανιζατέρ, το οποίο στην καλύτερη περίπτωση, εάν σε εξυπηρετήσει επαρκώς, θα σου αφήσει δώρο δαχτυλιές στον π_σ_νό? ΜΦΧ
Όλα είναι θέμα αναγκών. Μονόδρομος η τετρακίνηση αν κάποιος γυρίζει στα βουνά. Επίσης ένα τετρακίνητο αυτοκίνητο έχει μεγαλύτερες δυνατότητες εκτος δρόμου από ένα δικίνητο. Παράδειγμα το suzuki jimny. Δεν υπάρχει δικίνητο αυτοκίνητο, ότι ελαστικά και να έχει που να μπορεί να συναγωνιστεί το jimny εκτός δρόμου
Κατ' αρχήν συμφωνώ ότι ένα ελαφρύ δικίνητο με μικτής χρήσης λάστιχα είναι ικανότερο από ένα βαρύ τετρακίνητο με καλοκαιρινά λάστιχα σε χιόνι και λάσπη, αλλά βλέπω ότι αυξάνεται και η προσφορά συστημάτων περιορισμού ολίσθησης στα δικίνητα SUV ή μη, όπως το IntelliGrip της Opel και μάλιστα σε πολύ λογική τιμή σαν έξτρα.