Καινούργια αυτοκίνητα που αγοράζεις χωρίς να δώσεις μια... μικρή περιουσία. Αυτά είναι τα 4 αυτοκίνητα που παίρνεις γύρω στα 15.000 ευρώ. Τα συγκρίνουμε και τα αξιολογούμε σε Κατανάλωση-Χώρους-Ασφάλεια στην «βασική». Ποια είναι τα καλύτερα;
Βάλαμε όριο τα 15 χιλιάρικα, παρουσιάζουμε τα 4 μοντέλα που μπορείς να αγοράσεις σε αυτό το κόστος, τα συγκρίνουμε σε Κατανάλωση-Χώρους-Ασφάλεια. Ποιο είναι το καλύτερο συνδυαστικά, ποιο «καίει» λιγότερο και ποιο είναι το πιο ευρύχωρο; Στην λίστα που ακολουθεί βρίσκουμε τρία μίνι, τα Hyundai i10, Fiat 50 και Kia Picanto, καθώς και το crossoverάκι Toyota Aygo X.
Κατανάλωση: Καλύτερο σε όλα το Toyota Aygo X, mild hybrid το Fiat 500
Super κατανάλωση που θυμίζει full υβριδικό έχει το Toyota Aygo X. Το ιαπωνικό crossoverάκι είναι πιο οικονομικό σε πόλη και ταξίδι, έχει αυτονομία πάνω από 850 χλμ. και προτάσσει ένα εξαιρετικά προσιτό σε κόστος κίνησης πακέτο. Κάτω από το καπό του Toyota Aygo X βρίσκεται ο 3κύλινδρος 1.000άρης των 72 ίππων, ο οποίος «καίει» σε μέσες πραγματικές συνθήκες 5,4 λτ./100 χλμ. Αρκετά οικονομικό είναι και το Fiat 500, το μοναδικό μοντέλο της λίστας με ήπια υβριδική τεχνολογία. Το μοντέρνο σχεδιαστικά 500αράκι έχει έναν 1.000άρη κινητήρα 70 ίππων και μία μονάδα μίζας-γεννήτριας 5 ίππων συν μια μπαταρία λιθίου στα 11 αμπερώρια, με κατανάλωση στα 5,6 λτ./100.
Χώροι: Μεγάλο... μίνι το i10, βάζεις και ψηλούς στο 4-θέσιο Picanto, τελευταίο το 500άρι
Το Hyundai i10 είναι το πιο άνετο μίνι της κατηγορίας. Πιο συγκεκριμένα, έχει την πιο ευρύχωρη πίσω καμπίνα, με 130,5 εκ. φάρδος. Στην πράξη, μπορούν να καθίσουν με αρκετή ευκολία 2 ενήλικοι επιβάτες, ενώ χωρίς ιδιαίτερες δυσκολίες θα χωρέσει και ένα μικρό παιδί. Συν τοις άλλοις, ο «αέρας» για πόδια (10,2 εκ.) στο Hyundai i10 είναι ευθέως ανταγωνιστικός και σε κατασκευές μεγαλύτερης κατηγορίες. Από εκεί και πέρα, θα σταθούμε λίγο παραπάνω και στο 4-θέσιο Kia Picanto. Έχει πορτ-μπαγκάζ 255 λτ., ενώ ο διαθέσιμος χώρος μέχρι την οροφή είναι στα 8 εκ., κάτι που σημαίνει ότι επιβάτες ύψους άνω του μέσου όρου θα καθίσουν πολύ βολικά. Τελευταίο σε όλες τις μετρήσεις είναι το Fiat 500, χωρητικότητα πορτ-μπαγκάζ στα 185 λτ..
Κορυφαίο σε ασφάλεια το Hyundai i10, πρώτο σε προσπέρασμα το Fiat 500
Προσφέροντας από τον στάνταρ εξοπλισμό ένα πακέτο 10 Προηγμένων Τεχνολογιών Ενεργητικής Ασφαλείας SmartSense, το Hyundai i10 προβάλλει ένα ασφαλές οδηγικό προφίλ. Αυτό διαπιστώσαμε και στην πράξεις με τις μετρήσεις μας, στις οποίες το κορεατικό μοντέλο «κοκκάλωσε» από τα 100 χλμ./ώρα σε μόλις 36,2 μέτρα. Στην δεύτερη θέση βρίσκουμε το Fiat 500 το οποίο ολοκληρώνει προσπέρασμα 60-100 χλμ./ώρα σε 12,46 δλ., αξιοποιώντας και το μικρό ηλεκτρικό boostάρισμα στις χαμηλές στροφές.
Ποια συνδυάζουν καλύτερα Κατανάλωση, Χώρους και Ασφάλεια
Για την τελική κατάταξη έχουμε συνυπολογίσει την κατάταξή τους σε κατανάλωση, χώρους και ασφάλεια. Θεωρούμε τον καθένα από τους παραπάνω τομείς εξίσου σημαντικό (33%), για να υπολογίσουμε την τελική κατάταξη. Μπορείτε να δείτε αναλυτικά στις επόμενες επιλογές και τι λαμβάνουμε υπόψη για να κάνουμε την κατάταξη και στους 3 επιμέρους τομείς της κατανάλωσης, των χώρων και της ασφάλειας.
Για την μέτρηση της κατανάλωσης εντός πόλης εφαρμόζουμε έναν τυπικό κύκλο, που προσομοιώνει την κίνηση σε αστικές συνθήκες. Έτσι κινούμαστε με ταχύτητα έως 50 χλμ./ώρα και σε ορισμένες συνθήκες ως 80, σαν να κινούμαστε σε κάποια κεντρική λεωφόρο, πραγματοποιώντας παράλληλα στάσεις σαν να περιμένουμε σε φανάρι. Έπειτα από το όργανο που συνδέουμε στη θύρα OBD του οχήματος (παίρνει δεδομένα από τον εγκέφαλο κατευθείαν) λαμβάνουμε το νούμερο της κατανάλωσης.
Για την κατανάλωση σε ταξίδι, με το όργανο πάντα συνδεδεμένο στη θύρα OBD του οχήματος , μετράμε σε ανοιχτό δρόμο για 5 χιλιόμετρα με σταθερή ταχύτητα 100 χλμ./ώρα. Αυτό γίνεται 3 φορές και κρατάμε το μέσο όρο των επιμέρους μετρήσεων.
Πόσοι επιβάτες και πόσο άνετα χωράνε στο πίσω κάθισμα; Πόσος χώρος υπάρχει για τα γόνατα και το κεφάλι τους; Πόση είναι η χωρητικότητα του πορτ-μπαγκάζ τους;
Πόσοι επιβάτες και πόσο άνετα χωράνε στο πίσω κάθισμα
Για το εσωτερικό πλάτος, οι μετρήσεις στηρίζονται σε μια ειδική πτυσσόμενη ράβδο που μετράει την απόσταση μεταξύ των θυρών στο ύψος του στήθους. Για 3 ενήλικες χρειάζεστε 1,35 μέτρα, ενώ για 2 μεγάλους και ένα παιδί 1,25 μέτρα.
Οι μετρήσεις των εσωτερικών χώρων γίνονται με τη βοήθεια του… «Λυκούργου», μιας συσκευής που προσομοιώνει άνθρωπο με ύψος 1,75 μ. και βάρος 75 κιλά. Με το κάθισμα του οδηγού στην πιο χαμηλή θέση (αν υπάρχει ρύθμιση του ύψους), την πλάτη κάθετη και με τη θέση αυτή σταθερή, μετράμε την απόσταση του Λυκούργου από την πλάτη του μπροστά καθίσματος.
Πάλι πρωταγωνιστής είναι ο «Λυκούργος» (προσομοιώνει άνθρωπο με ύψος 1,75 μ. και βάρος 75 κιλά), ωστόσο σε αυτή την περίπτωση το νούμερο που μετράμε είναι η απόσταση του άνω άκρου του κεφαλιού του «Λυκούργου» από την οροφή.
Η αξιολόγηση της οδικής συμπεριφοράς του μοντέλου είναι πολυσύνθετη και γίνεται έπειτα από πολλά χιλιόμετρα δοκιμών. Λαμβάνεται υπόψη η επίδοση στο τεστ αποφυγής κινδύνου (elk test), ενώ σημαντικές είναι οι πληροφορίες που λαμβάνει ο δοκιμαστής-οδηγός από το τιμόνι, την ανάρτηση, καιώς και οι αντιδράσεις του αυτοκινήτου υπό πίεση ή στις κανονικές συνθήκες οδήγησης.
Η διαδικασία των μετρήσεων των φρένων γίνεται με τυποποιημένο τρόπο (πίεση ελαστικών που αναγράφει ο κατασκευαστής, στεγνό οδόστρωμα κ.λπ.), οι οποίες ισχύουν σε όλα τα αυτοκίνητα. Κατά τη διαδικασία ο οδηγός αναπτύσσει ταχύτητα 110 πραγματικών χλμ./ώρα, οπότε και φρενάρουμε απότομα. Μέσω ειδικού οργάνου μέτρησης μετράμε τη απόσταση από τη στιγμή που η ταχύτητα γίνει 100 χλμ. /ώρα μέχρι το όχημα να ακινητοποιηθεί.
Σε αυτή διαδικασία κάνουμε προσομοίωση μιας προσπέρασης σε επαρχιακό δρόμο. Εδώ ο οδηγός πατάει τέρμα το γκάζι από τα 60 χλμ./ώρα με 4η/5η σχέση ή με kickdown μέχρι τα 100 χλμ./ώρα και καταγράφουμε το χρόνο που χρειάζεται.