- Όλο και περισσότεροι οδηγοί αυτομάτων κρατάνε στο δεξί χέρι καφέ ή φαγητό όταν οδηγούν
- Νέοι αυτοματισμοί, όπως το έξυπνο cruise control αφήνουν τον οδηγό να κάνει ακόμη περισσότερα
- Δεν είναι τα έξυπνα συστήματα όλων των κατασκευαστών το ίδιο ασφαλή, δες το EuroNCAP
- Περισσότερη αυτονομία σημαίνει και λιγότερη προσοχή στο δρόμο από τους οδηγούς
Όλο και περισσότεροι οδηγοί αυτομάτων κρατάνε στο δεξί χέρι καφέ ή φαγητό όταν οδηγούν
Δύο έρευνες, μία από τη Volvo και μία από την Tesla σε οδηγούς που σταδιακά κάνουν χρήση των αυτοματισμών και τεχνολογικών βοηθημάτων των αυτοκινήτων τους δείχνουν πως όσο λιγότερο χρειάζεται να οδηγείς, τόσο πιο πολλές άλλες «δουλειές» κάνεις πίσω από το τιμόνι. Εσύ, τι κάνεις;
Η περίπτωση του «ελεύθερου» δεξιού χεριού είναι χρόνια γνωστή στους κατασκευαστές. Δεν αγοράζουν όλοι αυτόματο για να μην τους κουράζει ο συμπλέκτης, αφού όλο και περισσότεροι οδηγοί βρίσκουν πως αφού δεν χρειάζεται να απασχολούν το δεξί τους χέρι με το λεβιέ των ταχυτήτων, μπορούν να απολαμβάνουν τον καφέ ή το γεύμα τους πιο εύκολα. Δεν είναι αστείο, πολλοί οδηγοί συνειδητά ή υποσυνείδητα επιλέγουν αυτόματο γιατί μπορούν να έχουν το δεξί χέρι ελεύθερο. Προφανώς και οτιδήποτε διαφορετικό από το να κρατάνε το τιμόνι και με τα δύο χέρια είναι πολύ επικίνδυνο και παράνομο, αλλά είναι θλιβερή πραγματικότητα ότι δεν το κάνουν όλοι.
Νέοι αυτοματισμοί, όπως το έξυπνο cruise control αφήνουν τον οδηγό να κάνει ακόμη περισσότερα
Σε προέκταση αυτής της λογικής η Volvo και η Tesla έκαναν ανεξάρτητες έρευνες για το πόσο οι οδηγοί των αυτοκινήτων τους με έξυπνα συστήματα που πλησιάζουν στην αυτόνομη οδήγηση, απολαμβάνουν την ελευθερία όχι μονο του δεξιού χεριού, αλλά και των δύο ποδιών τους και συχνά και του χεριού με το οποίο πρέπει να κρατάνε το τιμόνι. Το έξυπνο cruise control που κρατάει αποστάσεις, φρενάρει, επιταχύνει και σταματάει και ξεκινάει το αυτοκίνητο ήταν αυτό που έδωσε την περισσότερη ελευθερία στους οδηγούς, που καλόμαθαν όσο είναι στην «εθνική» και βρίσκουν δύσκολο ακόμη και να κρατάνε το τιμόνι με το ένα χέρι, ενώ κακόμαθαν και άρχισαν να κάνουν πολλές άλλες «δουλειές» πίσω από το τιμόνι. Από τηλεφωνήματα, τηλεεργασία, μέχρι ξύρισμα και φυσικά χρήση κινητού ή ακόμη να βλέπουν και βίντεο. Μιλάμε για τρομερά επικίδυνες καταστάσεις, που όμως τις βλέπουμε γύρω μας όλο και περισσότερο.
Δεν είναι τα έξυπνα συστήματα όλων των κατασκευαστών το ίδιο ασφαλή, δες το EuroNCAP (πχ. BYD Atto 3)
Αυτό που οι δύο μάρκες, αλλά κυρίως το EuroNCAP υπενθυμίζει είναι πως δεν είναι όλα αυτά τα συστήματα ίδια, και πως δεν λειτουργούν με τον ίδιο τρόπο. Το EuroNCAP για παράδειγμα «δεν συνιστά» τη χρήση του έξυπνου cruise control του νέου BYD Atto 3, αφού αν ο οδηγός κοιμηθεί απλά θα τον «καρφώσει» στο πρώτο εμπόδιο, ενώ σε άλλα μοντέλα θα σταματήσει το αυτοκίνητο. Μπορεί το μοντέλο της BYD να πήρε 5 αστέρια, όμως το EuroNCAP του έδωσε 0 βαθμούς από τους 25 για τα συστήματά που προστατεύουν τον οδηγό αν κοιμηθεί ή χάσει τις αισθήσεις του.
Περισσότερη αυτονομία σημαίνει και λιγότερη προσοχή στο δρόμο από τους οδηγούς
Θα έλεγε κανείς πως είναι προφανές ότι όσο λιγότερο ασχολείσαι με τη διαδικασία της οδήγησης τόσο λιγότερο προσέχεις στο δρόμο. Και είναι. Αρκεί να πας μια βόλτα ως συνοδηγός, και βλέπεις πόσο λιγότερο ασχολείσαι σε σχέση με το αν οδηγούσες το αυτοκίνητο. Οι έρευνες δεν έγιναν για να επιβεβαιώσουν αυτούς τους κινδύνους, αλλά για να αναδείξουν το πόσα άλλα συστήματα τώρα χρειάζονται για να μας θυμίζουν πως παρά τις ευκολίες και τα συστήματα είμαστε εμείς που «οδηγούμε» το αυτοκίνητο. Κάτι που επίσης δεν διαθέτουν όλες οι μάρκες, παρότι τα αυτοκίνητά τους προσφέρουν τέτοιες ευκολίες.
Εσύ τι άλλο κάνεις όσο οδηγείς, και πόσα άλλα πράγματα θα κάνεις αν το αυτοκίνητο αναλάβει να κάνει όλο και περισσότερα στην οδήγηση;