Με ευκαιρίες και ετοιμοπαράδοτα αυτοκίνητα, τώρα που ο στόλος των αυτοκινήτων στην Ελλάδα πάτησε τα 17 χρόνια και του χρόνου θα πάει... φαντάρος, μήπως είναι η κατάλληλη ώρα;
Είναι επίσημο ότι η Ελλάδα είναι ο «παππούς» της Ευρώπης στα κυκλοφορούντα οχήματα, με τον μέσο όρο ηλικίας των 6,6 εκατομμυρίων αυτοκινήτων που κυκλοφορούν να ορίζεται στα 17 έτη. Ναι, ναι... παρά ένα χρόνο ενήλικος ο στόλος της Ελλάδας! Όμως, γιατί ένας παλιός στόλος αυτοκινήτων θεωρείται πρόβλημα; Και τελικά είναι πρόβλημα; Ή μας πειράζει απλά γιατί με αυτή την ηλικία θα μπορούσε να... πάει φαντάρος;
Ξεκινάμε με το βασικό πρόβλημα ενός στόλου αυτοκινήτων που έχει μέση ηλικία 17 χρόνια: Τα μισά αυτοκίνητα, γύρω στα 3 εκατομμύρια, που κυκλοφορούν στους δρόμους μας είναι μέχρι 17 ετών, αλλά ακόμη πιο σημαντικά, το ότι τα άλλα 3 εκατομμύρια είναι ακόμη παλιότερα. «Και είναι πρόβλημα ένα παλιό αυτοκίνητο» αναρωτιούνται πολλοί; Στο κάτω κάτω ένα καλοσυντηρημένο αυτοκίνητο 10 ή και 20 ετών, με εξαίρεση μερικές ηλεκτρονικές ανέσεις, κάνει την ίδια δουλειά με ένα καινούργιο, το ίδιο καλά. Τότε πού είναι το πρόβλημα;
Το πρόβλημα ξεκινά από την υπόθεση πως ο στόλος αυτός απαρτίζεται από αυτοκίνητα καλοσυντηρημένα. Ακόμη και να υπάρχει η πρόθεση, ακόμη και να υπάρχει η οικονομική δυνατότητα για σωστή συντήρηση, είναι τόσα τα χρόνια, που κάπου στην πορεία κάτι από αυτά χάνεται. Βάλε τώρα και τους πολλαπλούς ιδιοκτήτες, ο καθένας με τις δικές του συνήθειες, βάλε και την καταπόνηση των ετών, βάλε και τις ζημιές, τα τρακαρίσματα, τη φθορά, τους κακούς δρόμους, τη ζέστη, το χώμα, τον ήλιο και η λίστα δεν τελειώνει ποτέ. Σκέψου τώρα ότι υπήρξε υψηλόβαθμο στέλεχος της BMW που συμβούλευσε τους πελάτες να κρατήσουν τα παλιά τους αυτοκίνητα.
Το κακό με τον παλιό στόλο δεν είναι η ηλικία, αλλά βασικά η κατάσταση των αυτοκινήτων. Δεν θέλει πολύ και μη βλέπεις το δικό σου. Ρίξε μια ματιά γύρω σου να δεις τι κυκλοφορεί. Και μετά είναι η τεχνολογία. Ναι, μπορεί να είναι turbo και η δική σου Octavia του 2002, και turbo να είναι και η καινούργια του 2022. Όμως καίει τα διπλά και εκπέμπει ρύπους πολύ περισσότερο από τους διπλούς.
Που σημαίνει ότι ένας στόλος κοστίζει τόσο στο περιβάλλον, όσο και κυρίως και στην υγεία μας. Και αυτό είναι μετρήσιμο, είναι υπαρκτό πρόβλημα. Δεν είναι υπερβολές. Αν βάλεις στο θέμα της υγείας ότι τα παλιά αυτοκίνητα δεν είναι τόσο ασφαλή όσο τα καινούργια, βάσει crash test, που σημαίνει πως οι συγκρούσεις σε έναν παλιό στόλο έχουν στατιστικά περισσότερους τραυματίες ή και νεκρούς, τότε το πρόβλημα είναι ακόμη μεγαλύτερο.
Και τέλος, από οικονομικής πλευράς, η κατανάλωση αυτή καθαυτή, τσούζει την τσέπη μας, τσούζει όμως και το ότι έχουμε την ίδια εξάρτηση σε υγρά καύσιμα όπως είχαμε 17 χρόνια πριν. Θα έλεγε κανείς πως αυτό το τελευταίο θα έκαιγε τις κυβερνήσεις, και θα έκαναν κάτι ώστε να μην φτάσει ο στόλος σε ηλικία... στράτευσης, όμως προς το παρόν δεν γίνεται τίποτα. Αυτό που γίνεται είναι ότι παρά το ράλι των τιμών σε όλα τα αγαθά, υπάρχουν κάποια καινούργια αυτοκίνητα που μπορείς να τα αγοράσεις ακόμα και σήμερα και ουσιαστικά είναι μια επένδυση που, κάνοντας ταμείο σε 5-6 χρόνια θα δεις ότι θα σου έχει βγει σε καλό, αφού θα έχεις γλιτώσεις από συντήρηση-επισκευές-κατανάλωση κ.ά..
Εσύ όμως τι λες; Σε προσωπικό επίπεδο, πόσο σε πειράζει αν το αυτοκίνητό σου είναι παλιό; Και γενικότερα, πόσο σε νοιάζει αν ο στόλος είναι 17 ετών; Τι προτείνεις για να μην είμαστε στον πάτο της κατάταξης των αυτοκινήτων της Ευρώπης;