Πες μια μάρκα με πραγματικά προσιτά αυτοκίνητα. Η Dacia. Αλλη; Μήπως είναι ώρα να δούμε πώς ένα μοντέρνο αυτοκίνητο μπορεί να γίνει και προσιτό και τι πρέπει να «κόψει» μια μάρκα για να το καταφέρει;
Τι θα θυσίαζες για να γίνουν τα αυτοκίνητα πιο φθηνά;
Μπορεί τα αυτοκίνητα να είναι πλέον τσιμπημένα, όμως τα περιθώρια κέρδους των κατασκευαστών είναι μικρά. Οι πυρετώδεις επενδύσεις για νέες τεχνολογίες, ειδικά από το 2009 και μετά, κάνουν το κόστος των αυτοκινήτων να αυξάνεται, ενώ ο σκληρός ανταγωνισμός πιέζει τις τιμές όσο πιο κάτω γίνεται. Όμως και πάλι είναι ακριβά!
Η μόνη μάρκα σήμερα που δεν «παίζει» το παιχνίδι του μάρκετινγκ και στέκεται απέναντι σε όλες τις «μόδες» και τις «τάσεις» με στόχο το αυτοκίνητο με πρόσβαση σε όλους είναι η Dacia. Και η Dacia για να το πετύχει αυτό έχει κάνει κάποιες θυσίες, γι' αυτό και μπορείς να αγοράσεις καινούργιο αμάξι με 15 χιλιάρικα (για την ακρίβεια από 15.260 ευρώ το Sandero). Εσύ, ποιες άλλες θα έκανες;
Η Dacia έχει καταφέρει πλέον και χρησιμοποιεί τις ίδιες πλατφόρμες με τη Renault, αντί να είναι μια γενιά πίσω. Αυτό αρχικά ήταν αδύνατο, όμως τώρα ο γενικός σχεδιασμός επιτρέπει στον όμιλο κάτι τέτοιο. Το ίδιο ισχύει και για τους κινητήρες. Που «κόβει»; Στο ότι κάνει χρήση μόνο μιας πλατφόρμας και δύο κινητήρων. Η γκάμα έτσι παραμένει σχετικά μικρή.
Το κόστος παραγωγής μειώνεται επίσης με την απλούστερη σχεδίαση. Οι πολύπλοκες επιφάνειες χρειάζονται περισσότερες πρέσσες, περισσότερα στάδια σχηματισμού, περισσότερες συγκολλήσεις, περισσότερο χρόνο. Μια μάρκα που θέλει προσιτά μοντέλα, θα έχει σίγουρα και απλή σχεδίαση. Και γι΄ αυτό χρειάζεται έναν ταλαντούχο σχεδιαστή, για να κάνει το απλό και όμορφο, ώστε να μη μοιάζει με... Lada.
Από εκεί και πέρα, μαθήματα που παίρνουμε από την Dacia είναι η άρνησή της να «παίξει» το παιχνίδι του μάρκετινγκ και να θυσιάσει εξοπλισμό που της κερδίζει αστέρια στο EuroNCAP, χωρίς όμως να υστερεί στα στοιχεία ασφάλειας που έχουν να κάνουν αμιγώς με την σύγκρουση και την προστασία των επιβατών.
Δηλαδή κόβει ηλεκτρονικά, αλλά δεν κάνει εκπτώσεις στην παθητική ασφάλεια. Απλά τα μοντέλα της δεν είναι φορτωμένα με ηλεκτρονικά συστήματα, που αυτομάτως τα κάνουν και πιο φθηνά στην αγορά. Εξαιρεί δηλαδή εξοπλισμό που άλλες μάρκες βάζουν στάνταρ, αλλά κοστίζει, και κόβει και από την εξέλιξη και προετοιμασία για τη μείωση του θορύβου. Ναι, ένα οικονομικό στην αγορά αυτοκίνητο δεν θα έχει την ίδια ηχομόνωση με ένα ακριβότερο, γιατί κοστίζει. Είναι όμως μικρή θυσία και δεν είναι δα φασαρία που μπορεί να προκαλέσει δυσφορία, απλά είναι πιο κάτω από το μέσο όρο της κλάσης σε ηχομόνωση. Ε και;
Και από εξοπλισμό; Η Dacia αφαίρεσε το ενσωματωμένο infotainment και έβαλε μία οθόνη που απλά δείχνει ότι δείχνει το κινητό για ενημέρωση και ψυχαγωγία. Γιατί να πληρώσεις κι άλλα λεφτά αν ήδη έχεις κινητό που τα κάνει όλα; Τέτοιες έξυπνες λύσεις επίσης χρειάζονται ταλαντούχους μηχανικούς, που όμως κοστίζουν.
Εσύ τι άλλο θα έκοβες για να πετύχεις ένα μοντέρνο, αλλά φθηνό αυτοκίνητο που θα πουλούσε σαν ζεστό ψωμάκι;