Ρεπορτάζ: 12.000 ευρώ αυξήθηκε το κόστος αγοράς ενός οικογενειακού SUV την τελευταία 10ετία. Το μεγάλο μπαμ έγινε μάλιστα τα 3 τελευταία χρόνια. Από την άλλη τα αυτοκίνητα είναι πλούσια σε εξοπλισμό και καλύτερα. Γιατί τέτοια αύξηση;
¶νοδος 55% στις τιμές των C-SUV
Το μεγαλύτερο παράπονο των αγοραστών, το οποίο αντιλαμβανόμαστε καθημερινά από τα σχόλιά σας, είναι πως έχουν αυξηθεί οι τιμές των αυτοκινήτων. Θα ήμασταν εκτός πραγματικότητας αν δεν το είχαμε αναγνωρίζαμε και εμείς οι ίδιοι ή δεν το είχαμε επισημάνει και στο παρελθόν.
Με αφορμή αυτό, λοιπόν, κάναμε ρεπορτάζ και ψάξαμε σε βάθος δεκαετίας να βρούμε πόσο έχουν μεταβληθεί οι τιμές. Επιλέξαμε μάλιστα την κατηγορία των C-SUV γιατί το 2013 βρισκόντουσαν στην αρχή της άνθισής τους, ενώ έπειτα η τιμή τους ήταν σύμφωνη με την αγοραστική δύναμη των περισσοτέρων Ελλήνων.
12.000 ευρώ αυξήθηκε το κόστος αγοράς ενός οικογενειακού SUV την τελευταία 10ετία.
Μελετώντας τους τιμοκαταλόγους, το 2013 μετρούσαμε τα C-SUV στα δάχτυλα των χεριών μας. Το μέσο κόστος για την αγορά ενός μικρομεσαίου, οικογενειακού SUV όπως το Qashqai ήταν 21.500 ευρώ.
Σήμερα η αγορά προσφέρει πολλές περισσότερες επιλογές και τα μοντέλα που κυκλοφορούν στην αγορά έχουν τριπλασιαστεί, όμως έχει αυξηθεί υπερβολικά και το κόστος, το οποίο είναι κατά μέσο όρο στα 33.500 ευρώ. Δηλαδή σε ποσοστιαίες μονάδες η αύξηση είναι 55%.
Η τριετία «φωτιά» 2020-23
Μελετώντας αναλυτικότερα τις τιμές ανά τριετία, αυτό που προκύπτει είναι πως οι μεγαλύτερες αυξήσεις έγιναν την τελευταία τριετία, όπου το ποσοστό της αύξησης είναι 31% ή αν θέλετε σε ευρώ περίπου 8.000. Αντίθετα τα προηγούμενα διαστήματα η αύξηση είχε πολύ πιο ομαλή ροή. Μάλιστα από το 2013 μέχρι το 2015 το μέσος κόστος μειώθηκε κατά 400 ευρώ
Honda HR-V και Skoda Karoq με τη μεγαλύτερη αύξηση
Ποια μοντέλα όμως αύξησαν τις τιμές τους περισσότερο αυτή την 3ετία; Τη μεγαλύτερη αύξηση τιμής θα την παρατηρήσουμε στο Honda HR-V το οποίο αυξήθηκε κατά 64%. Βέβαια για να μην αδικήσουμε το ιαπωνικό SUV, να πούμε πως άλλαξε γενιά αυτά τα τρία χρόνια και επιπλέον απέκτησε υβριδικό σύνολο.
Σημαντική αύξηση, σε ποσοστό 46% παρουσίασε και η τιμή του Skoda Karoq. Το συγκεκριμένο μοντέλο, δεν άλλαξε γενιά, ωστόσο πλέον είναι διαθέσιμο με ισχυρότερο κινητήρα 1,5 λτ. και 150 ίππων, ενώ το 2020 μπορούσες να το αγοράσεις με 1.000άρη TSI των 116 ίππων.
Επειδή θα αναρωτηθείτε γιατί συγκρίνουμε τιμές διαφορετικών εκδόσεων κινητήρα, ο λόγος είναι πως το βλέπουμε από τη σκοπιά του καταναλωτή. Δηλαδή, μου αρέσει το Karoq, με πόσα χρήματα μπορούσα να το αγοράσω το 2020 και με πόσα το 2023;
90% πάνω στην 10ετία το Duster. Τη μικρότερη αύξηση είχε το C-HR
Στην αντίποδα το μοντέλο με τη μικρότερη αύξηση ανάμεσα σε όλα τα C-SUV είναι το υβριδικό Toyota C-HR, το οποίο αύξησε την τιμή του κατά μόλις 9%. Και σε αυτήν την περίπτωση μιλάμε για το ίδιο μοντέλο και μάλιστα με το ίδιο υβριδικό σύνολο.
Τέλος, ακόμα ένα στατιστικό στοιχείο που έχει ενδιαφέρον είναι το πως έχει εξελιχθεί η τιμή του Dacia Duster, ενός μοντέλου που έχει αποκτήσει τη φήμη του Value For Money και προσιτού. Όντας από τα λίγα μοντέλα που υπήρχαν στην αγορά το 2013, έχει αυξηθεί το κόστος αγοράς του κατά 88%!
Ίδια η αύξηση και στη Γερμανία
Ας δούμε όμως και τι έγινε σε μεγαλύτερες αγορές από την ελληνική, π.χ. την Γερμανία. Σε αντίστοιχη έρευνα της AutoBild, εκεί οι τιμές αυξήθηκαν κατά 60% επίσης, συνεπώς εύκολα αντιλαμβανόμαστε πως πρόκειται για ένα γενικότερο φαινόμενο και όχι ελληνικό.
Βέβαια για να είμαστε και απόλυτα δίκαιοι, έχουν εξελιχθεί και τα αυτοκίνητα. Δεν θα εξετάσουμε κατά πόσο έχουν αυξηθεί οι τιμές των πρώτων υλών για να δικαιολογήσουμε τις αυξήσεις, θα πούμε όμως ότι δεν έχουν καμία σχέση τα αυτοκίνητα. Ένα full extra, μοντέλο του 2013 σήμερα θα θεωρούταν «γυμνό», όπως επίσης σήμερα τα αυτοκίνητα έχουν στάνταρ πολλά συστήματα και ηλεκτρονικά που δεν υπήρχαν παλαιότερα ή όσα από αυτά υπήρχαν, βρισκόντουσαν στα έξτρα και στις κορυφαίες εκδόσεις εξοπλισμού.