Τιμόνι που δεν «νιώθει» στους κραδασμούς έφτιαξε η Porsche
- Με σύστημα steer-by-wire σε Carrera 911 4S για να σπάσει το ρεκόρ υψομέτρου με αυτοκίνητο
- Το steer-by-wire της Porsche είναι τελείως ψηφιακό, τίποτε δεν ενώνει το τιμόνι με τους μπροστινούς τροχούς
- Στην αρχή ήταν ρυθμισμένο να μην στέλνει κραδασμούς στο τιμόνι, όπως το τράνταγμα από μεγάλες πέτρες
- Μπορεί να δούμε μοντέλο Porsche με steer-by-wire που θα ρυθμίζεται από τους οδηγούς
Με σύστημα steer-by-wire σε Carrera 911 4S για να σπάσει το ρεκόρ υψομέτρου με αυτοκίνητο
Στις αρχές του περασμένου Δεκεμβρίου, η Porsche πήγε με μια αρκετά τροποποιημένη 911 Carrera 4S στο ηφαίστειο Ojos del Salado της Χιλής. Στόχος ήταν να σπάσει το παγκόσμιο ρεκόρ αναρρίχησης για το μεγαλύτερο υψόμετρο που έχει διανύσει ποτέ όχημα (και το κατάφερε φτάνοντας τα 6.734 μέτρα). Το αυτοκίνητο που οδήγησε ο Romain Dumas, τρεις φορές νικητής Le Mans, είχε δεχθεί πληθώρα αναβαθμίσεων, καμία όμως δεν προξένησε περισσότερο ενδιαφέρον από το σύστημα steer-by-wire (τιμόνι χωρίς κολόνα ή αλλιώς μηχανική σύνδεση του τιμονιού με το σύστημα διεύθυνσης) που χρησιμοποίησε η Porsche για πρώτη φορά σε κάποιο όχημά της. Κατασκευασμένο σε συνεργασία με την γερμανική Schaeffler, το steer-by-wire ήταν η πιο σημαντική αναβάθμιση της «Edith», το όνομα της Carrera 4S που έσπασε το ρεκόρ, σε αντίθεση με την «Doris» που ήταν το πρωτότυπο που είχε παρουσιάσει η Porsche το μακρινό 2019 για να κατακτήσει τα υψόμετρα.
Το steer-by-wire της Porsche είναι τελείως ψηφιακό, τίποτε δεν ενώνει το τιμόνι με τους μπροστινούς τροχούς
Σε αντίθεση με άλλα συστήματα steer-by-wire, η Porsche διατείνεται ότι το σύστημα της, που ονόμασε «Space Drive», είναι 100% ψηφιακό, δεν υπάρχει δηλαδή καμία φυσική σύνδεση μεταξύ του τιμονιού και του εμπρόσθιου άξονα. Στην ουσία το σύστημα αποτελείται από τέσσερα μέρη: το τιμόνι, ένα σερβομοτέρ που μεταφέρει πληροφορία και δονήσεις προς το τιμόνι, ένα σύνολο αισθητήρων στον εμπρόσθιο άξονα και, τέλος, έναν ηλεκτρονικό πίνακα ελέγχου για να διαχειρίζεται το σύνολο των δεδομένων που διακινούνται ανάμεσα στο σερβομοτέρ και στον πομποδέκτη του άξονα.
Για να το κάνουμε πιο κατανοητό, το σύστημα λειτουργεί ως εξής: Οι αισθητήρες στους τροχούς λαμβάνουν ένα τράνταγμα από κάποια λακκούβα ή πέτρα ή οτιδήποτε άλλο. Η πληροφορία αυτή στέλνεται στον ηλεκτρικό πίνακα ελέγχου. Έπειτα, ο πίνακας ελέγχου επιλέγει αν θα περάσει ή όχι την πληροφορία στο σερβομοτέρ. Αν την περάσει, το σερβομοτέρ ενεργοποιείται προκαλώντας δόνηση στο τιμόνι και, άρα, ο οδηγός νιώθει το τράνταγμα στα χέρια του. Προφανώς η διαδικασία είναι αμφίδρομη, γιατί ο πίνακας ελέγχου παίρνει και την πληροφορία από το τιμόνι για το που να στρίψει τους τροχούς.
Στην αρχή ήταν ρυθμισμένο να μην στέλνει κραδασμούς στο τιμόνι, όπως το τράνταγμα από μεγάλες πέτρες
Το ιδιαίτερο ποιο είναι; Ενώ τα περισσότερα συστήματα steer-by-wire είναι απλώς προγραμματισμένα να προσφέρουν όση περισσότερη πληροφόρηση γίνεται στο τιμόνι, το «Space Drive» της Porsche ήταν προγραμματισμένο να μπλοκάρει τις ανεπιθύμητες, κάνοντας έτσι την αίσθηση οδήγησης πιο ομαλή και σταθερή. Αλλωστε, το τελευταίο πράγμα που ήθελε η Porsche όσο ανέβαινε τις βουνοπλαγιές είναι ένα τιμόνι που θα τραντάζεται ξαφνικά, κάθε τρεις και λίγο, από μεγάλες πέτρες. Το σύστημα «Space Drive», σύμφωνα με την γερμανική φίρμα, είναι επίσης απόλυτα προσαρμοζόμενο.
Μπορεί να δούμε μοντέλο Porsche με steer-by-wire που θα ρυθμίζεται από τους οδηγούς
Στην πραγματικότητα, η αίσθηση του θυμίζει περισσότερο αυτή μιας «τιμονιέρας» παρά πραγματικού τιμονιού. Είναι σαφές ότι η συγκεκριμένη ρύθμιση που χρησιμοποίησε η Porsche στο «Space Drive» ήταν για την επίτευξη του ρεκόρ και μόνο. Με το σύστημα steer-by-wire όμως να γίνεται όλο και πιο συνηθισμένο στα επιβατικά οχήματα, είναι πολύ πιθανό να το δούμε σε κάποιο νέο μοντέλο της Porsche στο μέλλον. Φυσικά, θα είναι ρυθμισμένο να προσφέρει πολύ περισσότερη πληροφόρηση, αλλά η πιθανότητα να δίνεται στους οδηγούς η δυνατότητα ρύθμισης της ευαισθησίας του τιμονιού ακούγεται πολύ ενδιαφέρουσα.