Από τα «πράσινα» και τα smart, μέχρι τα airless και τα τεχνητής νοημοσύνης, πάμε να δούμε πώς δουλεύουν τα ελαστικά της νέας εποχής με τις special τεχνολογικές καινοτομίες.
Ο 3πλός στόχος της εξέλιξης των ελαστικών
Η εξέλιξη της αυτοκίνησης και οι διαφορετικές τεχνικές προδιαγραφές των σύγχρονων μοντέλων «συμπαρασύρουν» σε αναβάθμιση και τον κόσμο των ελαστικών. Γνωρίσαμε ενδιαφέρουσες τεχνολογικές καινοτομίες από τα ελαστικά του μέλλοντος, πάμε να δούμε όμως κι άλλες special κατηγορίες ελαστικών που δημιουργούν οι κατασκευαστές. Κατηγορίες οι οποίες συμβαδίζουν με τις μοντέρνες επιταγές ψηφιοποίησης και στόχο έχουν να καλύψουν τις μελλοντικές ανάγκες του αγοραστικού κοινού για:
οικονομία στην κατανάλωση
μέγιστη ασφάλεια
καλύτερη απόδοση
Στις γραμμές που ακολουθούν θα δούμε κατηγορίες ελαστικών που βρίσκονται σε φάση δοκιμών αξιολόγησης. Διότι μέχρι να «βγουν» στο εμπόριο χρειάζεται να τσεκαριστούν αυστηρά. Και πάλι, πρέπει να έχουμε μία ιδέα για το τι «παίζει», γιατί τα πάντα αλλάζουν και εμείς πρέπει να είμαστε ενημερωμένοι και προετοιμασμένοι.
Σύμφωνα με τη Michelin, τα τρυπήματα, οι ζημιές στα πλευρικά τοιχώματα και η ακανόνιστη, πρόωρη φθορά λόγω λανθασμένης πίεσης αέρα, κοστίζει ετησίως πάνω από 200 εκατομμύρια ελαστικά.
Ελαστικό χωρίς αέρα από Goodyear, Michelin & Bridgestone
Πόσο βολικό θα ήταν ένα ελαστικό που δεν χρειάζεται αέρα; Κάτι τέτοιο σκέφτονται οι εταιρείες ελαστικών (Goodyear και Bridgestone, μεταξύ άλλων), για αυτό και προχωρούν σε συγκεκριμένες καινοτομίες. Χαρακτηριστική περίπτωση είναι η Michelin με τα Uptis ελαστικά (Unique Puncture-Proof Tire System'). Κατασκευασμένο από καουτσούκ και υαλοβάμβακα το ελαστικό Uptis υπόσχεται έχει μεγαλύτερη διάρκεια από τα τυπικά λάστιχα, προσφέρει περισσότερη οικονομία καυσίμου εξοικονόμηση καυσίμου, είναι ανακυκλώσιμο (ή φτιάχνεται εκ νέου με τεχνολογία τρισδιάστατης εκτύπωσης) και φυσικά χρειάζεται αέρα.
Πώς πετυχαίνει τα παραπάνω στην πράξη; Χάρη στο υλικό και τις πολλές «ακτίνες» στο ενδιάμεσο, το ελαστικό διατηρεί το σχήμα του και δεν «σκάει». Δηλαδή, είναι ανθεκτικό στα τρυπήματα, στην ακανόνιστη πίεση αέρα (αφού δεν χρειάζεται), ενώ επίσης μπορεί και εξαλείφει ζημιές στο πλευρικό τοίχωμα. Κάπως έτσι και εμμέσως το αυτοκίνητο έχει λιγότερο βάρος, διότι δεν θα χρειάζεται εφεδρικό τροχό, γρύλο ή κιτ επισκευής ελαστικών, ούτε και τα συστήματα παρακολούθησης της πίεσης των ελαστικών. Τα Uptis ελαστικά της Michelin αναμένεται να λανσαριστούν στην αγορά της Ασίας από το 2024.
Airless ελαστικά βλέπουμε να κατασκευάζει και Goodyear. Βέβαια, για την προμήθεια και τη χρήση τους απαιτείται συγκεκριμένο είδος τροχού, συνεπώς χρειάζεται χρόνος και μελέτη μέχρι να γίνει αυτό το ελαστικό διεθνώς διαθέσιμο. Last but not least η Bridgestone, που αποκάλυψε το 2013 τη 2η γενιά των airless concept σχεδίασης ελαστικών της και εξακολουθεί να εργάζεται πάνω στην βιωσιμότητα του εν λόγω εγχειρήματος.
Smart tires: Ελαστικά που ξέρουν από μόνα τους τι πρέπει να διορθώσεις
Μετά τα «έξυπνα» αυτοκίνητα έχουμε και τα... έξυπνα ελαστικά. Τα περίφημα «smart tires» τα οποία όχι μόνο «επικοινωνούν» με τον οδηγό παρά καταλαβαίνουν από μόνα τους τι πρόβλημα αντιμετωπίζουν. Εφοδιασμένα με τους κατάλληλους αισθητήρες είναι σε θέσεις να αξιολογούν και να «διαβάζουν» τυχόν δυσλειτουργίες σχετικά με:
την πίεση
το βάθος πέλματος
την θερμοκρασία
πιθανή φθορά ή παραμόρφωση
Εκτός των παραπάνω, ένα «έξυπνο» ελαστικό μπορεί να προειδοποιήσει τον οδηγό για την κατάσταση του δρόμου, ώστε εκείνος να προσαρμόσει τον τρόπο οδήγησής του. Τα συγκεκριμένα ελαστικά χρησιμοποιούν τεχνολογία «Internet of Things» (IoT), μία τεχνολογία που βασίζεται στην επικοινωνία συσκευών σε παγκόσμια κλίμακα, οι οποίες συσκευές ανταλλάσσουν δεδομένα και πληροφορίες.
Τα «πράσινα» και τα ελαστικά που... φορτίζουν τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα
Κεντρικός πυλώνας στην τεχνολογική εξέλιξη των ελαστικών είναι ο περιορισμός του οικολογικού τους αποτυπώματος. Για αυτό και διαρκώς κερδίζουν πόντους τα «πράσινα» ελαστικά, ένα είδος οικολογικού προϊόντος κατασκευασμένου από φυσικό καουτσούκ που σκοπό έχει να μειώσει τις εκπομπές CΟ2 κατά την παραγωγή νέων ελαστικών.
Παρόμοια φιλοσοφία βλέπουμε στα «ηλεκτρικά» ελαστικά της Goodyear. Όχι, δεν μπαίνουν στην πρίζα. Απλώς έχουν συγκεκριμένο σχέδιο πέλματος που μετατρέπει στην συσσωρευμένη θερμότητα σε ηλεκτρική ενέργεια, η οποία και χρησιμοποιείται για την φόρτιση των ηλεκτρικών οχημάτων που θα «φορούν» τέτοια λάστιχα.
Ελαστικά με... οξυγόνο, 3D εκτύπωση και με τεχνητή νοημοσύνη
Μιλήσαμε νωρίτερα για την κατασκευή νέων ελαστικών με τεχνολογία τρισδιάστατης (3D) εκτύπωσης. Τι ενδιαφέρον έχει; Το 2017 η Michelin λάνσαρε το «Vision Concept», ένα πρωτότυπο ελαστικό με σχεδίαση που θυμίζει κοράλλια και το οποίο τυπώθηκε χρησιμοποιώντας υλικά βιολογικής προέλευσης, συμπεριλαμβανομένου του φυσικού καουτσούκ μεταξύ άλλων. Τρισδιάστατη εκτύπωση είδαμε και στο Eagle 360 Urban, το ελαστικό που παρουσίασε η Goodyear το 2017 για οχήματα χωρίς οδηγούς. Πρόκειται για μια 3D εκτυπωμένη σφαίρα, ελεγχόμενη από τεχνητή νοημοσύνη που περιμένουμε να δούμε πώς μπορεί στην πράξη να αλλάξει τη ζωή μας.
Τελευταία πρωτότυπη τεχνολογία κατασκευής ελαστικών είδαμε από την Goodyear με το «Oxygene Concept» το 2018. Αυτό το ελαστικό στο εσωτερικό έχει και ζωντανά βρύα (πράσινη πόα) που αναπτύσσονται στην ανοιχτή δομή του πλευρικού τοιχώματος. Ο ανοιχτός σχεδιασμός του πέλματος μαζεύει υγρασία για τα βρύα, τα οποία με τη σειρά τους παράγουν οξυγόνο. Στόχος του συγκεκριμένου ελαστικού είναι να στέλνει οξυγόνο στο περιβάλλον, μειώνοντας την ατμοσφαιρική ρύπανση.