Τα φρένα είναι ένας από τους πιο βασικούς παράγοντες αξιολόγησης της ασφάλειας ενός οχήματος σύμφωνα με τις προδιαγραφές του AutoΤρίτη. Υπάρχουν μοντέλα που φρενάρουν καλά και άλλα που σε… αγχώνουν. Αντλώντας τα σχετικά στοιχεία από τη βάση δεδομένων του Test Center μας βρήκαμε τα χειρότερα οικογενειακά SUV στη διαδικασία του 100-0 χλμ./ώρα. Μάλιστα από τη στιγμή που αναφερόμαστε σε οικογενειακά SUV έχει ιδιαίτερη σημασία ο τομέας της ασφάλειας. Πάμε λοιπόν να δούμε ποια είναι τα 5 χειρότερα σε πάνω από 100 οικογενειακά SUV που έχουμε δοκιμάσει.
Σημειωτέων, για τα δικά μας στάνταρ-όρια απόσταση ακινητοποίησης πάνω από 39 μέτρα θεωρείται κακή, και κάτω από 37,5 μέτρα καλή.
Χειρότερα τα Jeep Wrangler, Suzuki A-Cross και Land Rover Discovery Sport
Φρενάρισμα πάνω από 44 μέτρα «είδαν» τα όργανά μας στο Jeep Wrangler 4xe Sahara. Το... θωρακισμένο τανκ της Jeep με τα 380 άλογα ακινητοποιήθηκε πλήρως μετά από 44,2 μέτρα, μέτρηση η οποία έχει εξήγηση. Καταρχάς μιλάμε για ένα γνήσιο off-road SUV, που φοράει τα Dueller H/T ελαστικά της Bridgestone. Όπως και να έχει δηλαδή η οδήγηση του εντός πόλης πρέπει να γίνεται με αρκετή προσοχή. Επιπλέον μην ξεχνάμε πως πρόκειται για ένα αυτοκίνητο βάρους άνω των δύο τόνων (2.276 κιλά για να είμαστε ακριβείς).
Δεύτερη χειρότερη επίδοση στο φρενάρισμα πανικού είχε το Suzuki A-Cross με 43,2 μέτρα και εδώ δεν υπάρχει η δικαιολογία του off-road χαρακτήρα. Σαφώς τα 1.940 κιλά αποτελούν τροχοπέδη στο φρενάρισμα, αλλά έχουμε δει και άλλα μοντέλα μεγαλύτερου βάρους να φρενάρουν καλύτερα.
Τρίτο χειρότερο φρενάρισμα μεταξύ των οικογενειακών SUV κατέγραψε το LandRoverDiscoverySportP300e. Tο μικρότερο μοντέλο στη γκάμα της θρυλικής, για τον off road χαρακτήρα της, βρετανικής φίρμας αποδίδει συνδυαστικά 309 ίππους ως Plug-in hybrid. Για την πλήρη ακινητοποίησή του χρειάστηκαν 42,1 μέτρα, παρά τα 4 αεριζόμενα δισκόφρενα (εμπρός και πίσω). Απογοητευτικό για ένα μοντέλο που κοστίζει 72.500 ευρώ…
Δύο μέτρα παρά κάτι καλύτερα φρέναρε το υβριδικό και τετρακίνητο Nissan X-Trail (40,4 μέτρα), το οποίο επίσης έχει 4 αεριζόμενα δισκόφρενα και μάλιστα ικανών διαστάσεων 350 και 330 χλστ. (εμπρός/πίσω), ενώ τελευταίο στη λίστα μας το VolvoXC40 RechargePHEV Τ5. Το μικρομεσαίο SUV των 262 ίππων «κοκκάλωσε» στα 40,1 μέτρα, σίγουρα όχι καλή επίδοση. Ίσως αν εξοπλιζόταν και αυτό με αεριζόμενυς δίσκους μπρος/πίσω να τα πήγαινε καλύτερα, αλλά η φίρμα επέλεξε για τους πίσω τροχούς μη αεριζόμενους δίσκους.
Μάρκα/Μοντέλο
Κατηγορία μοντέλου
Φρένα από 100 χλμ/ώρα (μέτρα)
Τιμή-από
JEEP WRANGLER 4xe SAHARA 380ps
ΜΕΣΑΙΑ SUV
44,2
SUZUKI ACROSS 2.5 PLUG IN HYBRID 306 PS 4WD 306ps
ΜΕΣΑΙΑ SUV
43,2
LAND ROVER DISCOVERY SPORT PLUG-IN HYBRID P300e 4x4 309ps
Η διαδικασία των μετρήσεων των φρένων γίνεται υπό ορισμένες συνθήκες (πίεση ελαστικών που αναγράφει ο κατασκευαστής, στεγνό οδόστρωμα κ.λπ.), οι οποίες ισχύουν σε όλα τα αυτοκίνητα. Τα προς μέτρηση αυτοκίνητα είναι εφοδιασμένα με τη μεγαλύτερη δυνατή ποσότητα καυσίμου στα ρεζερβουάρ τους (γεμισμένα) και πέραν του βάρους δύο ατόμων (περίπου 150 κιλά) και των οργάνων μέτρησης δεν υπάρχει τίποτα άλλο μέσα σε αυτά (αποσκευές κ.λπ.). Η διαδικασία ακινητοποίησης γίνεται σε συγκεκριμένο οδόστρωμα (ίδιο με αυτό των μετρήσεων επιδόσεων και ο οδηγός αναπτύσσει ταχύτητα 110 πραγματικών χλμ./ώρα, οπότε και γίνεται το σχετικό κοκκάλωμα με τον οδηγό να πιέζει με δύναμη το μεσαίο πεντάλ. Το όργανο μέτρησης αναλαμβάνει να μετρήσει τη διανυθείσα απόσταση από τη στιγμή που η ταχύτητα γίνει 100 χλμ. /ώρα μέχρι το όχημα να ακινητοποιηθεί. Από το ειδικό πρόγραμμα μπορούν να γίνουν επιμέρους μετρήσεις 50-0 ή 80-0 χλμ./ώρα για παράδειγμα.