Χρησιμοποιώντας ως βάση τον ήδη επιτυχημένο εξακύλινδρο εν σειρά κινητήρα (μέχρι σήμερα έχει τοποθετηθεί σε περισσότερα από 1,4 εκατομμύρια αυτοκίνητα και έχει την κωδική ονομασία Μ 54 ) οι μηχανικοί της BMW ήθελαν να σχεδιάσουν ένα κινητήρα που θα πήγαινε ακόμα πιο ψηλά την απόδοση των εν σειρά κινητήρων σε μια άτυπη κόντρα με τους κινητήρες V. Στο νέο μηχανικό σύνολο που φέρει τον κωδικό R 6 εφαρμόζονται τεχνικές και υλικά που συνήθως χρησιμοποιούνται σε αγωνιστικούς κινητήρες με τη διαφορά ότι όλη αυτή η τεχνολογία προορίζεται για μαζικής παραγωγής αυτοκίνητα. Ο R 6 όφειλε να είναι πιο ελαφρύς με μεγαλύτερη ιπποδύναμη και περισσότερη ροπή σε μικρότερο φάσμα στροφών και ο στόχος επετεύχθη. Το νέο μηχανικό σύνολο αποδίδει 258 ίππους στις 6.650 σ.α.λ. (27 ίππους περισσότερους από τον προκάτοχο) και 300Nm ροπής σε ένα φάσμα από τις 2.500 μέχρι 4.000 σ.α.λ. Συνολικά ο R6 έχει αυξήσει την απόδοση στο λίτρο κατά 12% αφού αποδίδει 85 ίππους τη στιγμή που ο προκάτοχος έδινε 76 ίππους στο λίτρο ενώ έχει μειώσει και την κατανάλωση κατά 12%. Valvetronic
Μετά τη χρήση του συστήματος Valvetronic σε 4κύλινδρους, 8κύλινδρους και 12κύλινδρους κινητήρες ήρθε και η σειρά του νέου 6κύλινδρου να αποκτήσει το πλεονέκτημα αυτής της τεχνολογίας.
Σε έναν κινητήρα σαν τον R 6 που έχει σπορτίφ χαρακτήρα οι υψηλοί ρυθμοί περιστροφής είναι το ζητούμενο και η δεύτερη γενιά του Valvetronic (μεταβλητού χρονισμού βαλβίδων) φτάνει τον μέγιστο ρυθμό περιστροφής στις 7.500 σ.α.λ. χαρίζοντας στο νέο κινητήρα χαρακτηριστικά λειτουργίας και ήχο αντίστοιχο αγωνιστικών κατασκευών.
Μαγνήσιο και αλουμίνιο
Το ζητούμενο στον νέο κινητήρα ήταν να μειωθεί και το βάρος και όπως ήταν αναμενόμενο έγινε χρήση ελαφρύτερων και ανθεκτικότερων μετάλλων όπως το μαγνήσιο και το αλουμίνιο, έτσι ο νέος κινητήρας είναι 10 κιλά ελαφρύτερος (7%) από τον προηγούμενο εν σειρά εξακύλινδρο.
Ο στροφαλοθάλαμος έχει κατασκευαστεί από συνδυασμό των δύο αυτών μετάλλων και είναι κατά 24% πιο ελαφρύς από ένα στροφαλοθάλαμο εξ ολοκλήρου από αλουμίνιο και 54% από ένα στροφαλοθάλαμο χυτοσιδήρου. Για να καταλάβετε το όφελος στη μείωση βάρους από την εκτεταμένη χρήση μαγνησίου και αλουμινίου ένα κυβικό εκατοστό ατσαλιού έχει βάρος 7,87 γραμμάρια, ένα κυβ. εκ. αλουμινίου έχει βάρος 2, 68 γραμμάρια ενώ ένα κυβ. εκ. μαγνησίου μόλις 1,81 γραμμάρια.
Η χρήση του συστήματος Valvetronic για πρώτη φορά σε εξακύλινδρο εν σειρά κινητήρα της φίρμας δίνει τον απαραίτητο σπορτίφ χαρακτήρα επιτρέποντας ρυθμούς περιστροφής μέχρι και 7.500 σ.α.λ.
Το γεγονός ότι ο στροφαλοθάλαμος (με μπλε χρώμα) κατασκευάστηκε από μείγμα μαγνησίου-αλουμινίου επέτρεψε στον νέο κινητήρα της BMW να έχει κατά 10 κιλά μειωμένο βάρος σε σχέση με τον προκάτοχο του.