ΕΚΘΕΣΗ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΩΝ
Τιμές με Leasing
LIVE: κίνηση στους δρόμους

ΕΝΕΡΓΗΤΙΚΗ ΑΣΦΑΛΕΙΑ

Αυτό  το  άρθρο  έχει  δημοσιευτεί  στις  10/11/2009
ΠΩΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΕΙ ΤΟ ESP
Πώς λειτουργεί το ESP
Φύλακας άγγελος
Διαβάστηκε από 7803 αναγνώστεςΗμερομηνία δημοσίευσης:10/11/2009
Ολοένα και περισσότερα αυτοκίνητα εφοδιάζονται στο στάνταρ εξοπλισμό τους με σύστημα ESP, το οποίο μπορεί να σώσει τον οδηγό αλλά και τους επιβαίνοντες σε μία δύσκολη κατάσταση.
Ένα σασί με μεγάλη ακαμψία, ένα εξελιγμένο σύστημα ανάρτησης και φρένων αλλά και ένα αποδοτικό ελαστικό μπορούν να παίξουν μεγάλο ρόλο στην οδική συμπεριφορά ενός αυτοκινήτου. Με αυτά, το επίπεδο ασφάλειας φτάνει σε ένα σημείο που όμως μπορεί να καταρριφθεί σε ένα δρόμο με μειωμένη πρόσφυση, όταν ο οδηγός πραγματοποιήσει μία απότομη αλλαγή πορείας, ώστε να αποφύγει κάποιο εμπόδιο με το οποίο κινδυνεύει να συγκρουστεί. Εκεί, αναλαμβάνουν τα ηλεκτρονικά συστήματα και πιο συγκεκριμένα το γνωστό σύστημα ελέγχου δυναμικής συμπεριφοράς με την ονομασία "ESP".
Τι είναι το ESP
Το ESP στην ουσία είναι ένα ηλεκτρονικό πρόγραμμα, το οποίο περιλαμβάνει κάποια συστήματα ελέγχου. Τα βασικότερα από αυτά είναι το ABS (σύστημα ελέγχου μπλοκαρίσματος των τροχών), το οποίο αποτρέπει το μπλοκάρισμα των τροχών κατά την πέδηση και το (TCS) σύστημα ελέγχου πρόσφυσης, το οποίο εξασφαλίζει ότι οι τροχοί δε θα σπινάρουν όταν το όχημα επιταχύνει από στάση ή εν κινήσει. Έτσι, το ABS και το TCS επηρεάζουν τις διαμήκεις δυνάμεις του αυτοκινήτου και το ESP βελτιώνει τις εγκάρσιες, έτσι ώστε να παρέχει ευστάθεια στο αυτοκίνητο προς όλες τις κατευθύνσεις σε κατάσταση απώλειας πρόσφυσης.
Το σύστημα ESP αποτελείται από αισθητήρες που συλλέγουν πληροφορίες και τις στέλνουν σε ένα μικροϋπολογιστή, ο οποίος επεμβαίνει όταν οι απαιτήσεις του οδηγού δεν ταιριάζουν με τις πληροφορίες των αισθητήρων.
Πώς λειτουργεί το ESP
Ο κίνδυνος πλαγιολίσθησης του οχήματος μπορεί να φέρει και τον πιο έμπειρο οδηγό σε αρκετά δύσκολη θέση. Οι πλευρικές δυνάμεις που ασκούνται στο όχημα, όταν αυτό αλλάξει απότομα κατεύθυνση ή σε μία κλειστή στροφή, μπορούν να το κάνουν να χάσει την πορεία του λόγω απώλειας πρόσφυσης, σπρώχνοντάς το προς την αντίθετη κατεύθυνση από την επιθυμητή. Εκεί επεμβαίνει το ESP. Κάθε τροχός διαθέτει έναν αισθητήρα, ο οποίος υπολογίζει συνεχώς την περιστροφική του ταχύτητα. Στο σύστημα διεύθυνσης υπάρχει ένας επιπλέον αισθητήρας, ο οποίος καταγράφει την επιθυμητή πορεία που έχει επιλέξει ο οδηγός μέσω του τιμονιού. Τέλος, οι αισθητήρες βαθμού εκτροπής υπολογίζουν την περιστροφική κίνηση κατά τη φορά του κάθετου άξονα. Όλοι αυτοί οι αισθητήρες συλλέγουν πληροφορίες, τις οποίες στέλνουν συνεχώς σε έναν μικροϋπολογιστή, ο οποίος τις συγκρίνει με τις εντολές του οδηγού 25 φορές το δευτερόλεπτο. Αν διαπιστώσει ότι δε συμπίπτουν, το ESP παρεμβαίνει σε κλάσμα του δευτερολέπτου, πραγματοποιώντας επιλεκτικό φρενάρισμα σε κάθε τροχό ξεχωριστά ή μειώνει την ισχύ του κινητήρα, ώστε να σταθεροποιήσει το όχημα και να βοηθήσει τον οδηγό να το επαναφέρει στην επιθυμητή πορεία του.